بیش از ۳ میلیون خانوار زن سرپرست با دهک درآمدی پایین تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، از روند رو به رشد اقدامات این سازمان در طول سالها فعالیت خبر داد و گفت: بیش از ۳ میلیون زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «حبیب‌الله مسعودی‌فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در یک گفت‌وگوی رادیویی به مناسبت روز بهزیستی و تأمین اجتماعی و اقدامات ۸ ساله این سازمان، اظهار کرد: چهل و یک سال از تشکیل سازمان بهزیستی می‌گذرد که وقتی به فیلم‌های اولین صحبت‌های شهید دکتر فیاض بخش نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که وی از واژه اقتدارافزایی نام می‌برند که شاید به نوعی موضوع توانمندسازی است. واژه‌ای که شاید چهل یا چهل و یک سال قبل، یک نقطه آرمانی بود، اما الان، سازمان به این سمت حرکت کرده است؛ به طوری که بنده این مسیر را رو به رشد می‌بینم، اما هنوز از آن نقطه آرمانی فاصله داریم و باید بسیار بیشتر به این موضوع توجه کنیم.

وی بیان کرد: در خصوص موضوع تأمین اجتماعی، یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که تحت پوشش سازمان هستند بالاخص بخشی که بنده در آن به عهده دارم موضوع خانواده‌های زن سرپرست است و وقتی که ماجرای کرونا پیش آمد مشاهده کردیم که تأمین اجتماعی فراگیر تا چه اندازه حائز اهمیت است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: در این مدت، برای شغل‌هایی که غیر رسمی بوده اند، مشکلاتی به وجود آمد و چندین سال است از ۲۴۰ یا ۲۵۰ هزار نفر زنان سرپرستی که تحت پوشش هستند تقریبا ۱۰۰هزار نفر از آن‌ها که سنشان با قوانین تامین اجتماعی همخوانی دارد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و همچنین بیمه روستایی عشایری که به نوعی آن‌ها هم شامل می‌شوند، قرار گرفته اند.

مسعودی فرید، گفت: یک اقدامی که در سال گذشته با همکاری حوزه روستایی عشایری ریاست جمهوری انجام دادیم و همکاران دیگر از نهادهای دیگر هم کمک کردند، این بود که ما افراد دیگری از خانواده‌های زن سرپرست را نه در سازمان بهزیستی بلکه در کمیته امام خمینی (ره) هم تحت پوشش بیمه‌ها قرار دهیم که خوشبختانه در یکی دو هفته گذشته به ما اطلاع دادند که اعتبار آن به نوعی تضمین شده است که ما در کلیه شهرهای زیر ۲۰هزار نفر تمامی مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد را تحت پوشش بیمه روستایی عشایری، اما با سطح بالاتری قرار دهیم.

وی ادامه داد: همان طور که اطلاع دارید بیمه‌های روستایی عشایری سطح بندی دارند. به طور مثال؛ از سطح یک که شروع کنید میزان دریافتی بسیار اندک است، اما وقتی سطح بالاتر برود میزان دریافتی آن‌ها پس از ۱۰ یا ۱۵ سال که حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود می‌تواند بهتر باشد که قرار بر این شد که برای آن‌ها از سطح ۵ شروع کنیم که در این زمینه، تمام بیمه را خود دولت و یا دستگاه پرداخت می‌کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به زنانی که سرپرست خانوار هستند، اما تحت پوشش نیستند و همچنین در خصوص چگونگی تحت پوشش قرار دادن آن‌ها گفت: با توجه به آمار، حدود ۳ میلیون و پانصد - ششصد هزار خانوار زن سرپرست داریم که عمدتا افرادی تحت پوشش ما و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار می‌گیرند که آن‌ها جزء خانواده‌های نیازمند دسته بندی می‌شوند. به طور مثال؛ حداقل جزء ۷ دهک اول درآمدی باشند که تقریبا ما حدود ۲۵۰ هزار داریم و همکاران کمیته امداد امام خمینی (ره) هم بیش از یک میلیون خانوار تحت پوشش دارند و افرادی که تحت پوشش قرار نمی‌گیرند قاعدتاً به نظر می‌رسد که گروه‌هایی هستند که در دهک‌های بهتری قرار دارند، اما حتما باید یک تمام شماری در آن‌ها انجام شود که در یکی دو سال گذشته، این موضوع مطرح است که در خود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بتوانیم تمامی خانواده‌های زن سرپرست را با توجه به آزمون وسع و سامانه رفاه ایرانیان که در وزارت رفاه وجود دارد، بررسی کنیم تا کسی از قلم نیفتد.

وی افزود: نکته مهم حائز اهمیت دیگر، تمامی خانواده‌های تک والد، چه تک والد زن سرپرست و چه تک والد مرد سرپرست به ویژه خانواده تک والد زن سرپرست و جنبه‌های روانی و اجتماعی آن ها است. یعنی ممکن است فردی به آن معنا نیاز مادی هم نداشته باشد و یا این نیاز مادی اش بسیار کمتر باشد، اما کاری که قبلاً دو نفر (زن و شوهر) در یک خانواده انجام می‌دادند، اما در حال حاضر، یکی از آن‌ها نیست این وظیفه را آن فردی که مانده است انجام دهد که همین موضوع می‌تواند فشارهایی را به خانواده‌ها وارد کند که در این مورد، در یکی دو سال گذشته، یک طرحی را در انواع خانواده‌های زن سرپرست نوشته ایم چرا که چنین خانواده‌هایی تقریبا چهار گروه می‌شوند که ناشی از فوت همسر، طلاق، خانواده‌هایی که همسر مرد در آن‌ها وجود دارد، اما به دلیل ازکارافتادگی و یا بیماری‌های بسیار شدید و یا زندانی بودن نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند و یا زنانی که به هیچ عنوان ازدواج نکرده اند که همه این موارد بسیار مهم هستند.

مسعودی فرید تأکید کرد: امیدواریم  طرح مذکور اجرایی شود. زیرا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد چراکه ما هم بحث پیشگیری از زن سرپرست شدن خانواده را مطرح کرده ایم که چه کارهایی انجام دهیم تا خانواده‌ها کمتر زن سرپرست شوند. زیرا بیش از ۷۰درصد دلیل زن سرپرست شدن خانواده‌ها فوت همسر است و دلایل فوت هم ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سوانح و حوادث و سرطان هاست که اگر بتوانیم از بروز این موارد پیشگیری کنیم می‌توانیم زن سرپرست شدن خانواده‌ها را حداقل به تعویق بیندازیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید در تمامی زمینه‌ها بالاخص مسائل اقتصادی به خانواده‌های زن سرپرست توجه کنیم و نکته آخر هم این است که در چند سال گذشته میزان مستمری‌ها افزایش بسیار زیادی داشته است. به طور مثال؛ تقریبا  از سال ۹۲، مبلغ مستمری برای یک خانواده پنج نفره، ۱۰۰ هزار تومان بوده، این در حالی است که امسال، این مبلغ، یک میلیون و صدهزار تومان شده که نسبت به تورم، نرخ خوبی داشته است، اما باتوجه به مسائل اقتصادی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم که خانواده بتواند حداقل، زندگی معمولی داشته باشد.

کد خبر 40094

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =