در رسانه | اقدامات اجتماعی بهزیستی، ضامنی برای سلامت روح و روان

قزوین - ایرنا - یکی از مهم ترین اقدامات سازمان بهزیستی در سراسر کشور پرداختن به موضوعات اجتماعی و برطرف کردن مشکلات این حوزه است که این اقدام در استان قزوین به خوبی هر چه بیشتر به اجرا درآمده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، ۲۵ تیر ماه در کشور به عنوان روز بهزیستی و تامین اجتماعی نام گذاری شده است و در هفته مرتبط با این روز برنامه های زیادی برای اهمیت این موضوع برگزار می شود.
یکی از اصلی ترین متولیان موضوعات اجتماعی در کشور سازمان بهزیستی است که در سال ۱۳۵۹ تشکیل و از آن روز اقدامات زیادی را در حوزه های اجتماعی، معلولیت، زنان سرپرست خانوار و غیره انجام می دهد.
با نگاهی به عملکرد این سازمان می توان ابعاد خدماتی آن را بسیار گسترده ارزیابی کرد، خدماتی که از موضوعاتی مانند حمایت از معلولان آغاز می شود و تا موضوعاتی مانند ترک اعتیاد منتهی می شود.
این سازمان با تشکیل معاونت های متعدد به نوعی وظایف خود را تقسیم بندی کرده و در حوزه های توانبخشی، پیشگیری، اجتماعی، مشارکتهای مردمی، اشتغال، مسکن و مراکز غیردولتی فعالیت می کند.
یکی از مهم ترین برنامه های سازمان بهزیستی در معاونت اجتماعی تقسیم بندی می شود و این سازمان به صورت روزانه توسط این معاونت خدمات زیادی را ارایه می کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به مناسبت فرارسیدن هفته و روز بهزیستی گفت و گویی را با علیرضا وارثی مدیر کل بهزیستی استان قزوین در زمینه چگونگی ارایه خدمات به جامعه هدف در معاونت اجتماعی این اداره کل ترتیب داده است که متن آن به شرح ذیل است.

اقدامات اجتماعی بهزیستی، ضامنی برای سلامت روح و روان


ایرنا. مهم ترین اهداف معاونت اجتماعی شامل چه موضوعاتی می شود؟
معاونت امور اجتماعی در سازمان بهزیستی وظایف متعددی را برعهده دارد و به صورت روزانه خدمات زیادی را برای جامعه هدف خود ارایه می کند، اما می توان مهم ترین هدف آن را حمایت از کودکان بی سرپرست نامید.
حمایت از زنان سرپرست خانوار و خانواده های آنان و حمایت از افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از دیگر اهدافی است که در این معاونت به جامعه هدف دنبال می شود.
از دیگر اهداف این معاونت می توان از حمایت از زنان و دختران در معرض خشونت و خشونت دیده و حمایت از کودکان کار و خیابان نام برد.
امروز وضعیت استان در زمینه خدمات اجتماعی به گونه ای است که با جرات می توان گفت که هیچ گونه اقدام عقب افتاده ای در زمینه های اجتماعی وجود ندارد و تمامی کارها به درستی و در زمان مناسب به جامعه هدف ارایه می شود.
ایرنا. مهم ترین اقدامات معاونت امور اجتماعی در سال ۹۹ شامل چه موضوعاتی می شود؟
این معاونت در سال ۹۹ به ارایه خدمات در زمینه های مختلفی از جمله پرداخت مستمری و افزایش یارانه معیشت  به زنان سرپرست خانوار، پرداخت کمک هزینه به خانواده های دارای فرزند چند قلو، گروه های همیار زنان سرپرست خانوار، اجرای طرح بازتوانی و توانمند سازی از طریق اشتغال فردی و گروه های همیار زنان سرپرست خانوار، حمایت و نگهداری از فرزندان در مراکز شبه خانواده، حمایت از فرزندان نزد خانواده جایگزین (امدادبگیران)، فرزند خواندگی و امین موقت، ترخیص از مراکز شبه خانواده، پذیرش شدگان در مراکز امور آسیب دیدگان اجتماعی و غیره پرداخته است.
بر همین اساس اداره کل بهزیستی استان قزوین به سه هزار و ۵۶۲ خانوار مستمری و به ۱۰۲ خانوار هم کمک هزینه به خانواده های ۲  قلو و چند قلو پرداخت می کند.
در سال ۹۹ تعداد سه هزار و ۹۲۰ نفر در مراکز امور آسیب دیدگان اجتماعی پذیرش شد که بسیاری از آنها بازتوانی و درمان شده اند.
این اداره کل با عنوان اورژانس اجتماعی خدمات زیادی را به مردم استان قزوین ارایه کرده است و در سال گذشته تعداد ۱۴ هزار و ۵۳۰ نفر در این مراکز خدمات دریافت کرده اند.
به صورت کلی بالغ بر ۴۷ هزار نفر در سال گذشته از کلیه خدمات معاونت امور اجتماعی در واحدهای مختلف اعم از دفتر توانمندسازی زنان و خانواده، دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی و دفتر امور کودکان و نوجوانان به صورت روزانه و شبانه روزی بهره مند شده اند.

اقدامات اجتماعی بهزیستی، ضامنی برای سلامت روح و روان


ایرنا. معاونت اجتماعی در چه مراکزی این خدمات را ارایه می کند.
در مجموع ۱۱۰ مرکز روزانه و ۱۰ مرکز شبانه روزی در سطح استان قزوین به ارایه خدمات به جامعه هدف در زمینه های اجتماعی فعالیت می کند.
از این تعداد پنج مرکز شامل مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، ۱۱۰ مرکز شامل مهد کودک های استان قزوین، چهار مرکز شامل مراکز رفاه کودک و خانواده، هفت مرکز شامل مراکز امور آسیب دیدگان اجتماعی و ۱۳ مرکز شامل مراکز اورژانس اجتماعی می شود.
ایرنا. مهم ترین اقدامات این معاونت در سال ۹۹ چه بود؟
رشد ۳ برابری اورژانس اجتماعی، بهره مندی بالغ بر ۴۰ هزار نفر از افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از خدمات اورژانس اجتماعی و مراکز امور آسیب دیدگان اجتماعی، ارایه بالغ بر ۱۷۰ هزار خدمت به افراد آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی شامل خدمات مددکاری، روانشناسی، حقوقی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، تلفنی و نگهداری از مهم ترین اقدامات انجام شده در سال گذشته است.
استقرار مستمر و روزانه ۱۶ تیم سیار اورژانس اجتماعی در سطح شهر با اولویت مناطق آسیب خیز و حاشیه نشین، فعالیت ۲۴ ساعته و شبانه روزی خط ۱۲۳ و ارایه خدمات به هشت هزار و ۷۶۷ نفر از تماس گیرندگان، ارایه خدمات به کلیه افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از طریق فعالیت هشت اورژانس اجتماعی و پنج پایگاه خدمات اجتماعی در تمامی شهرستانهای استان، آغاز به کار مرکز ندای مهر در جهت ارایه خدمات پیشگیرانه به دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از دیگر خدمات ارایه شده در سال ۹۹ است.
از دیگر خدمات معاونت امور اجتماعی در سال گذشته می توان از حمایت و توانمندسازی زنان درمعرض خشونت و خشونت دیده به تعداد ۷۷ مورد در مرکز خانه امن به صورت سرپایی و نگهداری، ارایه مداخلات تخصصی در راستای افزایش خدمات به کودکان کار و خیابان و خانواده آنان در قالب مرکز حمایتی- آموزشی کودک و خانواده  و مرکز نگهداری به تعداد ۲۲۰ نفر در شهرستان قزوین و تاکستان، ارتقای کیفیت خدمات به کودکان و جهت استفاده از ظرفیت های مردمی و سرمایه های اجتماعی و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی، گسترش دولت الکترونیک و افزایش سطح دسترسی سامانه فرزند خواندگی و آموزش رایگان فنی–حرفه ای  ۱۰۰ نفر از زنان و فرزندان تحت پوشش نام برد.
همچنین در سال گذشته حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در ایام کرونا از طریق پرداخت کمک هزینه کرونا، اهدا تبلت، بسته های بهداشتی و فرهنگی انجام شده است.

اقدامات اجتماعی بهزیستی، ضامنی برای سلامت روح و روان


ایرنا. برای اجرای تمامی این برنامه ها چه میران اعتبار هزینه شده است.
برای اجرای برنامه های معاونت امور اجتماعی در سال ۹۹ در مجموع ۱۱۳ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که امیدواریم این اقدامات مورد رضایت مردم و جامعه هدف بهزیستی قرار گیرد.
سخن پایانی؟
اداره کل بهزیستی استان قزوین در زمینه های اجتماعی دغدغه ها و گلایه های زیادی دارد که باید توسط رسانه ها تمامی این دغدغه ها به سمع و نظر مسوولان و افراد ذیربط در نهادهای مختلف برسد تا بدین وسیله بتوانیم به بهترین شکل ممکن به ارایه خدمات بپردازیم.
از سوی دیگر سازمان های مردم نهاد هم در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار هستند که متاسفانه گاهی اوقات به دلیل صدور مجوزهای غیرتخصصی مشکلاتی را برای مجموعه بهزیستی ایجاد می کنند که در این زمینه هم باید اقدام ویژه ای صورت بگیرد.

کد خبر 40077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد