دررسانه|آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در خوزستان

اهواز- ایرنا - معاون امور توسعه پیشگیری خوزستان گفت: طرح غربالگری کودکان ۳ تا ۶ ساله به منظور پیشگیری از تنبلی چشم از امروز دوشنبه در ۵۱۱ مرکز در استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا علی حسن زاده روز دوشنبه درآیین افتتاح برنامه طرح پیشگیری از تنبلی چشم اظهار کرد: برای انجام این طرح  ۵۱۱ مرکز دایمی و غیر دایمی در سطح استان فعال شده است و ۵۳۰ مربی آموزش دیده برای غربالگری اولیه در این مراکزبا استفاده از چارت E و یا دستگاه، بینایی کودکان را مورد ارزیابی قرار می دهند.

وی افزود: در صورتی که کودک در این مرحله دچار مشکل باشد برای درمان به اپتومتریست یا چشم پزشک ارجاع داده شده و از این طریق عارضه تنبلی چشم مشخص می شود.

حسن زاده با اشاره به این که در این طرح ۴۰ اپتومتریست و ۱۵ متخصص چشم پزشک با بهزیستی خوزستان همکاری می کنند بیان کرد: هزینه انجام این طرح برای کودکان در روستا رایگان و کودکان در شهر نیزبا مبلغ ۳۰هزار ریال با چارت E و ۵۰هزارریال با دستگاه انجام می شود.

وی افزود: تعداد کودکانی که دراین رده سنی قراردارند ، ۳۹۷ هزار و۵۵۶ نفر است که امیدواریم بتوانیم با انجام این طرح همه کودکان جامعه هدف را مورد غربالگری بینایی قرار دهیم.

 حسن زاده با اشاره به همکاری برخی ازمراکزمثبت زندگی بهزیستی در اجرای این طرح گفت: خانواده ها با مراجعه به این مراکز درطرح غربالگری بینایی مشارکت کنند و ازسلامت چشم کودک خود آگاه شوند.

وی با بیان این که ۱۲عدد دستگاه غربالگری خودکار در خوزستان برای کودکانی که از طریق چارت بینایی سنجی همکاری نمی‌کنند وجود دارد بیان کرد: آمبلیوپی یکی ازاختلالات بینایی است که معمولا در سنین اولیه کودکی بروزو ظهور پیدا می کند وسن طلایی برای درمان بیماری آمبلیوپی نیز در همین دوره کودکی است.

معاون امور توسعه پیشگیری خوزستان گفت :سازمان بهزیستی نهضتی را از ۲۵ سال پیش به وجود آورده که هر ساله کلیه کودکان ۳ تا ۶سال را مورد غربالگری بینایی قرار می دهد تا بتواند کودکانی را که دچار بیماری تنبلی چشم و یا سایر اختلات بینایی هستند شناسایی و آن ها را به مراکز درمانی ارجاع دهد.

وی افزود: کودکانی که در طرح غربالگری دچار مشکل بینایی و نیازبه خرید عینک داشته باشند و یا برای درمان تخصصی چشم نیاز به عمل جراحی داشته باشند نیز ازطرف بهزیستی یارانه درمان به خانواده تعلق می گیرد.

حسن زاده ادامه داد: هنگام مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی تمام پروتکل های بهداشتی رعایت می‌شود و کودکان ضمن داشتن ماسک و فاصله مناسب با مربی و ضد عفونی کردن مکان مورد نظر غربالگری بینایی می‌شوند لذا با توجه به اهمیت این طرح ، ضروری است که خانواده‌ها ضمن رعایت دستورالعمل‌ بهداشتی به پایگاه‌های تعیین‌شده در هر شهرستان مراجعه کنند.

تنبلی چشم یا "آمبلیوپی"  نوعی اختلال بینایی است که اگر به‌موقع تشخیص و درمان نشود فرد را از ناحیه چشم، کم‌بینا یا نابینا می‌کند که در صورت تشخیص به‌موقع به‌راحتی درمان می‌شود.

کد خبر 39272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد