شایع‌ترین سوالات مردم از «خط ملی اعتیاد» در دوران کرونا

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سه ماه اول سال جاری ۱۱۰ هزار نفر با خط ملی اعتیاد تماس موفق داشتند، گفت: تماس گیرندگان درباره همه مواد اعتیادآور سوال می پرسند، اما در سه ماه اول سال جاری بیشترین سوالات درباره گل بود و سوالات درباره تریاک در اولویت دوم قرار داشت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «فاطمه رضوان مدنی» سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خط ملی اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸، مرکز تلفنی تخصصی جهت ارائه راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد، راهنمایی در زمینه درمان اعتیاد و ارجاع به مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد است، گفت: مردم می‌توانند از خدمات تخصصی اعتیاد در هر نقطه از کشور بهره مند شوند.

 وی افزود: متخصصان حوزه اعتیاد در خط ملی مشاوره اعتیاد هر روز از ساعت ۸ تا ۲۰ آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره به افرادی که درباره پیشگیری از اعتیاد، مواد اعتیادآور و احتمالاً نیازمند شیوه‌های درمان اطلاعات تخصصی هستند، است. 

رضوان مدنی با بیان اینکه دو گروه از افراد با این مرکز تماس می‌گیرند، یادآور شد: دسته اول افرادی هستند که خودشان مصرف کننده مواد بوده و به دنبال راهکارهای مناسب درمان یا نشانی مراکز درمانی معتبر و دارای مجوز رسمی هستند. دسته دوم افرادی هستند که خودشان مصرف کننده نیستند، اما درباره فرد مصرف کننده سوال می‌پرسند یا اینکه ممکن است صرفا به دنبال کسب اطلاعات و راهنمایی باشند؛ مانند کسی که فرزند نوجوان دارد و درباره شیوه رفتار با فرزندش به دنبال اطلاعات است.

 سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به میزان تماس های افراد با خط ملی اعتیاد در سه ماه اول سال جاری یادآور شد: تعداد تماس های موفق در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر بود. همچنین تعداد تماس گیرندگان زن با این مرکز بیشتر از مردان است، به طوریکه در سه ماه اول سال جاری به طور میانگین ۸۲ درصد تماس گیرندگان زن و بیشترین درصد آنها مادران و همسران افراد معتاد بودند که به دنبال راهکار جهت درمان آنها بودند.

به گفته وی، میانگین سنی تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد در سه ماه اول سال جاری ۲۵ سال بود.

رضوان مدنی گفت: تماس گیرندگان درباره همه مواد اعتیادآور سوال می پرسند، اما در سه ماه اول سال جاری بیشترین سوالات درباره گل بود و سوالات درباره تریاک در اولویت دوم قرار داشت.

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: پرسش درباره "چگونگی دستگیری فرد معتاد" از بیشترین پرسش‌های مطرح شده بود و سایر سوالات شایع تماس گیرندگان شامل کسب اطلاعات درباره شیوه‌های درمان، جستجوی راهکار و کسب آگاهی جهت کمک به فرد معتاد توسط والدین، همسر و سایر وابستگان و شیوه های راغب کردن معتاد برای درمان اعتیاد بود.

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور معتقد است که در سال ۱۳۹۹ آگاهسازی گسترده در تمامی استان‌های کشور انجام شد و این اقدام برای شناساندن مرکز در سطح کشور موثر بود و باعث افزایش تماس‌ها شد. البته باید این کار تداوم داشته باشد و امسال نیز در صورت تامین اعتبارات سعی بر آن است راهبرد آگاه‌سازی مورد استفاده قرار گیرد تا مردم بتوانند از ظرفیت‌ها و تخصص موجود در مرکز بهره ببرند و اطلاعات مورد نیازشان را از متخصصین دریافت کنند.

رضوان مدنی در ادامه به تاثیر کرونا بر میزان تماسهای مردم با خط ملی اعتیاد پرداخت و اظهار کرد: در دوران کرونا به دلیل وجود محدودیت های زیاد، استقبال مردم به مشاوره تلفنی از جمله خط ملی اعتیاد افزایش یافته است، زیرا بدون حضور در مرکز و بدون طی کردن مسافت می‌توانند با افراد متخصص ارتباط تلفنی برقرار و اطلاعات مورد نیاز و ضروری خود را کسب کنند که به این ترتیب تنش آنها کاهش می یابد.

 وی افزود: به طور مثال یکی از سوالات شایع دوران کرونا که ناشی از اطلاعات ضد و نقیض و تبلیغات کاذب در فضای مجازی است، این است که آیا مصرف مواد از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند؟ البته شیب تماس های مرتبط با کرونا نسبت به سال ۹۹ کمتر شده زیرا در سال ۹۹ محدودیت‌های پذیرش در مراکز درمان بیش تر بود که این موضوع از ابتدای سال جاری مرتفع شده است.

کد خبر 39385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =