ببینیم|رییس سازمان بهزیستی در برنامه زنده تلویزیونی «صبح بخیر ایران» حضور یافت

دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور، صبح امروز ۲۳ تیرماه جاری و در سومین روز از هفته بهزیستی، با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «صبح بخیر ایران» خدمات و فعالیت های سازمان بهزیستی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر وحید قبادی دانا در این برنامه با اشاره به چهل و یکمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی توسط شهید محمد علی فیاض بخش گفت:هدف سازمان بهزیستی ایجاد شرایطی برای بهتر زیستن مردم و با نگاه ویژه به کسانی همچون افراد دارای معلولیت، زنان، کودکان و... است و از بدو تولد و حتی قبل از آن با مردم ارتباط دارد.

وی افزود:کلینیک های مشاوره ژنتیک در خصوص پیشگیری از بیماری های  مادرزادی پیش از تولد و غربالگری های ناشنوایی و نابینایی پس از تولد، فعالیت بیش از ۳ هزار کلینیک مشاوره روانشناسی برای کمک به سلامت روان افراد، فعالیت مراکز اورژانس اجتماعی در شهرستان ها و مراکز استان با شماره تلفن ۱۲۳ برای مقابله با آسیب های اجتماعی، کودک آزاری، سالمند آزاری، و ... با ۴ هزار نیروی متخصص با ما همکاری دارند که به صورت تلفنی و در صورت لزوم حضوری و در اسرع وقت به خدمت رسانی مشغول هستند. کودکان کار و خیابانی، زنان در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، سالمندان و بیماران روانی مزمن مجهول الهویه و یا دارای سرپرست غیر موثر و... هر کدام در مرکز مخصوص به خود ساماندهی می شوند.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه بیش از ۵میلیون نفر از بهزیستی خدمت می گیرند، گفت:در حدود ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت، تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. همچنین ۲۷هزار کودک دارای سرپرست غیر موثر تحت پوشش این سازمان هستند که در ۶۰۰ مرکز شبه خانواده و شیرخوارگاه و یا در خانواده های جایگزین نگهداری می شوند.
وی در خصوص موضوع فرزندخواندگی نیز گفت: واگذاری حضانت فرزندان به خانواده های متقاضی در سال های اخیر رشد بیشتری پیدا کرده است و البته آمار کودکان قابل واگذاری کمتر از متقاضیان فرزندخواندگی است.
قبادی دانا افزود: از نظر ما خانواده  مستحکم ترین نهاد اجتماعی است و یکی از مزیت های فرهنگ ایرانی_اسلامی در کشور ما نهاد خانواده است و مطلوب ما این است که تمام اعضای جامعه هدف در خانواده حضور داشته باشند، به همین دلیل سعی در توانمند سازی خانواده داریم.

هوشمند سازی و محله محوری


رییس سازمان به چهل و یکمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: «بهزیستی در گام دوم؛ هوشمند سازی، محله محوری و ارتقای سلامت اجتماعی در بستر خانواده» شعار امسال  ماست و تلاش می کنیم با ایجاد بیش از ۴۰ سامانه هوشمند  در بهزیستی، فعالیت های خود را به صورت الکترونیکی انجام دهیم.


وی همچنین به راه اندازی ۲۵۲۷مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی در محلات اشاره کرد و گفت:این مراکز بهزیستی های کوچکی هستند که توسط جوانان تحصیل کرده در رشته های علوم اجتماعی، مددکاری، روانشناسی و ... تاسیس شده اند و ۱۳هزار مددکار و روانشناس بومی و هم فرهنگ در دل محلات در این مراکز، فعالیت می کنند.


قبادی دانا گفت: هر مرکز در ابتدا ۴۵۰خانوار مستمری بگیر را تحت پوشش قرار داده است که۱میلیون و ۸۰هزار خانوار مستمری بگیر در مرحله اول تحت پوشش این مراکز قرار گرفته اند و ظرف سه ماه اخیر و علی رغم شرایط سخت کرونایی، مددکاران این مراکز به بیش از ۸۰۰هزار خانوار مراجعه کرده و وضعیت آنها را جویا شده اند.


وی افزود:افرادی که به عنوان مددکار مراکز تعیین شده اند توسط بخش خصوصی و با خرید خدمت از سوی بهزیستی به کار گرفته می شوند و۲۲ خدمت سطح ۱بهزیستی توسط این مراکز ارائه می شود و تحولی در بدنه بهزیستی اشاره می کند.

رییس سازمان بهزیستی پیشگیری از وقوع معلولیت ها و آسیب های اجتماعی را از دیگر وظایف سازمان بهزیستی عنوان کرد و گفت:دبیرخانه ملی رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها و همزمان با آن ۳۱دبیرخانه استانی، هفته آینده افتتاح می شود.

وی همچنین به فعالیت مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد به عنوان مراکز اقامتی و شلترها و پناهگاه های شبانه معتادان نیز اشاره کرد.
قبادی دانا به غربالگری بینایی ۲تا ۳میلیون کودک سه تا شش ساله در سال و ارجاع به متخصصین برای پیشگیری از تنبلی چشم و سایر عیوب انکساری و همچنین غربالگری شنوایی سالانه ۱میلیون نوزاد برای پیشگیری از معلولیت ناشنوایی نیز اشاره کرد و گفت:تلاش ما مواجهه پیشگیرانه با معلولیت است و در صورت بروز معلولیت، در زمینه توانبخشی ورود پیدا می کنیم.

دکتر قبادی دانا به توانمند سازی افراد دارای معلولیت در زمینه اشتغال، مسکن و تحصیل اشاره کرد و گفت: باافتخار می گوییم که بیش از ۲۲هزار دانشجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی تحصیل می کنند و هزینه تحصیلی آنها پرداخت می شود. همچنین از سال گذشته برای بیش از ۳هزار دانشجوی تحت پوشش که در دانشگاه های دولتی تحصیل می کنند، کمک هزینه تشویقی برقرار شده است.

وی همچنین به کمک و مشاوره دادن سازمان بهزیستی به سازمان ها و دستگاه های مختلف برای مناسب سازی فضای شهری، معابر و وسایل حمل و نقل و... برای افراد دارای معلولیت، سالمندان و... در ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور نیز اشاره کرد و گفت: فرد دارای معلولیت حق دارد از حقوق و شرایط برابر با سایر اقشار جامعه برخوردار باشد و زندگی مستقل، توانمند و در بستر خانواده را تجربه کند، بنابراین تسهیل در تردد این افراد هم بر عهده تمامی دستگاه های عضو در ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور است.   


وی گفت: ۱۶۰۰مرکز روزانه توانبخشی و بیش از یک هزار مرکز توانبخشی نگهداری شبانه روزی سالمندان، افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن در کشور فعالیت می کنند که  بیش از ۵۱ هزار نفر در این مراکز نگهداری می شوند. از این تعداد ۱۴هزار نفر فاقد سرپرست موثر هستند و دولت از طریق سازمان بهزیستی به آنها یارانه پرداخت می کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور به جهش خوب ارقام یارانه اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی در سال ۹۷ به ازای هر فردی که توسط خیریه ها در مراکز شبانه روزی نگهداری می شدند، ۶۴۰ هزار تومان پرداخت می کرد و به صورت دستی و غیرالکترونیکی این کار را انجام می داد و موجب تاخیر و مشکلاتی می شد، از پایان تیر ماه امسال مبلغ ۲میلیون تومان بابت این افراد و به صورت الکترونیکی روی کارت بانکی مراکز خیریه شارژ می شود.

وی با تاکید بر حضور افراد در خانواده گفت:برای اولین بار تعداد افراد دارای معلولیت که در خانه ها نگهداری می شوند نسبت به تعداد معلولانی که در مراکز شبانه روزی اقامت دارند، بیشتر شده و به ۵۵هزار نفر رسیده است. این افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و بیماران دچار ضایعه نخاعی وابسته به بستر هستند که ماهانه مبلغ ۱میلیون تومان به کارت بانکی خانواده این افراد واریز می شود تا بتوانند این حمایت را انجام دهند. البته این مبلغ در سال گذشته ۶۱۰هزار تومان و دو سال و نیم قبل ۲۰۰هزار تومان بود که طی دو سال و نیم ۵برابر شده است. همچنین رقم مبلغ مستمری به حدود ۱۰۰ هزار نفر مددجو که در مراکز توانبخشی روزانه تحت حمایت بهزیستی هستند، به مبلغ ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است که تلاش کردیم تا هفته بهزیستی این ارقام را افزایش دهیم. با اعتبار خیلی خوب دولت، سازمان برنامه و بودجه و حمایت مجلس شورای اسلامی، در بودجه ۱۴۰۰ سازمان بهزیستی جهش خوبی ایجاد شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور، خیرین و مردم را یکی از بازوان پرتوان بهزیستی معرفی کرد و گفت:۹۰۰۰ موسسه خیریه تحت پوشش بهزیستی هستند که فعالیت های مختلفی با همکاری بهزیستی انجام می دهند. یکی از فعالیت های خیرین راه اندازی مراکز شبه خانواده برای نگهداری کودکان بی سرپرست و دارای سرپرست غیر موثر فعال است که  در یک واحد مسکونی ۷ تا ۱۵ کودک در فضایی شبیه خانواده با حضور یک مددکار با هم بزرگ می شوند و مثل کودکان عادی فعالیت های روزمره خود را انجام می دهند.

وی همچنین به پیاده سازی الگوی خانواده محور در خانه های کوچک توانبخشی، خانه های کوچک سالمندی، و... اشاره کرد و گفت:این مدل با محوریت خانواده و با فعالیت های محله محور و اجتماع محور مسیر را به سوی فعالیت های مردمی و اجتماعی سوق می دهد.

دکتر قبادی دانا همچنین به افتتاح صندوق فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت نیز اشاره کرد و گفت:آرزوی دیرینه ای که به زودی محقق می شود و محصول مصوبه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت(مصوب سال ۹۷)است و شرایط بهتری را برای جامعه هدف ایجاد می کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور به لزوم مدیریت صحیح در هزینه ها با استفاده از تکنولوژی روز و بالا بردن بهره وری نیز اشاره کرد و گفت:اگر از همه ظرفیت ها استفاده کنیم شرایط خوبی ایجاد می شود و ما توانستیم در شرایط کرونا، کمک های خوبی از بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مسکن، مجموعه بسیج سازندگی و... برای کمک های معیشتی و حوزه های مختلف دریافت کنیم. به تازگی تفاهم نامه ای  فی مابین بهزیستی با بنیاد ۱۵ خرداد برای تأمین ۲۷ هزار ویلچر و درمان کودکان بی بضاعتی که در غربالگری بینایی شناسایی می شوند، منعقد شده است.

وی همچنین به حمایت بهزیستی از خانواده های دارای فرزندان سه قلو اشاره کرد و گفت:در حال حاضر تقریبا ۴۷۰۰ خانواده دارای فرزند سه قلو و بالاتر را تحت پوشش داریم که ماهانه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به این خانواده ها پرداخت می کنیم و از فرزند آوری و توسعه جمعیت کشور حمایت می کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور در پایان به پیشگیری ها و اقدامات بهزیستی برای مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت:با حمایت وزارت بهداشت تا به حال ۹۵ هزار دز واکسن کرونا به پرسنل و مددجویان مراکز شبانه روزی بهزیستی تزریق شده است و بیش از ۸۰ درصد از این گروه دز اول و بیش از ۷۰ درصد نیز دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی افزود: نامه نگاری های زیادی برای اولویت دادن واکسیناسیون به مددجویان بهزیستی که در منازل خود سکونت دارند، انجام شده است و بار دیگر از دکتر نمکی و همکاران ایشان در وزارت بهداشت تقاضا داریم تا مددجویان بهزیستی به ویژه ۵۵ هزار معلول شدید و خیلی شدید وابسته به بستر و افراد دچار ضایعه نخاعی، در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند.

کد خبر 39817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =