در رسانه| وضعیت کودکان کار در استان ایلام "نابسامان" است؛ لزوم تعامل دستگاه‌ها برای آسیب‌زدایی

گروه استان‌هاــ در سال‌های گذشته با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی استان ایلام و مهاجرت بیش‌از پیش روستاییان به شهر که افزایش حاشیه‌نشینی را در پی داشته، تعداد کودکان کار در استان نیز افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام ، کودکان کار به کودکان فقیری گفته می‌شود که به‌صورت مداوم به خدمت گرفته شده و بسیاری از آن‌ها به دلیل فعالیت تمام وقت از تحصیل محروم می‌شوند.

براساس گفته کارشناسان عوامل مختلفی از جمله فقر بیکاری فاصله‌های طبقاتی و همچنین عوامل اجتماعی مانند مهاجرت روستاییان به شهرها، افزایش جمعیت، فوت یا جدایی والدین، اعتیاد در خانواده‌ها در شکل‌گیری پدیده کودکان خیابانی و کودکان کار مؤثر است.

بدون‌ شک حل مشکل افزایش روزافزون کودکان کار و جلوگیری از ادامه این روند نیازمند برنامه‌ریزی مدون از سوی دستگاه‌های مربوط است.

لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه

اصغر پیرزاد کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به افزایش تورم، محرومیت و مشکلات برخی از والدین از قبیل اعتیاد، معلولیت و غیره، برخی از کودکان مجبورند برای امرار معاش خانواده در سطح شهر مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به قانون حمایت از کودکان کار بیان کرد جمع‌آوری و سامان‌دهی کودکان کار برعهده‌ سازمان‌های مختلف، از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی، مراجع قضایی و غیره است و برای رفع این مشکل باید تمامی دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند.

این کارشناس با بیان این‌ که کودکان کار به دلیل مشکلات مالی و اجتماعی ممکن است انتخاب‌های نادرستی داشته باشند، اضافه کرد: با توجه به وجود افراد منحرف در جامعه، این کودکان در معرض آسیب‌های فراوان اجتماعی قرار دارند.

آسیب‌های تهدید کننده کودکان کار حمیدرضا بختی کارشناس جامعه شناسی نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه پدیده کودکان کار و خیابانی یکی از معضلات گریبانگیر اکثر شهرهای کشور است گفت: منظور از کودک کار درگیر نمودن کودکان در فعالیت‌های اقتصادی است که مانع تحصیل و آموزش این کودکان شده و با آسیب به این کودکان همراه است.

وی در ادامه به آسیب‌هایی که کودکان کار را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: سوء تغذیه، اعتیاد، افسردگی، بی‌سوادی، خودکشی و غیره از جمله آسیب‌هایی است که کودکان کار را تهدید می‌کند.

بختی با بیان اینکه کودکان کار نیازمند حمایت نهادهای دولتی و خصوصی هستند تا بتوانند از حداقل امکانات از جمله تحصیل برخوردار شوند افزود: راه‌اندازی مراکز ساماندهی کودکان کار در دستور کار قرار گیرد و برای تحقق این مهم مسئولان باید نسبت به تامین اعتبار اقدام کنند.

لزوم واگذاری مکان جهت خدمات‌دهی به کودکان کار زهرا همتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: 210 مورد کودک کار در استان ایلام شناسایی شده که اکثر این آمار مربوط به شهر ایلام است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام با بیان این‌ که دستگاه‌های دیگر از قبیل شهرداری‌ها، هلال احمر، کمیته امداد، مراجع قضایی و غیره نیز باید در خصوص رفع مشکل کودکان کار همکاری لازم را با بهزیستی داشته باشند اظهار داشت: عدم واگذاری مکان جهت خدمات‌دهی به کودکان کار به یک مشکل اساسی تبدیل‌ شده است و ضروری‌ است مسئولان شهرداری جهت واگذاری این مکان اقدام کنند. مهارت‌آموزی به والدین این مسئول با بیان این‌ که ارائه برخی آموزش‌ها به والدین کودکان کار جهت کسب درآمد یکی دیگر از اقدامات بهزیستی است اظهار داشت: با توجه به این‌ که برخی از والدین به دلیل نداشتن مهارت توانایی کسب درآمد را ندارند تلاش شده‌ است با مهارت‌آموزی زمینه اشتغال آن‌ها فراهم شود.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام اظهار داشت: جهت کاهش تعداد کودکان کار در ایلام این اداره با پرداخت کمک بلاعوض برای اشتغال خانواده‌های کودکان کار، سعی در توانمند سازی و جلوگیری از افزایش کار کودکان دارد.

همتی در پایان اظهار داشت: کودکان نباید کارهایی که به سلامت جسمی و روحی آنان ضربه می‌زند را انجام دهند.

انتهای پیام

کد خبر 39381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد