غصهای که قصه شد؛ از شکستن شاخ اعتیاد تا تکیه بر شاخ گوسفند پرواری

مدیر خانه بهبودی آشیانه ساری گذشته تلخ درگیری با اعتیاد خود را مسیری برای کمک به همدردانش می‌داند و می‌گوید؛ پس از ترک اقدام به تاسیس کمپ، کارگاه اشتغال پرورش قارچ و پرورش گوسفند پرواری کردم و راهم را ادامه می‌دهم.

زری طاهری پرکوهی| در هفته مواد مخدر قرار داریم، از ۲۶ ژوئن برابر با پنجم تیر ماه که روز جهانی "مبارزه با مواد مخدر" است تا مدت یک هفته الی ده روز را با عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر می‌شناسیم. دقت کرده باشید، پای "کرونا" این ویروس مضر و آسیب‌زا که به میان آمد، توجه‌ها نسبت به آسیب‌های دیگر که قدرت کشندگی ضعیف‌تری به نسبت کووید ۱۹ دارند کمتر شد، اعتیاد هم خودش را لابه لای سایر آسیب‌ها جای داده و همرنگ جماعت شد.

البته شاهد یک سری حواشی در خصوص اینکه «مواد مخدر حتی در مقابل کرونا هم پیروز میدان است» بودیم که این اگر صحت داشته باشد نشان از خطرناک بودن مخدر حتی نسبت به این ویروس ناشناخته جهانی دارد.

به هر حال، مقابله با این بلای خانمان‌سوز همواره از اولویت‌های هر کشور بوده است ولی طبق هنوز در جهان هیچ کشوری نتوانست آمار اعتیاد را به صفر برساند، ولی این دلیل بر ناامیدی است و هر کسی می‌تواند به مبارزه با مواد مخدر بپردازد، اینکه می‌گویند؛ (فرد معتاد ترک نخواهد اگر و اگر هم ترک کند کوتاه‌مدت است)، جمله‌ای است که صحت ندارد و مصداق آن ماجرایی است که ما در خبرگزاری فارس از آن پرده برمی‌داریم.

*روایت غصه‌ای که تبدیل به قصه شد

علی اسماعیلیان یکی از بهبودیافتگان از کارآفرین و مدیر کمپ ترک اعتیاد در ساری، قصه‌ متفاوت‌ زندگی خود را پس از اعتیاد رقم زد، وی همان ابتدای مصاحبه، می‌گوید؛ راستش را بخواهید دلم نمی‌خواهد روزهای سخت گذشته را در ذهنم تداعی کنم و از جزئیات آن روزها برای‌تان بگویم، ارتباط روزانه‌ام با افرادی که دچار این بیماری شدند به اندازه کافی حال دلم را به‌هم می‌ریزد... ولی این همه ماجرا نیست...   

اسماعیلیان که متولد ۱۳۵۳ اهل ساری است، بیان می‌کند؛ بنده حدود ۱۵ سال اعتیاد فعال را تجربه کردم، از یک جایی به بعد با تکیه بر نیروی درونی تصمیم به ترک گرفتم چرا که واقعا روزهای تلخی داشتم، به‌خاطر اتفاقات پس از قطع مصرف کردن با انجمن NA آشنا شدم، سه سال از سلامت جسمی و روانی‌ام گذشت به این باور رسیدم که می‌توانم به  همدردانم کمک کنم...

*هدیه زیبای مادرم اولین چشم‌روشنی در مسیر کمک به هم‌دردانم شد

این کارآفرین یادآور می‌شود؛ تصمیم به تاسیس یک کمپ برای درمان معتادان افتادم، مادرم که از این خواسته من آگاه شد زمینی با مساحت بیش از ۲ هزار متر در نزدیکی کارخانه صنایع چوب و کاغذ ساری و آستانه پهنه‌کلا به من هدیه داد، سپس با مشورت از دوستان و تلاش شبانه‌روزی جمعی تصمیم گرفتیم آشیانه مامن امنی برای گرفتاران در دام اعتیاد بسازیم.

*خانه بهبودی آشیانه را ساختم 

وی اضافه می‌کند؛ در سال ۱۳۸۸ به دنبال اخذ مجوز برای ساخت بودم، هدف حرف و حدیث‌های فراوانی قرار گرفته بودم، دیگران درک درستی از فعالیت کمپ‌ها نداشتند با طعنه می‌گفتند؛(می‌خواهید پرورشگاه معتادان بسازید؟ ) می‌گفتم؛ خیر ـ ما نمی‌خواهیم سیخ، سنجاق و وافور به بچه‌ها بدیم بالاخره با وجود تمام سختی‌ها کار به نتیجه رسید و  من به لطف خدا و همکاری چند دوست صمیمی توانستم، مرکز اقامتی «خانه بهبودی آشیانه ساری» را احداث کنم.

اسماعیلیان اظهار می‌کند؛ سر در آشیانه شعری از ابوسعید ابوالخیر با این مضمون که؛ (هر کس به‌در آمد آبش دهید نانش دهید از دین و ایمانش مپرسید) را درج کردیم، تا بگوییم اینجاییم تا به بیماری آشیانه‌های زیادی را خراب کردند آشیانه بدهیم... 

*وقتی ارتفاع بلند دیوارهای سیمانی خانه همسایه‌های کمپ قلب‌ها را به‌هم نزدیک کرد

مدیر خانه بهبودی آشیانه ساری در توصیف فضای این کمپ، بیان می‌کند؛ این خانه در مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ متری ساخته شده، از همه امکانات و زمین والیبال و فوتبال نیز برخوردار است، به‌خاطر دارم روزهای اولی که درب کمپ را باز کردیم، همسایه‌ها دیوارشان را بلندتر کرده و برخی بر روی دیوارشان شیشه نصب کردند که هنوز مشاهده می‌شود ولی پس از مدتی با ما و بچه‌ها آنقدر صمیمی شدند که نذری برای معتادان می‌آورند یا در موارد مختلف کمک می‌کنند.

وی با اشاره به جزییاتی از پذیرش معتادان در این کمپ می‌گوید؛ یک سری هزینه‌هایی دارد که از افرادی که ناتوان هستند دریافت نمی‌شود، اما با توجه به چشم‌انداز تعریف شده با هدف کمکی به حال برخی از هم‌دردانم که توان پرداخت هزینه شهریه درمان را نداشتند، اقدام به راه‌اندازی کارگاه اشتغالی کرده و در این راستا سعی کردم روابطم را با مسوولان شهری و استانی بیشتر کنم.

*راه‌اندازی کارگاه اشتغال از بسته‌بندی حبوبات تا پرورش قارچ

اسماعیلیان با بیان اینکه خوشبختانه موفق شدم توانستم اولین گارکاه اشتغال را در قالب کارگاه بسته‌بندی حبوبات را با کسب مجوز از جهادکشاورزی و پروانه بهداشتی را از دانشگاه علوم پزشکی فعال کنم، ادامه می‌دهد؛ کارگاه با فعالیت معتادان در حال ترک آغاز به کار کرد ولی از آنجایی که نیاز به سرمایه بیشتری داشت، گسترش پیدا نکرد از این رو ایده را تغییر دادم.

این کارآفرین برتر در حوزه مبارزه با مواد مخدر اضافه می‌کند؛ در مرحله دوم در سال ۱۳۹۳ با مشاوره از کارشناسان بهزیستی و برگزاری دوره‌های پرورش قارچ برای ۳۰ نفر بچه‌ها که توسط فنی و حرفه‌ای در چهار دوره انجام شد دو سالن پرورش قارچ ۱۲۰ متری احداث کردم که موفق هم بودیم، در این سالن ۶ نفر زیرپوشش بیمه‌ای قرار گرفتند. 

*راه‌اندازی کارگاه موفق پرورش گوسفندپرواری و ایجاد اشتغال 

وی تاکید می‌کند؛ کار تا جایی ادامه داشت  که در ۱۳۹۷ پرورش گوسفند پرواری را آغاز کردیم در این بخش هم با حمایت بهزیستی موفق به دریافت تسهیلات دولتی ۲۰۰ میلیون تومانی شدیم و پنج نفر دیگر از پرسنل که دوستان من هستند که شرایط مساعدی ندارند بیمه شدند در مجموع ۱۱ نفر تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند، فعالیت در این کارگاه‌ها همچنان ادامه دارد و در فکر ارتقای آن‌ها هستم.

*درمان غیردارویی در کمپ/ فقط کافیست بخواهی ترک کنی

اسماعیلیان در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد از افرادی که وارد کمپ‌ها می‌شوند پس از خروج با اعتیاد خداحافظی کرده و بقیه به‌دلایل مختلف از چرخه خارج نمی‌شوند، یادآور شد: برای ترک تمایل با ترک مصرف باید وجود داشته باشد، اصولا افراد مایل به‌همراه خانواده به کمپ ما مراجعه می‌کنند و برای پذیرش نزد پزشک فرستاده میشوند چنانچه بیماری خاص نداشته باشند پذیرش می‌شوند، ما فقط درمان غیردارویی داریم.

*اعتیاد نابودی است خواهی مسیر را با پیکان بروی یا با سانتافه!

این کارآفرین بهبودیافته ساروی در پایان با تاکید بر اینکه معتادان می‌توانند ترک کنند، تصریح می‌کند؛ انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات توانایی انجام هر کاری را دارد، فقط کافی است که بخواهد، برخی اوقات این بیماری آنقدر روند پیش‌روی دارد که بیمارستان، تیمارستان و یا مرگ در انتظارمان معتادان است، مسیر نابودی است، هر چه که مصرف شود، "یکی با پیکان می‌رود یکی با سانتافه فرقی ندارد، باز هم متاسفانه اعتیاد ریشه ۷۰ درصد از بزه‌های اجتماعی در کشور است، امروزه کمپ‌ها بازوان اصلی و خط مقدم مقابله با آسیب اجتماعی اعتیاد هستند.

گفتنی است؛ امروز کمتر کسی را می‌توان مشاهده کرد که از عوارض و آسیب‌های این بلای خانمان‌سوز بی‌اطلاع باشد، ولی در همین استان مازندران در سال گذشته شاهد کشف بیش از ۶ تن مواد مخدر و افزایش کشفیاو نسبت به سال ۱۳۹۸ بودیم که خوب نیست، همچنین ۸۸ نفر از هم استانی‌های ما به‌دلیل اعتیاد جان خود را از دست دادند که تعدادی از آن‌ها خانم بودند از طرفی آمار اعتیاد در استان به سمت زنانه شدن و ترویج در بین افراد کم سن و سال در حال پیشروی است.

این بهبودیافته کارآفرین با درک درست از مفهوم واقعی اعتیاد پس از این بحران با تکیه بر توان خود نه تنها آن را شکست داد بلکه توانست بیش از یک دهه موجبات ترک اعتیاد افراد زیادی را فراهم کرده و همچنین زمینه اشتغال برایشان ایجاد کند، پس مواد مخدر خیلی هم قدرتمند نیست فقط زیادی بزرگش کرده‌اند.

کد خبر 39244

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد