۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳

در رسانه| بیش از ۱۴۰ کودک در فارس ساماندهی شدند

مدیرکل بهزیستی فارس : ۹۵ درصد کودکان کار تبعه ایرانی نیستند
در رسانه| بیش از ۱۴۰ کودک در فارس ساماندهی شدند

مدیرکل بهزیستی فارس امروز سه شنبه ۲۲ تیر ماه در نشست خبری مجازی که با حضور خبرنگاران برگزار شد با اشاره به ابلاغ برنامه اقدام و عمل با تمرکز بر کودکان کار و خیابانی، گفت : در سه ماهه اول امسال ۱۴۹ کودک توسط بهزیستی در فارس ساماندهی شده‌اند.

سید محمدصادق کشفی‌نژاد با تبریک به مناسبت هفته بهزیستی افزود:برنامه جدیدی تحت عنوان برنامه اقدام و عمل از سوی سازمان بهزیستی به ما ابلاغ شده که به صورت ویژه بر کودکان کار تمرکز دارد.

او با بیان اینکه قاطبه کودک کار در منظر ما نیستند، افزود: کودک کاری که با یک اقدام نمایشی از عواطف و احساسات پاک همشهریان و هم استانی‌های ما سوء استفاده می‌کنند، با کودکی که در کارگاه، مغازه و سالن‌های تولیدی مشغول به کار هستند، متفاوت است.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: معتقدیم در موضوع کودک کار تنها کسی که بی گناه است، خود کودک است و حاشیه‌هایی دارد که بخشی از آن به شرایط اقتصادی نامناسب خانواده باز می‌گردد که نیاز به حمایت اولیه از خانواده از طریق ایجاد کسب و کار است تا کودک از کار برای ارتزاق معاف شود.

به گفته کشفی‌نژاد، تقریبا ۹۵ درصد کودکانی که در معابر مشغول به کار هستند، تبعه ایران نیستند و عمده آنها جزو اتباع افغانستان هستند که بسیاری از آنها با جمع آوری توسط بهزیستی به مراکز شبانه و روزانه هدایت شده‌اند.

او ادامه داد: متاسفانه تدابیر قانونی برای هدایت این افراد به درون منزل و جلوگیری از کار نمایشی کافی نیست و شرکای اجتماعی ما در دیگر نهادها باید برای ساماندهی این موضوع کمک کنند.

کشفی‌نژاد خاطرنشان کرد: از اصحاب رسانه انتظار داریم که توجه مردم را به این مهم جلب کنند که همکاری و هماهنگی عمومی ما باید با ایجاد فرهنگ مبتنی بر این مهم که جای کودکان در خیابان نیست و اگر وجهی خارج از ضابطه به کودکی بپردازیم او را از مسیر ور زحمت امرار کاهش هادی دور می‌کند، شکل بگیرد.

تخصیص سهمیه سوخت ویژه خودروی معلولان

او با اشاره به اختصاص سهمیه بنزین به خودروی معلولان نیز گفت: این سهمیه از طریق بهزیستی برای معمولانی که دارای پلاک ویژه هستند به صورت ماهیانه ۴۰ لیتر بنزین اعمال می‌شود.

مدیرکل بهزیستی فارس همچنین از جهش ۳۰۰ درصدی مستمری معلولان خبر داد و گفت: امروز تمام خانواده معلولان مستمری دریافت می‌کنند و یارانه هر معلول از یک میلیون تومان به دو تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

او به وضعیت مناسب سازی ویژه معلولان در ادارات و نهادها در فارس هم اشاره کرد و گفت: مناسب سازی موضوعی است که ابعاد مختلفی دارد و ابتدا باید از طریق افرادی که مبلمان شهری را در دست دارند، به صورت سیاست ثابت و دائمی انجام شود.

مدیرکل بهزیستی فارس افزود: خوشبختانه ساخت و سازها در سال‌های اخیر معطوف به این شده که این مهم را رعایت کنند.البته در آستانه سالمندی هستیم و کشور به زودی تجربه دوران سالمندانی افراد زیادی را به چشم خواهد دید، لذا باید علاوه بر معمولان باید دسترسی‌ها برای افراد سالمند نیز تسهیل شود.

او ادامه داد: سازمان بهزیستی امسال با شعار «هوشمند سازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده» بنای تکریم و تعطیم چهل و یکمین سالروز تاسیس این سازمان را در دستور قرار داده است.

مدیرکل بهزیستی فارس خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی اقدامات بسیاری خوبی در حوزه هوشمند سازی با عبور از ساختار سنتی و کاغذی انجام داده است. به عنوان مثال؛ در فارس ۸۰ هزار پرونده مستمری دارند که نیاز است مرتب با شیوه هوشمندسازی پایش شوند.

کشفی‌نژاد با بیان اینکه به سمت پرونده‌های الکترونیکی پیش رفته‌ایم، گفت: سامانه فرزند خواندگی و سامانه صدور مجوزها کار را برای کسانی که متقاضی استفاده از خدمات این سازمان هستند، آسان تر کرده است.

او اضافه کرد: طی سال‌های اخیر از جمله سال گذشته و امسال شاهد توفیقات خوبی در بحث افزایش مستمری‌ها بودیم، اگرچه تورم، شیرینی این مهم را کم رنگ کرده است اما نحوه و ثبت پرداخت‌ها ارتقا یافته است.

معصومه فروتن، معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: بیشترین مداخلات ما در اورژانس اجتماعی ابتدا مربوط به کودک آزاری است و پس از آن خودکشی و همسر آزاری است.

معاون بهزیستی استان فارس ادامه داد: هم‌اینک ۳۰ مرکز شبه خانواده، ۲۲  مرکز اورژانس اجتماعی و ۶ پایگاه خدمات اجتماعی در سطح استان فعال است. 

کد خبر 39663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد