غربالگری ژنتیک روشی برای اطمینان از باروری سالم

صفاری فرد گفت: هول اگزوم آزمایشی برای تشخیص اختلالات ژنتیکی جنین است که با توجه به نوسانات نرخ ارز جزء آزمایشات گران به حساب می‌آید.

افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌ها مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که غربالگری مادران در مراحل مختلف چه تاثیری بر سلامت فرزندان دارد اظهار کرد: از سال ۷۶ برنامه مشاوره ژنتیک در سازمان بهزیستی راه اندازی شد که به افراد مشاوره ژنتیک داده می‌شود و گاهی بنا به نیاز افراد آزمایشاتی از آن‌ها گرفته می‌شود که این موضوع به پیشگیری از بروز اختلالات ژنتیکی کمک می‌کند.

وی افزود:این مشاوره‌های ژنتیکی در چند مرحله انجام می‌شود، برخی خانواده‌ها قبل از ازدواج برای تعیین درصد سلامت جنینشان در آینده، برخی افراد قبل از بارداری و برخی نیز حین بارداری به مشاور مراجعه می‌کنند.

صفاری فرد در ادامه بیان کرد:آزمایش هایی که قبل از ازدواج و بارداری انجام می شود به این افراد ریسک ایجاد اختلال ژنتیکی برای نوزادشان در آینده اطلاع داده می‌دهد و این افراد می توانند بنابر تصمیم خودشان یا ازدواج نکنند و یا در آینده دارای فرزند نشوند.

وی گفت:اما مواردی که حین بارداری است با چند هدف این کار انجام می‌شود، خانواده‌ای که دارای معلول هستند و ریسک خطر بالایی دارند هنگام مراجعه و با انجام آزمایشات صورت گرفته سلامت جنین و یا اختلال ژنتیکی به وجود آمده به آن‌ها اطلاع داده می‌شود که در صورت بروز اختلال ژنتیکی با توجه به فتوایی که از سال ۸۴ داده شد می توانند برای سقط جنین اقدام کنند.

صفاری فرد افزود: اگر ما از دو منظر به این موضوع نگاه کنیم به این صورت است که غالباً خانواده‌ها نگران تولد فرزند خود با معلولیت هستند آیا می توانند فرزند سالم داشته باشند یا خیر؟ به همین علت از باروری جلوگیری می کنند که ما با مشاوره‌های ژنتیکی  به آنها کمک می‌کنیم تا این افراد بتوانند شانس باروری سالم داشته باشند و این اطمینان را می‌دهیم که سلامت جنین را به این خانواده‌ها اطلاع خواهیم داد و در صورت بروز مشکل نیز می‌توانند برای سقط جنین اقدام کنند.

وی درباره تعداد مراکز مشاوره گفت: تاکنون تعداد ۲۷ مرکز مشاوره دولتی و ۲۵۷ مرکز مشاوره خصوصی در کشور تاسیس شده است که در این مراکز مشاوره ژنتیک انجام می‌شود و برای غربالگری اختلالات ژنتیکی آزمایش ژنتیک درخواست می‌شود که تعداد ۳۲ مرکز غیر دولتی و ۴ مرکز دولتی نیز در استان تهران است.

صفاری فرد درباره آزمایشات ژنتیکی برای اطلاع خانواده‌ها از سلامت و یا معلولیت جنین عنوان کرد: معمولا با آزمایش هول اگزوم اختلال ژنتیکی تشخیص داده می‌شود که البته این آزمایش با توجه به افزایش نرخ ارز جزء آزمایشات گران به حساب می‌آید، زیرا هزینه آن با دلار محاسبه می‌شود و اکثرا نمونه‌ها به خارج از کشور فرستاده می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: سال گذشته وزارت بهداشت ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون تومان را تعرفه آزمایش غربالگری اعلام کرد، اما تقریباً هیچ یک از استان‌های ما کمتر از ۱۰ میلیون تومان تعرفه آزمایشی را قرار ندادند وحتی از ۱۰ میلیون تا ۱۴ میلیون تومان را نیز تعرفه قرار داده اند.

کد خبر 39331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =