آرمان «زندگی بهتر»، با عدالت‌ورزی و ارتقای منزلت اجتماعی، دست‌یافتنی است

هفته گرامیداشت خدمات و فعالیت‌های بهزیستی را پیش رو داریم. در این یادداشت کوتاه، یک موضوع شنیدنی و جالب را می‌خواهم مطرح کنم که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد.

اطمینان داریم که وقتی شهید دکتر فیاض‌بخش که بنیانگذار سازمان بهزیستی بود، عنوان بهزیستی را برای سازمان جدید برگزید، اندیشه‌ی بهتر زیستن و بهتر زندگی کردن، پشت این نام قرار داشت.

اما اگر چه در میان خانواده‌ی بهزیستی، خیلی به این موضوع، توجه شده، در میان عموم افراد جامعه، بهزیستی بیشتر نام یک سازمان دولتی است تا اینکه یک مفهوم خاص و عمیق از آن برداشت شود.

نکته‌ای که می‌خواهم مطرح کنم همین است. اگر تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های بهزیستی را صدر تا ذیل مرور کنیم، یک وجه مشترک و یک مخرج مشترک مهم و اساسی آنها، همین زندگی بهتر است. در تمام معاونت‌های تخصصی، مدیریت‌ها، کارشناسی‌ها و پست‌های رسمی بهزیستی هم، همین مفهوم نهفته است. همین‌طور، در مراکز غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی، می‌توان همین معنا را به دقت و کمال، بازیابی کرد.

به سخن دیگر، سازمان بهزیستی، با هدف زندگی بهتر برای شهروندان، تأسیس شده و اگر آن طور که در اساسنامه سازمان آمده و در قوانین و مقررات و بایسته‌های فکری برنامه‌ریزان کشور، رقم خورده است، تمام اختیارات و اعتبارات لازم برای برنامه‌های بهزیستی در اختیار سازمان قرار می‌گرفت، تردید نداریم که امروز بسیاری از معضلات از جمله آسیب‌های اجتماعی، که در مفهوم وسیع آن، یکی از گرفتاری‌های بزرگ جوامع بشری و از جمله کشور ما است، وسعت و عمق بسیار کمتری داشت و تا حدود زیادی در کنترل و کاهش آنها توفیق می‌داشتیم.

اما زندگی بهتر چیست؟

به نظر صاحب این قلم، زندگی بهتر به زبان ساده این است که همه‌ی شهروندان در حدود توانایی‌هایشان، امکان کار و تلاش و فعالیت داشته باشند و به اندازه‌ی نیازهایشان، از امکانات و ابزارهای رشد و پیشرفت برخوردار باشند.

همچنین در زمینه‌ی روانی و اخلاقی، اینکه شهروندان بتوانند در محیطی سالم و انسان‌دوستانه، توأم با ایمان و معرفت دینی، با آرامش و آسودگی وجدان، مشغول حیات اجتماعی باشند، نشانه‌ی زندگی بهتر است.

به نظر اینجانب، تمام این‌ها با برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان بهزیستی، در گستره‌ی وسیع اجتماعی و با همکاری نهادها و دستگاه‌های اجرایی، قضایی و قانون‌گذار، کاملا قابل دسترس است.

در زمینه‌هایی که برنامه‌های تدوین شده‌ی بهزیستی، با همین امکانات و اعتبارات فعلی و با همین مشکلات موجود، به اجرای نسبی رسیده، توفیقات بسیار عظیمی نصیب کشور شده که متأسفانه، آن طور که باید و شاید، انتقال و انعکاس نیافته و آنقدر عادی‌سازی شده که بسیاری شهروندان، آثار و نتایج این برنامه‌های مفید و مؤثر در سلامت اجتماعی را ملاحظه نمی‌کنند یا بسادگی از کنار آن می‌گذرند.

مواردی مانند برنامه‌های غربالگری ژنتیک، غربالگری بینایی و شنوایی کودکان و نوزادان، اورژانس اجتماعی، خدماتی که در صدها مرکز توانبخشی در استان به مردم و مددجویان ارائه می‌شود، جذب و جلب کمک‌های انسان‌دوستانه‌ی هزاران خیر و نیکوکار و تقدیم هزاران واحد مسکونی به افراد فاقد سرپناه، ایجاد هزاران شغل و کار مفید و پایدار برای مددجویان بیکار و متقاضی اشتغال، صدها برنامه‌ی آموزشی و مشاوره‌ای که در طول سال برای جامعه‌ی هدف و تمام شهروندان در گوشه و کنار استان، اجرا شده است و برنامه‌ها و فعالیت‌های بسیار بسیار زیاد و متنوع دیگر، شاهد این مدعای نویسنده است.

اینجانب به عنوان مدیر کل بهزیستی استان از شش ماه پیش که این مسؤولیت را عهده‌دار شده‌ام در تمام اجتماعات میدانی با گروه‌های مختلف مخاطبان، اعم از اینکه کارکنان بهزیستی، مدیران اجرایی یا صاحبان مراکز و شرکای اجتماعی بهزیستی بوده‌اند، همیشه بر دو اصل عدالت‌محوری و ارتقای منزلت اجتماعی بهزیستی به عنوان اصول مبنایی مدیریت خودم تأکید داشته و اجرای این دو را از اهم راهبردهای دوران مدیریت خودم اعلام کرده‌ام.

اکنون نیز در آغاز هفته‌ی گرامیداشت بهزیستی، ضمن تأکید مجدد بر این دو راهبرد مهم و اساسی که توضیح و تشریح مفصل آنها از حوصله‌ی این یادداشت خارج است و در مجامع مختلف، جزئیات آن را فراگشایی کرده و خواهم کرد، به تمام شهروندان و گروه‌های هدف بهزیستی اعلام می‌کنم که تا زمانی که در این سازمان مسؤولیت داشته باشم، بر تکریم و توانمندسازی مددجویان و حفط آرمان عدالت‌ورزی، پای خواهم فشرد و از احیا و ارتقای منزلت اجتماعی سازمان بهزیستی که به عقیده‌ی من، مهم‌ترین رکن سلامت اجتماعی در سطح کلان کشور می‌باشد، حتی یک لحظه باز نخواهم ایستاد. این مهم را به همکارانم در ستاد و صف بهزیستی استان و نیز به تمام شرکای اجتماعی‌مان در مؤسسات و مراکز غیر دولتی نیز گفته و می‌گویم و بر آن اصرار دارم.

در پایان، ضمن تبریک فرا رسیدن این هفته‌ی مهم در حیات اجتماعی سرزمین عزیزمان و در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی که نماد مردم‌سالاری دینی و نمونه‌ای از جامعه‌ی نبوی است، از مردم عزیز استان و مددجویان بسیار عزیز و صبورمان می‌خواهم که نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات‌شان برای بهترسازی خدمات بهزیستی، افزایش کیفیت زندگی مددجویان، ارتقای منزلت اجتماعی سازمان و حرکت عدالت‌محوری و عدالت‌ورزی را با ما در میان بگذارند و ما را از مشورت خردمندانه و خداپسندانه‌ی خودشان بهره‌مند نمایند.

دکتر مسعود فیروزی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 39502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد