راه‌اندازی نخستین مرکز توانمندسازی زنان معتاد بهبودیافته در مشهد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در نشست خبری هفته بهزیستی از تأسیس نخستین مرکز بازتوانی و توانمندسازی بانوان معتاد بهبودیافته در مشهد خبر داد.

دکتر مسعود فیروزی پیش از ظهر یک شنبه ۲۱ تیرماه در این نشست که با حضور خبرنگاران رسانه‌های استان در سالن اجتماعات بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد از افزایش آسیب‌های اجتماعی در دوران محدودیت‌های کرونایی در یک سال و نیم گذشته یاد کرد.

وی با اشاره به معتادان متجاهر جمع‌آوری شده در مشهد گفت: این افراد قرار نیست تا ابد در این مراکز نگهداری شوند چون مطابق قانون حداکثر تا یک سال می‌توانند تحت نظر این مراکز باشند و بعد از این مدت، باید تعیین تکلیف شوند.

وی با تأکید بر اینکه بازتوانی و توانمندسازی معتادان متجاهر، یک فرایند پیچیده و مرهون همکاری مشترک اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است گفت: هر گونه ورود و خروج معتادان به این مراکز با مجوز و دستور قضایی صورت می‌گیرد و تصمیم نهایی در این مورد با دستگاه قضا است.

وی از افزایش وام اشتغال مددجویان بهزیستی به صد میلیون تومان در سال جاری خبر داد و گفت: مددجویان بخش‌های مختلف شامل معلولین، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبودیافته مشمول این وام هستند که ارزان‌قیمت است و بازپرداخت آن نیز طولانی مدت می‌باشد.

فیروزی در زمینه اشتغال معتادان بهبودیافته گفت: ترجیح ما این است که وام اشتغال به صورت کارفرمایی به این افراد داده شود چون اغلب آنها سرمایه‌ی اجتماعی لازم برای تأمین تضامین بانکی و رفع مشکلات اداری را ندارند.

وی همچنین از اختصاص امتیازات ویژه برای کارفرمایان در زمینه‌ی اشتغال مددجویان یاد کرد و گفت: پرداخت حق بیمه کارفرمایی، وام اشتغال صد میلیونی بدون محدودیت برای مددجویان بکارگیری شده، پرداخت جبران کارآیی و حمایت‌های قانونی و مالیاتی از جمله امتیازات بهزیستی برای کارفرمایان است.

دکتر فیروزی ضمن اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: امیدواریم شرایط ازدواج آسان در جامعه با کمک نهادهای متولی فراهم شود که این امر در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تأثیر زیادی دارد و از این جهت به بهزیستی مرتبط می‌باشد.

راه‌اندازی نخستین مرکز توانمندسازی خانم‌های معتاد بهبودیافته در مشهد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به خبرنگاری که در خصوص سقط درمانی در مراکز پیشگیری از اختلالات ژنتیک این نهاد سؤآل کرد گفت: در سال ۹۹ ما بیش از ۳۰۰ مورد ختم بارداری را شاهد بوده‌ایم که پس از بررسی‌های دقیق ژنتیکی و بعد از مشاوره با مراجع قانونی و دریافت مجوز شرعی، انجام شده است.

وی با اشاره به بحث‌هایی که اخیرا در باره طرح‌های غربالگری ژنتیک به منظور پیشگیری از ولادت‌های دچار معلولیت مطرح شده گفت: موضوع از جنبه‌ی روش‌های غربالگری مورد بررسی قرار گرفته و گویا پیشنهاد دهندگان طرح به دنبال این بوده‌اند که تشخیص، خیلی دقیق باشد و سقط درمانی با حداقل ممکن شانس سلامت جنین، انجام شود.

وی در عین حال گفت: ما تشخیص نهایی در سقط درمانی را به عهده‌ی متخصصین ژنتیک و پزشکی قانونی می‌گذاریم و در نهایت، متخصصین این رشته‌ها هستند که با مجوز شرعی برای این امر تصمیم می‌گیرند بنا بر این، میزان و دقت تشخیص، یک مبنای کاملا علمی و قانونی دارد.

وی از افزایش مستمری‌ها و یارانه‌ی معلولین در سال جاری خبر داد و گفت: به خاطر بالا رفتن هزینه‌های عمومی و به هم خوردن وضعیت اقتصادی که ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان است، مددجویان عزیزمان نتوانستند شیرینی این افزایش ۵۰ درصدی را بچشند.

فیروزی تأکید کرد: با تمام مشکلات و موانع موجود محدودیت‌های کرونایی، واکسیناسیون مراکز اقامتی کل استان را با ۱۴ هزار دوز واکسن به اتمام رساندیم و با کمترین تلفات جانی، از این بیماری گذر کردیم.

راه‌اندازی نخستین مرکز توانمندسازی خانم‌های معتاد بهبودیافته در مشهد

کد خبر 39498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد