در رسانه | 60 نفر از کشاورزان قزوینی در سال ۹۹ در حین کار دچار معلولیت‌های سخت شده‌اند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: حوادث جاده‌ای مهم‌ترین عامل ایجاد و بروز معلولیت‌ها هستند، از دیگر عوامل نیز می‌توان به عدم آگاهی کشاورزان در بهره‌مندی از روش‌های مدرن در فرآیند برداشت محصولات درختی و باغات اشاره کرد که در سال گذشته حدود ۶۰ نفر از کشاورزان استان از این طریق دچار معلولیت‌های سخت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، صبح امروز علیرضا وارثی، مدیرکل بهزیستی استان از خبرگزاری فارس در قزوین بازدید و با مدیر و خبرنگاران این رسانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در حاشیه این دیدار مدیرکل بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن اشاره به خدمات ارائه شده به جامعهٔ معلولین در سال گذشته و برنامه‌های پیش‌رو، اظهار کرد: معلول کسی است که تفاوت ویژه‌ای با افراد سالم در ظاهر و عملکرد دارد، سازمان بهزیستی با سه رویکرد فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند، نخستین و اصلی‌ترین هدف این سازمان پیشگیری از معلولیت و آسیب‌های اجتماعی است، دومین رویکرد این سازمان موضوع توان‌بخشی است که پس از عبور از فاز پیشگیری، تلاش می‌کنیم توانایی‌هایی معلولین را شناسایی کنیم تا بتوانند امور زندگی خود را انجام دهند، به‌عبارت بهتر فرصت مساوی، دسترسی آسان و برخورداری از حقوق شهروندی از جمله اهداف سازمان در این حوزه است.

وی افزود: سومین هدف ما توانمندسازی معلولین در حوزه‌های مختلف از جمله تسهیل‌گری در حوزه‌های اشتغال، ازدواج و مسکن است؛ در قانون حمایت از معلولین که در سال ۹۶ تصویب و در سال ۹۷ ابلاغ شد، ۳۴ ماده با ۳ رویکرد فوق مورد توجه قرار گرفته است.

وارثی اظهار کرد: اکنون ۲۸ هزار معلول در سطح استان قزوین تحت پوشش بهزیستی هستند که ۲۳ هزار از آن‌ها تحت حمایت پوشش مستمر هستند.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ حدود ۲ هزار نفر به جامعهٔ معلولین استان قزوین افزوده شده است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: ۴.۲۶ درصد جمعیت استان قزوین را جامعهٔ معلولین تشکیل می‌دهند و افراد معلول ساکن در روستاها به‌طور ۱۰۰ درصد مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی هستند.

وارثی در رابطه با عوامل بروز معلولیت‌های جدید در استان اذعان کرد: حوادث جاده‌ای مهم‌ترین عامل ایجاد و بروز معلولیت‌ها هستند، از دیگر عوامل نیز می‌توان به عدم آگاهی کشاورزان در بهره‌مندی از روش‌های مدرن در فرآیند برداشت محصولات درختی و باغات اشاره کرد که در سال گذشته حدود ۶۰ نفر از کشاورزان استان از این طریق دچار معلولیت‌های سخت شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: از جمله حلقه‌های مغفوله در رابطه با معلولین، دیدگاه نادرست مردم به جامعهٔ معلولین است، به این معنا که به معلول با دیدگاه ترحم نگریسته می‌شود و لازم است این دیدگاه به سمت و سوی توانمندسازی پیش برود.

وی عنوان کرد: از جمله دیگر حلقه‌های مغفوله، عدم مناسب‌سازی معابر شهری و اماکن دولتی جهت حضور معلولین است، البته شرایط فعلی جامعه نسبت به گذشته بهتر شده است، اما کماکان مناسب‌سازی  خوبی برای حضور معلولین فراهم نشده است.

وارثی در پایان تأکید کرد: از دیگر مشکلات جامعهٔ معلولین، مباحث مربوط به اشتغال و مسکن در این حوزه است، متولیان اشتغال در استان باید تلاش کنند هر صنعتی که در استان ایجاد می‌شود، درصدی از نیروی انسانی آن را به جامعهٔ معلولین بهزیستی اختصاص دهند.

کد خبر 39338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد