وقوع کودک همسری در اصفهان کمتر از استان‌های دیگر است

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: با موضوع کودک همسری در استان اصفهان برخورد می‌شود و از نظر مرجع قضائی در این رابطه استفاده می‌کنیم، وقوع کودک همسری در استان اصفهان کمتر از استان‌های دیگر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایمنا، ولی‌اله نصراصفهانی پیش از ظهر امروز _ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰ _ در نشست خبری با گرامیداشت هفته بهزیستی، اظهار کرد: در سال جاری سازمان بهزیستی در گام دوم، "هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی خانواده" را در محور کار خود قرار داده است و در آینده در خصوص این محورها فعال خواهد بود و امیدواریم سیاست‌گذاری‌ها در این بخش مؤثر واقع شود.
وی با اشاره به افزایش میزان مستمری خانواده‌های تحت پوشش اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ پرداخت مستمری بهزیستی رشد چشمگیری داشت اما جوابگوی هزینه‌های خانواده‌های تحت پوشش نیست، امسال حداقل مستمری برای خانواده‌های یک نفره ۳۵۰ هزار تومان و حداکثر برای خانواده چهار نفره با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافتی است که با توجه به شرایط تورم پاسخگوی نیاز خانواده‌ها نیست.

خیریه‌ها و تأمین نیازهای مددجویان
مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در مورد مددجویانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار می‌گیرند استعلام‌های لازم صورت می‌گیرد تا تحت پوشش مراکز دیگر نباشند و تلاش می‌کنیم با خیریه‌ها هماهنگی لازم را در این زمینه داشته باشیم. در حال حاضر بخش بزرگی از نیازهای مددجویان به وسیله مؤسسات خیریه تأمین می‌شود. حوزه معلولان، کودکان ناتوان ذهنی و جسمی و فعالیت حمایتی در این بخش‌ها به خیریه‌ها محول شده است و تلاش می‌شود در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشند.

وی در خصوص ارائه خدمات به جمعیت سالمندان اظهار کرد: در بخش سالمندی، جامعه فعلی به سمت پیر شدن جمعیت پیش می‌رود و سازمان بهزیستی باید در این زمینه فعالیت‌های لازم را داشته باشد، برای اصفهان به عنوان شهر دوستدار سالمند انجام اقدامات مؤثر در این زمینه لازم است، باید آموزش‌های مورد نیاز به قشر سالمند داده شود.

نصراصفهانی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت مراکز شبانه روزی بیش از نیازهای جامعه است و مراکز متعددی داریم که خالی از موارد نگهداری از سالمندان است و از وجود این موضوع خوشحال هستیم، در سال ۹۷ اصفهان به عنوان پایلوت شهر دوستدار سالمند معرفی شد و مرکز دبیرخانه شهر دوستدار سالمند در شهرداری اصفهان تأسیس شد.

هفت آیتم برای شهر دوستدار سالمند
وی تصریح کرد: اولین مهد شهر دوستدار سالمند به وسیله شهرداری اصفهان راه اندازی می‌شود و ایجاد پاتوق‌های سالمندی و سایت اطلاعات سالمندی را در برنامه‌ داریم. شهر دوستدار سالمند هفت آیتم دارد و این عملکرد به وسیله شهرداری اصفهان صورت می‌گیرد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان افزود: شیوع کرونا مشکلات زیادی برای جامعه داشته است و با اعلام وضعیت قرمز کرونایی و قرنطینه‌ها، در خانه بودن فرزندان وظایف زیادی بر عهده والدین به خصوص مادر خانواده گذاشته است، از سوی دیگر تعطیلی و کسادی کسب و کارها و مشکلات اقتصادی استرس‌هایی برای سرپرست خانواده دنبال دارد و باعث افزایش خشونت در بین خانواده‌ها شده است، اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ مداخله در بحران در این زمینه به صورت تلفنی و سیار خدمات مشاوره‌ای را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند.

فعالیت ۹۴ مرکز مثبت زندگی
نصراصفهانی در مورد فعالیت‌های مثبت زندگی خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های مهم، محور هوشمندسازی و سلامت اجتماعی خانواده و فعال کردن مراکز مثبت زندگی در استان بوده است، در حال حاضر ۹۴ مرکز مثبت زندگی برای انجام فعالیت معرفی شده‌اند که آن‌ها پرونده‌های فیزیکی گردآوری می‌شود و اطلاعات به صورت آنلاین در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد و سال گذشته این برنامه اتفاق افتاده و پرونده‌ها در کل استان وابسته به محل سکونت مددجو به یک مرکز مثبت زندگی ارجاع داده شده است. از افتتاح مراکز مثبت زندگی شش ماه می‌گذرد و امیدواریم در آینده بحث نظارت بر روی پرونده‌ها را به طور جدی‌تر اعمال کنیم.

برخورد با موضوع کودک همسری در استان
مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: با موضوع کودک همسری در استان برخورد می‌کنیم، از نظر مرجع قضائی در این رابطه استفاده می‌کنیم البته وقوع این موضوع در استان اصفهان به مراتب کمتر از استان‌های دیگر است.

وی اضافه کرد: مطابق آمارهای موجود در سال ۱۳۹۹ بحث همسرآزاری، کودک آزاری و اعتیاد در رتبه اول آسیب‌های اجتماعی بوده که بیکاری و نبود اشتغال در دوران کرونا نیز در بروز آسیب‌ها تأثیر داشته است.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۳ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی اصفهان هستند و ۱۰ هزار خانواده به طور مستمر از این سازمان خدمات دریافت می‌کنند.
 

کد خبر 39529

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد