هوشمند سازی، محله محوری، سلامت اجتماعی در خانواده شعار امسال هفته بهزیستی است

دکتر اسدالله حیدری در بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، با اشاره به در پیش بودن هفته بهزیستی اظهار کرد:شعار امسال بهزیستی در گام دوم؛ هوشمند سازی، محله محوری، سلامت اجتماعی در خانواده است که شروع این هفته از ۲۲ تیرماه الی ۲۸تیر ماه میباشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز مدیرکل بهزیستی استان در این جلسه گفت: شعار هفته بهزیستی شامل سه محور اساسی است ، در ارتباط با هوشمندسازی باید عنوان کنم که ساختارهای فرسوده پاسخگوی نیازهای امروز جامعه نیست از این رو باید به سوی هوشمندسازی نظام اداری حرکت کنیم ، در همین راستا سازمان بهزیستی و به طبع آن استان البرز طی یکی دو سال گذشته اقدام به راه اندازی چندین سامانه هوشمندسازی خصوصا در حوزه شفافیت و سلامت اداری نمود و از این طریق به صورت برخط مددجویان و جامعه هدف ما امور خود را پیگیری می نمایند و باقید فوریت پیام آنان بررسی می گرددو پاسخ لازم داده می شود.

دکتر حیدری افزود در ارتباط با محله محوری ، یکی از مشکلات موجود برای مددجویان بهزیستی صرف زمان و هزینه زیاد در رفت و آمد برای دسترسی به خدمات میباشد ؛ لذا سازمان بهزیستی برای رفع این مشکل بر آن شد تا مراکز مثبت زندگی را جهت سهولت دسترسی مددجویان به خدمات این سازمان راه اندازی کند.

وی با اشاره به اینکه ٤٧ مرکز مثبت زندگی در استان البرز افتتاح گردیده است افزود: محل استقرار این مراکز ، زیست بوم مددجویان است و برای هر ٤٥٠ پرونده مددجویی در هر مرحله یک مرکز مثبت زندگی از طریق بخش خصوصی ایجاد شده است و این مراکز تمامی خدماتی که بهزیستی باید ارائه دهد را انجام می دهد و سازمان در قبال خدمات ارائه شده به این مراکز یارانه پرداخت می نماید .

مدیرکل بهزیستی اضافه کرد : در بحث سلامت اجتماعی در خانواده که یکی از محورهای شعار هفته بهزیستی می باشد ، استحضار دارید که یکی از اساسی ترین نهادهای موثر در شکل گیری شخصیت انسان خانواده است و بهزیستی تلاش می کند سلامت اجتماعی در خانواده را از طریق آموزش، مداخلات تخصصی و خدمات موثر ، خدمات مددکاری و روانشناسی برقرار نماید تا بنیان خانواده حفظ و استحکام لازم را بیابد.

وی اضافه کرد :بهزیستی استان در این هفته برنامه‌های مختلف و متنوعی را دنبال میکند که از میان آنها می‌توان به حضور در گلزار شهدا و غبارروبی و گل افشانی مزار پاک این عزیزان ، افتتاح مسکن خانوارهای دارای دو عضو معلول ، افتتاح دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها، افتتاح دو خانه کوچک توانبخشی در کرج، افتتاح دو مرکز نگهداری دختران و پسران معلول ذهنی بالای ۱۴ سال و افتتاح کارگاه اشتغالزایی معتادین بهبود یافته، نشست خبری با اصحاب رسانه و مانور اورژانس اجتماعی اشاره کرد.

دکتر حیدری در ادامه از افتتاح کلینیک مددکاری اجتماعی در شهرستان کرج ، افتتاح خوابگاه مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در شهرستان نظرآباد ،افتتاح مرکز جامع خدمات مشاوره و روانشناسی در شهرستان کرج و توزیع غذای گرم در مناطق حاشیه‌ای استان به عنوان دیگر برنامه‌های هفته بهزیستی نام برد.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند فعالیت‌های بهزیستی تنها به خدمات رسانی به افراد دارای معلولیت محدود می‌شود اما این سازمان بیش از ۱۸۴ ریز فعالیت دارد که حوزه معلولین با ۵۰ هزار خانواد تحت پوشش استان البرز بخشی این فعالیت محسوب میشود.

 وی افزود : بهزیستی از بد تولد تا سالمندی برای آحاد جامعه برنامه دارد و این خدمات شامل مشاوره و آزمایشات ژنتیک ، مشاوره و آموزش های قبل ،حین و بعد از ازدواج، آموزش های زندگی و خانواده ، شیوه های فرزند پروری ، خدمات به زنان سرپرست خانوار ، بیماران اعصاب و روان وافراد دارای معلولیت ، سالمندان، کودکان بی سرپرست و کودکان کار و سایر آسیب دیدگان جامعه میباشد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تجهیزات توانبخشی بهزیستی استان توضیح داد: با افزایش قیمت ها و اعمال برخی تحریم‌های ظالمانه شاهد افزایش چند برابری تجهیزات توانبخشی بودیم و این در حالی بود که وضعیت اعتباری بهزیستی تغییر چندانی نداشت اما علی رغم این مشکلات موجودی انبارهای بهزیستی استان در خصوص تجهیزات توانبخشی کاملا در وضعیت مناسبی قرار دارد و با هیچ کمبودی در این حوزه مواجه نیستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه در حال حاضر چند زوج در نوبت فرزندخواندگی قرار دارند، گفت: تعداد متقاضیان فرزندخواندگی سه برابر کودکان بی سرپرستی است که در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند به همین دلیل مدت زمان انتظار آنها طولانی خواهد بود.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه خوشبختانه طی سال‌های اخیر شرایط فرزندخواندگی تا حد زیادی آسان شده و متقاضیان می‌توانند با ثبت نام در سامانه فرزند خواندگی طبق اولویت در نوبت قرار بگیرند افزود : در حال حاضر پرونده زوجینی که درخواست فرزندخواندگی داده اند به ترتیب و اولویتِ زمان ثبت نام ، در حال بررسی و اقدام لازم است.

وی توضیح داد: در حال حاضر ۳۶۰ کودک در ۲۰ مرکز شبه خانواده بهزیستی نگهداری می‌شوند و علاوه بر این بهزیستی استان برای ۳۰۰ کودک که توسط یکی از اعضای خانواده یا فامیل نگهداری می‌شوند یارانه پرداخت میکند.

مدیرکل بهزیستی استان اضافه کرد : از آنجا که شیوع بیماری کرونا سبب ایجاد برخی علائم استرس، ناامنی، اضطراب و ترس در بین اقشار مختلف جامعه شده بود لذا یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در اداره کل بهزیستی استان البرز فعال کردن مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ جهت کاهش استرس و اضطراب ناشی از این بیماری بود که در این مدت تعداد مشاوران از ۱۰ نفر به ۱۴ نفر افزایش یافت و همچنین افزایش ساعات شیفت های کاری به ۳ شیفت از ۸ صبح تا ۱۲ شب انجام شد.

وی اضافه کرد : با توجه به ویژگی های منحصر به فرد مشاوره تلفنی از جمله رایگان بودن و ضریب نفوذ بالا در بین مردم ، شبکه جامع صدای مشاور استان البرز با هدف بهره گیری آحاد جامعه اعم از روستایی و شهری از خدمات تخصصی مشاوره روانشناختی در حال فعالیت می باشد و مشاوران و روانشناسان این بخش در زمینه های مختلف از جمله مشکلات فردی، تحصیلی ، تعارضات زناشویی، مشاوره پیش از ازدواج ، استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا، مشاوره کودک و نوجوان مشاوره تربیتی و تشخیص و ارجاع به مراکز تخصصی و غیره به ارائه خدمات مشغول می باشند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ مرکز فوریت‌های اجتماعی به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی خدمات ارائه می‌کنند، افزود: جامعه هدف مراکز فوریت‌های اجتماعی و خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی شامل کودکان آزار دیده، همسران آزار دیده، اختلافات حاد خانوادگی ، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا  آسیب دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، کودکان خیابانی و کار، سالمندان و معلولان آزار دیده میباشد.

وی افزود : در دوره بروز و شیوع ویروس کرونا فعالیت اورژانس اجتماعی کمافی السابق ادامه داشته و متناسب با ضرورت و نیاز هموطنان در سطح جامعه علاوه بر فعالیت های معمول خود ، به آگاه سازی عمومی درخصوص پیشگیری از ابتلا به این بیماری و توزیع اقلام بهداشتی در بین افراد مذکور پرداخته است.

وی در پاسخ به چگونگی مواجه بهزیستی با بیماری کرونا در مراکز نگهداری شبانه روزی توضیح داد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ نفر در آسایشگاه‌های معلولین ، خانه‌های سالمندان و مراکز اعصاب و روان بهزیستی نگه داری می‌شوند که حساسیت بالایی نسبت به ابتلا به بیماری کرونا دارند اما خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته و تلاش همکارانمان میزان فوتی‌های جامعه هدف مقیم در این مراکز بسیار کم تر از متوسط کشوری بوده است و خداراشکر در این زمینه بسیار موفق عمل کرده ایم.

هوشمند سازی، محله محوری، سلامت اجتماعی در خانواده شعار امسال هفته بهزیستی است

هوشمند سازی، محله محوری، سلامت اجتماعی در خانواده شعار امسال هفته بهزیستی است

هوشمند سازی، محله محوری، سلامت اجتماعی در خانواده شعار امسال هفته بهزیستی است

هوشمند سازی، محله محوری، سلامت اجتماعی در خانواده شعار امسال هفته بهزیستی است

هوشمند سازی، محله محوری، سلامت اجتماعی در خانواده شعار امسال هفته بهزیستی است

هوشمند سازی، محله محوری، سلامت اجتماعی در خانواده شعار امسال هفته بهزیستی است

کد خبر 39457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد