در رسانه | ۱۷ فرزند بی‌سرپرست در قزوین به خانواده‌های واجد شرایط سپرده شد

قزوین - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۱۷ فرزند بی سرپرست طی یک سال گذشته در استان به خانواده‌های واجد شرایط واگذار شدند و ۷۰۰ خانواده نیز در نوبت پذیرش فرزندخوانده هستند

به گزارش ایرنا، علیرضا وارثی روز دوشنبه و به مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران افزود: ۲۱ مرکز زنان، ۵ مرکز شبانه روزی، ۲ مرکز شبه خانواده، ۱۱۷ مهد کودک، ۱۳ پایگاه اورژانس اجتماعی و ۷ مرکز امور آسیب دیدگان تحت نظر معاونت امور اجتماعی بهزیستی قزوین در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۱۷ مرکز زیر مجموعه بخش دولتی و ۱۴۶ مرکز نیز زیر مجموعه بخش خصوصی در حال خدمت گزاری هستند. 

وی با اشاره به فرارسیدن هفته بهزیستی، اظهار داشت: عطرافشانی گلزار شهدا، توزیع و نصب پوستر، ارایه خدمات رایگان و یا با حداکثر تخفیف به جامعه هدف در مراکز تحت پوشش، مانور اورژانس اجتماعی، برگزاری نمایشگاه تولیدات صنایع دستی مراکز تحت نظارت این اداره کل، برگزاری نمایشگاه عکس از خدمات سازمان، انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان هلال احمر و اداره صنعت، معدن و تجارت در دستور کار هفته بهزیستی خواهد بود. 

وی با بیان اینکه در سال جاری ۲۱ پروژه جدید نیز به مجموعه خدمات این سازمان اضافه می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین فعالیت اداره کل بهزیستی قزوین، تامین مسکن برای افراد تحت پوشش بوده که در این رابطه احداث ۶۶ واحد مسکونی با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرک مهرگان و شهرستان آبیک در دستور کار این سازمان قرار گرفته است. 

وارثی ادامه داد: افتتاح مرکز روزانه سالمندان هم قدم، افتتاح خانه کوچک معلولان ذهنی ویژه پسران، تاسیس بنیاد فرزانگان، تاسیس انجمن CBR،  شکل گیری انجمن اتیسم، تاسیس مراکز مشاوره سورا، فرهت، انتخاب نو و راز زندگی، ایستگاه کاهش آسیب، تاسیس موبایل ون، افتتاح مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد، افتتاح ۲ مرکز رشد و همچنین افتتاح خانه نوباوگان ویژه کودکان ۴ تا ۶ سال بخشی از برنامه‌های بهزیستی قزوین در هفته بهزیستی  خواهد بود. 

وی با اشاره به اجرای طرح موبایل ون، گفت: این طرح با تخصیص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار، آماده ارایه خدمات به پاتوق معتادان در سطح شهر بوده که امیدواریم با راه اندازی آن در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای قابل توجه صورت گرفته در این بخش باشیم. 

وی، واگذاری مرکز نوباوگان شیرخوارگاه آمنه قزوین به خانه نوباوگان، ویژه کودکان ۴ تا ۶ سال با ظرفیت ۴۰ نفر را از دیگر اقدامات به انجام رسیده توسط این اداره کل برشمرد. 

وارثی با بیان اینکه تمام فعالیت و خدمات اداره کل بهزیستی قزوین در اولویت نخست، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی است، افزود: امر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی امری مهم و غیرقابل انکار بوده و اگر جدی گرفته نشود در آینده با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم بود. 

وی با اشاره به اینکه در مساله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با حوزه های دولت، مردم و رسانه سروکار داریم و اگر هر سه مورد یاد شده در یک راستا حرکت کنند به طور حتم آسیب‌های اجتماعی تمامی بخش‌ها تحت کنترل خواهند بود، تصریح کرد: استان قزوین در حوزه مشاوره و اعتیاد، رتبه یک کشور را کسب کرده که این دستاورد بیانگر آن بوده که به این نوع مسایل توجه کافی در سطح استان شده است. 

وی یادآور شد: ۴ مرکز کاهش آسیب در شهرستان‌های قزوین، البرز و آبیک در حال فعالیت بوده و در همین راستا و در جهت کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی، سه مرکز جدید با عنوان سرپناه شبانه و شلتر در سال ۹۹ افتتاح شد. 

وارثی با اشاره به اینکه در دادگاه درمان، افراد متخطی تحت پوشش بهزیستی پس از طی دوره درمان از ۶ ماه تا یک سال تحت کنترل و مراقبت قرار می‌گیرند، اضافه کرد: در سطح استان و با همکاری سپاه در پایگاه قدس، پیگیر راه اندازی این طرح خواهیم بود. 

وی ادامه داد: استان قزوین بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ معتاد متجاهر دارد و پیش بینی می‌شود، ۸۷۸ نفر نیز از طریق دادگاه درمان مدار معالجه و تحت کنترل قرار گیرند. 

وارثی با بیان اینکه، استان قزوین دارای یک مرکز اقامتی ویژه بانوان و ۱۴ مرکز اقامتی ویژه آقایان است و در یک سال گذشته میز سه هزار و ۶۴۶ معتاد از خدمات این مراکز بهره مند شده‌اند، افزود: ۸۱ بیمار مبتلا به ایدز نیز تحت پوشش مستمر این سازمان قرار دارند. 

وی تصریح کرد: ۱۵ پایگاه سلامت اجتماعی در استان فعال بوده و سامانه ۱۴۸۰ و ۱۲۳ نیز برای مراجعه افراد به پایگاه‌های سلامت محور در نظر گرفته شده است. 

وی با اشاره به شناسایی ۲۵ هزار معلول در سطح استان، گفت: از این تعداد ۲۳ هزار و ۳۲۵ معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و یک هزار و ۲۲۰ نفر از آنان نیز از خدمات تخصصی روانشناسی، پزشکی و پرستاری تحت پوشش بهزیستی بهره‌مند و ۲۵۰ نفر از معلولان نیز این خدمات را در داخل منزل دریافت می‌کنند. 

۲۲ تا ۲۸ تیرماه هفته گرامیداشت تاسیس سازمان بهزیستی نامگذاری شده است.

کد خبر 39576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد