ساماندهی کودکان کار و خیابان با اجرای طرح توانمند سازی خانواده آنان/کمتر از ۵ درصد کودکان کار به خیابان ها برگشتند

دکتر وحید قبادی دانا در نشست خبری هفته بهزیستی به پرسش های خبرنگاران در خصوص فعالیت های این سازمان پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص آیین نامه اجرایی حمایت از کودکان در معرض بزه، گفت:از نظر ما جای کودک در خیابان نیست و طبق قوانین موجود، بهره کشی از کودک که از مصادیق بزه و مشمول مجازات اسلامی است و بنابراین؛  شناسایی عوامل حضور کودک در خیابان مد نظر ما بوده است که بر همین اساس در سال جاری یک طرح پایلوت در شهر تهران انجام شد تا با استخراج اطلاعات مورد نیاز، درک صحیحی از وضعیت کودکان کار و خیابان در سطح کشور و کلان شهرها داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس آمار در شهر تهران ۹۴۹ کودک کار شناسایی و ساماندهی شدند که ۱۷۰ کودک ایرانی و ۷۶۴ کودک افغانستانی و ۱۵ کودک پاکستانی شناسایی شدند و به عبارتی بیش از ۸۰ درصد از این کودکان ایرانی نیستند و تابعیت خارجی دارند و تا زمانی که مرزهای ما به گونه ای باشد که یک کودک افغانستانی ظرف مدت ۲۴ ساعت از افغانستان در تهران به کار گرفته شودو برخورد لازم و موثر با باندهای سوء استفاده گر از کودکان انجام نشود، بهزیستی چه کاری می تواند انجام دهد؟

قبادی دانا با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از این موارد فقر خانواده است نیز گفت:با توجه به بررسی موردی این کودکان و شرایط زندگی خانوادگی آنها، موضوع ساماندهی و توانمند سازی خانواده این کودکان در دستور کار قرار گرفت و مبلغ ۳ میلیارد تومان با کمک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به ساماندهی خانواده های این افراد اعم از ایرانی و غیر ایرانی تخصیص یافت.

وی افزود:پس از احراز صلاحیت خانواده این کودکان، ۷۹۹ نفر از آنها ترخیص و به خانواده بازگردانده شدندو با توجه به اینکه مشکلات متعددی همچون بیکاری، اعتیاد، آسیب های اجتماعی و ... دامنگیر خانواده این کودکان شده است، صلاحیت برخی خانواده ها احراز نشد و در حال حاضر ۷۸ نفر از کودکان در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند که این مراکز نیز از نظر کمی و کیفی افزایش پیدا کرده اند و به مراکز دوستدار کودک تبدیل شده اند و شرایط رفاهی، اصلاح الگوی تغذیه ای، آموزش های لازم و... برای آنها در نظر گرفته شود و رویکرد ما از موضوع کاهش آسیب در این کودکان به سمت رفع آسیب هدایت شده است و هدف ما این نیست که کودک در خیابان بماند و آسیبها را کم کنیم بلکه هدف ما این است که کودکی را در خیابان نبینیم؛ اما با رویکرد خانواده محور و توانمند ساز و با استفاده از کمک سازمان های مردم نهاد و گروه های داوطلب در این زمینه و همچنین با لحاظ شرایط نگهداری کودک و شرایط ارتباط با خانواده های این افراد.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه طرح جدید ساماندهی کودکان کار و خیابان در ۱۳ کلان شهر کشور در حال اجراست نیز گفت:کودکانی که ساماندهی می شوند از طریق اطلاعات بیومتریک و تشخیص هویت بر اساس عنبیه، کد یونیک می گیرند و این کنترل باعث می شود تا  مشخص شود که آیا پس از سپردن کودک به خانواده و انجام خدمات توانمند سازی برای خانواده  آیا کودک دوباره به کار در خیابان باز می گردد یا خیر؟

وی افزود:مطالعات نشان داده است که کمتر از ۵ درصد این کودکان به خیابان بازگشته اند و این موضوع نشانگر موفق بودن طرح و مطلوب بودن نحوه ساماندهی و توانمند سازی خانواده این کودکان است.

کد خبر 39654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =