غربالگری حذف شود آمار معلولان افزایش پیدا می‌کند

رکنا: مدیرکل بهزیستی استان استان اصفهان گفت: سازمان بهزیستی مخالف حذف غربالگری جنین در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است و سال هاست داریم غربالگری می‌کنیم تا از تولد نوزادان معلول پیشگیری کنیم، اما اگر به بهانه افزایش جمعیت، غربالگری حذف شود صد درصد آمار معلولان افزایش پیدا می کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از رکنا از اصفهان،ولی‌الله نصراصفهانی امروز ۲۱تیرماه در نشست خبری گرامیداشت هفته بهزیستی، اظهار کرد: در سال جاری سازمان بهزیستی در گام دوم، "هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی خانواده" را در محور کار خود قرار داده است و در آینده در خصوص این محورها فعال خواهد بود و امیدواریم سیاست‌گذاری‌ها در این بخش مؤثر واقع شود.

وی با اشاره به افزایش میزان مستمری خانواده‌های تحت پوشش اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ پرداخت مستمری بهزیستی رشد چشمگیری داشت اما جوابگوی هزینه‌های خانواده‌های تحت پوشش نیست، امسال حداقل مستمری برای خانواده‌های یک نفره ۳۵۰ هزار تومان و حداکثر برای خانواده چهار نفره با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافتی است که با توجه به شرایط تورم پاسخگوی نیاز خانواده‌ها نیست.

نصر اصفهانی در مورد حمایت از مددجویان بهزیستی، توضیح داد: بهزیستی مثل سازمان تأمین اجتماعی نیست که زیر مجموعه خود حقوق دهد، هرچند مستمری پرداخت می کنیم و در یکی دو ماه اول سال مستمری بهزیستی و کمیته امداد رشد خوبی داشته است،اما به هیچ عنوان جوابگوی نیاز خانواده ها نیست و بخش کوچکی از معیشت آنها در بر می گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد هم پوشانی فعالیت نهادهای حمایتی، گفت: در حال حاضر بهزیستی و کمیته امداد از هم استعلام می کنند و هم پوشانی نداریم، ولی ناهماهنگی در خیریه ها در کشور و به تبع اصفهان مشهود است که دستگاه های متعدد مجوز خیریه صادر می کنند و نظارت خاصی بر روی آن نیست. این موضوع همیشه از دغدغه های ما است که مددجویان و خانواده های آسیب پذیر لینک شوند، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و ناهماهنگی در کشور و استان وجود دارد.

خیریه‌ها و تأمین نیازهای مددجویان

وی با بیان اینکه منابع خیریه ها جوابگوی نیاز خانواده ها نیست، اما امیدواریم خیریه ها هماهنگی بهتری داشته باشند و یک سازمان برنامه ریزی کند تا این ناهماهنگی اتفاق نیفتد، ولی بخش زیادی از نیاز مددجویان توسط خیریه ها تأمین می‌شود و بدون مشارکت خیران و موسسات خیریه بسیاری از کارها زمین می‌ماند، به طوری که هم اکنون خیلی از مراکز سالمندان، اعصاب و روان، کودکان، جسمی و حرکتی به موسسات خیریه واگذار شده و به به کمک ما آمده اند، اما همچنان امیدواریم مراجع صدور مجوزهای خیریه کمتر و نظارت بیشتر شود.

نصر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۳ هزار نفر دارای معلولیت در استان شناسایی و تحت پوشش هستند، گفت: ۱۰ هزار نفر خانواده های تحت پوشش امور اجتماعی هستند که خدمات مستمری دریافت می‌کنند، ‌ این در حالی است که سالانه ۲۰ درصد افراد تحت پوشش را باید توانمند و ۲۰ درصد جایگزین کنیم، اما شاید در اجرای این برنامه خیلی موفق نباشیم.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در مورد مددجویانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار می‌گیرند استعلام‌های لازم صورت می‌گیرد تا تحت پوشش مراکز دیگر نباشند و تلاش می‌کنیم با خیریه‌ها هماهنگی لازم را در این زمینه داشته باشیم.

هفت آیتم برای شهر دوستدار سالمند

وی تصریح کرد: اولین مهد شهر دوستدار سالمند به وسیله شهرداری اصفهان راه اندازی می‌شود و ایجاد پاتوق‌های سالمندی و سایت اطلاعات سالمندی را در برنامه‌ داریم. شهر دوستدار سالمند هفت آیتم دارد و این عملکرد به وسیله شهرداری اصفهان صورت می‌گیرد.

وی در خصوص ارائه خدمات به جمعیت سالمندان اظهار کرد: در بخش سالمندی، جامعه فعلی به سمت پیر شدن جمعیت پیش می‌رود و سازمان بهزیستی باید در این زمینه فعالیت‌های لازم را داشته باشد، برای اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند انجام اقدامات مؤثر در این زمینه لازم است، باید آموزش‌های مورد نیاز به قشر سالمند داده شود.

نصراصفهانی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت مراکز شبانه روزی بیش از نیازهای جامعه است و مراکز متعددی داریم که خالی از موارد نگهداری از سالمندان است و از وجود این موضوع خوشحال هستیم، در سال ۹۷ اصفهان به عنوان پایلوت شهر دوستدار سالمند معرفی شد و مراکز دبیرخانه شهر دوستدار سالمند در شهرداری اصفهان تأسیس شد.

نصر با اشاره به اینکه در راستای آماده سازی شهر اصفهان برای سالمندان اقداماتی انجام شده است، گفت: سیاست و برنامه ما این است که مراکز روزانه آموزش سالمندان را گسترش دهیم و مشکلات این قشر جامعه را پیشگیری و مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ظرفیت مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان بیشتر از نیاز استان است و مراکز متعددی در استان برای نگهداری سالمندان داریم که خالی است و استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: خوشحالیم تاجایی که می شود سالمندان در خانه نگهداری شوند و اگر نیاز است در مراکز آموزشی روزانه باشند و بتوانند اوقات خود را سپری کنند.

وی در ادامه به فعالیت ۹۴ مرکز "مثبت زندگی" در استان اشاره و تصریح کرد: این مراکز مثل مجتمع‌های قبلی فعالیت نمی‌کنند، همچنین پرونده های فیزیکی حذف و اطلاعات به صورت آنلاین ثبت شده و قابل دسترسی است و فعالیت مددکار و خدمات مددجو قابل رصد است.

سهمیه ۳درصدی استخدام معلولان

 مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در مورد سهمیه استخدام معلولان، گفت: این موضوع مطالبه و پیگیری ما در بهزیستی است، اما اشکالی که وجود دارد این است که اجرای همه قوانین معلولان را از چشم‌ بهزیستی می بینند، در حالی که بهزیستی ناظر اقدامات و مطالبه گر این موضوع است که قانونی که برای حمایت از معلولان نوشه شده اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: ما چشم نابینایان، گوش ناشنوایان، دست و پای معلولان جسمی و ذهن و اعصاب بیماران اعصاب و روان هستیم و اگر بی توجه باشیم ظلم در حق آنهاست. هرجا با مواردی از تضییع حقوق آنها مواجه شویم پیگیری می کنیم و هرجا ترک فعلی در ۳ درصد استخدام صورت گیرد نیز وارد عمل می شویم.

وقوع کودک همسری در اصفهان کمتر از استان‌های دیگر است

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان در ادامه گفت: با موضوع کودک همسری در استان اصفهان برخورد می‌شود و از نظر مرجع قضائی در این رابطه استفاده می‌کنیم، وقوع کودک همسری در استان اصفهان کمتر از استان‌های دیگر است.

وی اضافه کرد: مطابق آمارهای موجود در سال ۱۳۹۹ بحث همسرآزاری، کودک آزاری و اعتیاد در رتبه اول آسیب‌های اجتماعی بوده که بیکاری و نبود اشتغال در دوران کرونا نیز در بروز آسیب‌ها تأثیر داشته است.

اصفهان -بهمن راعی
 

کد خبر 39532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد