طرح یکپارچه‌سازی خط بریل کُردی در دانشگاه کردستان رونمایی شد

به منظور ایجاد زمینه لازم برای تحصیل نابینایان و روشندلان در رشته زبان و ادبیات کردی، طرح یکپارچه‌سازی خط بریل کُردی در دانشگاه کردستان رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی کردستان، مشاور استاندار کردستان در امور معلولان روز شنبه در مراسم رونمایی از این طرح که بصورت وبینار برگزار شد، اظهار داشت: در قوانین حمایت از حقوق معلولین، ۲ واژه دسترسی پذیری و دیگری مناسب سازی اماکن عمومی مورد تاکید بوده که در همین زمینه خط بریل کردی راه‌اندازی شده است.

نصرالله ابراهیمی افزود: خط بریل کُردی هم زمینه دسترسی و بهره گیری نابینایان به کتب مشاهیر بزرگان زبان کوردی را فراهم می کند و هم این فرصت را برای آنها مهیا می کند تا بدون وابستگی به دیگران، آثار خود را به زبان کُردی تدوین کنند.

وی در خصوص ویژگی های یکپارچه سازی خط بریل کُردی، گفت: این خط برای تمامی لهجه های کردی کارایی دارد و علاوه بر آن خلاصه نویسی در آن رعایت شده و علامت های آن برای راست چین و چپ چین کاربرد دارد.

مشاور استاندار کردستان در امور معلولان با بیان اینکه کارگروهی در پژوهشکده کردستان شناسی با حضور افراد آشنا به زبان‌های مختلف دنیا و همچنین افراد آشنا به امور نابینایان تشکیل شده است، اضافه کرد: این کارگروه طی ۲ سال تلاش و همکاری، موفق به طراحی خط بریل ویژه نابینایان شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه این اقدام مهم با محوریت دانشگاه کردستان و همکاری استانداری کردستان و اداره کل بهزیستی استان انجام شد، یادآور شد: دلیل محوریت دانشگاه کردستان به دلیل جایگاه و اعتبار علمی آن بوده و از سویی تنها مرکز علمی تدریس و ترویج زبان کُردی در سطح عالی است.

وی در خصوص دلیل همکاری استانداری و بهزیستی نیز اظهار داشت: استانداری عالی ترین مرجع اداری در سطح استان برای تحقق حقوق معلولین و بهزیستی نماینده دولت در پیگیری حقوق معلولین، هستند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه کردستان جزو معدودترین استان هایی است که استاندار، فرمانداران و تعدادی دیگر از مدیران، مشاور امور معلولین دارند، از حمایت ها و پیگیری های استاندار و مدیرکل حوزه ایشان در اجرای طرح یکپارچه سازی خط بریل کردی قدرانی کرد.

تحصیل ۱۶ دانشجوی نابینا در دانشگاه کردستان
رییس دانشگاه کردستان هم در این نشست با تاکید بر ضرورت تامین فضا و امکانات مناسب برای دانشجویان نابینا، اظهار داشت: با توجه به استعداد و توانایی‌های دانشجویان معلول و بویژه نابینایان دانشگاه کردستان، تامین امکانات لازم برای هر نوع فعالیت آموزشی و فرهنگی برای این گروه ضروری است.

رحمت صادقی افزود: یکی از اقداماتی که دانشگاه کردستان به آن افتخار می کند عمل به ماموریت‌های محلی برای توسعه است.

وی با بیان اینکه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زیست بوم دانشگاه کردستان باید رسالت و مسوولیت اجتماعی خود را ادا کند اضافه کرد: یکی از امکانات دانشگاه کردستان کتابخانه این دانشگاه است که در حال تبدیل شدن به مرجعی برای نابینایان کل استان است.

رییس دانشگاه کردستان با بیان اینکه همسان سازی خط بریل کردی یکی از اقدامات ماندگار در کردستان خواهد بود افزود: در حال حاضر ۱۶ دانشجوی نابینا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و این اقدام می‌تواند زمینه جلب و جذب دانشجویان روشندل را فراهم کند.

صادقی اضافه کرد: کتابخانه نابینایان دانشگاه از سال ۸۹ کار خود را آغاز کرده و در دو زمینه بریل و گردآوری منابع صوتی فعالیت می‌کند.

به گفته اعضای علمی این کارگروه، طرح یکپارچه سازی خط بریل کُردی به زودی به عنوان مقاله JCR چاپ خواهد شد، که این امر نشان دهنده بالا بودن جنبه علمی این طرح است.

کد خبر 39432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد