دررسانه | ۳۵درصد معابر نیشابور برای معلولان مناسب‌سازی شده است

مشهد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: ۳۵درصد معابر نیشابور برای معلولان جسمی و حرکتی مناسب سازی شده است.

علی صدر روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت چهل‌ و یکمین سال تشکیل سازمان بهزیستی افزود: امسال با شعار هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده، فراخوان طرح مطالعاتی برای شناسایی نقاط مخاطره‌آمیز در سطح شهر نیشابور صادر شده و طی هماهنگی با شورای شهر در پروانه‌های ساختمانی موضوع مناسب‌سازی ساختمان‌های در دست احداث گنجانده شده است.
وی ادامه داد: تعداد ناتوانان جسمی‌ و حرکتی حدود ۱۲ درصد جمعیت شهرستان نیشابور را تشکیل می‌دهند با این وجود جامعه هدف بهزیستی کل آحاد جامعه است.
رییس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی اقدام موثری در سازمان بهزیستی بود که تاکنون بی‌سابقه بوده و از این طریق عمده خدمات سازمان بهزیستی در قالب ۲۲ خدمت برون‌سپاری شد و در حال حاضر ۱۲ مرکز مثبت زندگی در نیشابور فعال است تا از این طریق حضور بهزیستی در محلات افزایش یابد.
صدر افزود: در هرکدام از این‌ مراکز زمینه اشتغال برای ۴۸نفر فراهم‌ شده است و در حال حاضر ۲۷۰معلول و زن سرپرست خانوار در نیشابور تحت پوشش بیمه‌پردازی سهم کارفرما قرار گرفته‌اند.
وی اضافه کرد: پارسال ۲۰میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در بهزیستی شهرستان نیشابور جذب شده و برای امسال این مبلغ ۲۷میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و ۲ هزار نفر معلول در این شهرستان در نوبت دریافت مستمری ثبت‌نام کرده‌اند و از ابتدای امسال ۱۱درصد از تعهد اشتغال ۵۴۰ نفر محقق شده است.
رییس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: در حال حاضر در کمپ ماده ۱۶نیشابور تعداد ۱۸۰ نفر معتاد بستری هستند اما پارسال کمپ ترک اعتیاد زنان که در نیشابور فعالیت داشت به دلیل درخواست مسوول این کمپ تعطیل شد.
صدر افزود: پارسال ۱۲۰ مورد تقاضای فرزندخواندگی داشتیم و ۳۲ فرزند تحویل خانواده‌های متقاضی شد که از این‌ تعداد ۱۴ نوزاد مجهول‌الهویه بودند و امسال از ۳۲ مورد تقاضا هفت مورد تحویل داده شده که از این تعداد ۶نوزاد مجهول الهویه بودند و تاکنون ۲مورد تقاضای فرزندخواندگی از سوی زنان مجرد داشته‌ایم و در حال حاضر ۱۲۰ فرزند تحت پوشش افرادی غیر از پدر و مادرشان هستند که یارانه دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به این که شیوع کرونا آمار مشارکت‌های مردمی را تحت تاثیر قرار داده است ادامه داد: همه مراکز شبانه‌روزی معلولان‌ و سالمندان واکسن کرونا را به طور کامل دریافت کرده‌اند و مراکز روزانه هم‌ دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و طی روزهای آینده واکسیناسیون کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ آغاز می‌ شود.
رییس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: از یک ماه گذشته مرکز کاهش گذری آسیب برای معتادان‌ متجاهر در نیشابور با همکاری دانشکده علوم‌پزشکی مشمول دریافت روزانه متادون به طرفیت ۵۰نفر قرار گرفت و در این مراکز یک‌ وعده غذای گرم و تجهیزات بهداشتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و تا کنون ۲۰پاتوق معتادان و ۱۸۰ معتاد پرخطر از این طریق شناسایی شده است.
صدر افزود: آماری در خصوص کودک همسری در شهرستان نیشابور نداریم اما طی یک سال گذشته از طریق گزارشهای مردمی ۲ مورد گزارش در این زمینه دریافت و مداخله شد ولی در روستاها پدیده کودک همسری رایج است که باید در این خصوص فرهنگ‌سازی و آموزش صورت گیرد.
وی اضافه کرد: پارسال از ۲ هزار و ۱۶۷ تقاضای طلاق در شهرستان نیشابور با مشاوره‌های ارائه شده ۲۱ درصد منجر به سازش شد و امسال هم از ۲ هزار و ۱۱۹ تقاضای طلاق ۲۳ درصد منجر به سازش شده است و خط ۱۲۳ برای دریافت گزارش‌های مردمی در شهرستان نیشابور به صورت شبانه‌روزی فعال است.
رییس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: سه هزار و ۸۳۳ پرونده زنان سرپرست خانوار شامل گروه‌های دارای چند قلو، بهبودیافته، زنان سرپرست زندانی، همسر متواری و متارکه کرده و هشت هزار و ۲۸۵ معلول جسمی و حرکتی تحت پوشش بهزیستی نیشابور است که از این تعداد ۸۱۸ مورد نابینا و کم‌بینا و  ۲هزار و ۱۰۱ مورد معلول ذهنی هستند.
۱۰ هزار و ۵۰۰ مددجو شامل مستمری بگیر، معلول، بهبود یافته، سالمند و زن سرپرست خانوار در قالب سه هزار خانوار و ۱۲ مرکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی و پنج مرکز شبه خانواده  زیرپوشش خدمات بهزیستی نیشابور هستند که از این تعداد مددجو پنج هزار و ۵۶۰ نفر مستمری دریافت می‌کنند.
حدود ۳۰ درصد از افراد زیر پوشش بهزیستی نیشابور را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که از این تعداد حدود ۸۰۰نفر مستمری بگیر و بقیه در نوبت دریافت مستمری هستند.
مرکز شهرستان‌ ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
 

کد خبر 39722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد