در رسانه |رونمایی از برنامه عملیاتی بهزیستی در سال ۱۴۰۰

همدان- مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: در هفته بهزیستی از برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰ رونمایی خواهیم کرد.

خبرنگار قلم از همدان، مهدی دیناری ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، با بیان اینکه پایش و نظارت خدماتی که از سوی مراکزی مرتبط و یا زیرمجموعه بهزیستی فعالیت دارند را در پیش گرفته ایم، اظهار کرد: در این راستا در هفته بهزیستی از برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰ رونمایی خواهیم کرد.

وی با تصریح بر اینکه در آن برنامه ۱۵۰ فعالیت را برای خود احصاء کردیم که ۴ برنامه و ۱۶ فعالیت، مختص دفتر پیشگیری از اعتیاد است، اظهار کرد: : پیشگیری اجتماع محور، مراکز بازتوانی، مراکز کاهش آسیب و حمایت از بهبودیافتگان برنامه‌های ما در دفتر پیشگیری از اعتیاد است و باید نظارت در انجام این برنامه‌ها را هوشمند کنیم و بالا ببریم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با تاکید بر اینکه بایستی این نظارت ها در مراکز بایستی هوشمند و ارتقا یابد، گفت: نیاز است تا بتوانیم نظارت ها را بر خروجی های این مراکز ارتقا بخشیده و اقداماتی را نیز در این مسیر در پیش بگیریم.

وی با بیان اینکه برنامه های مختص به دفتر پیشگیری از اعتیاد شامل پیشگیری اجتماع محور از سومصرف مواد، مراکز بازتوانی و درمان، مراکز کاهش آسیب و حمایت از بهبود یافتگان است، عنوان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه های اجتماع محور مقداری رنگ باخت اما سعی شد تا به صورت برنامه های مجازی اقداماتی را در این مسیر در پیش بگیریم.

دیناری در تشریح این موضوع گفت: بدین ترتیب در سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا ۱۰۲ طرح اجتماع محور در ۱۰۲ محله استان همدان مشخص و با حضور با مشارکت ۴۰۰ هزار نفر در پیش گرفته شد.

این مسئول با تصریح بر اینکه از سویی بالغ بر ۹۰ درصد خدمات بهزیستی به صورت برونسپاری است، عنوان کرد: در حوزه مشارکت‌ها و پیشگیری اجتماع محور، وظیفه بهزیستی این است که تیم‌های تخصصی از بدنه خود و یا شرکای کاری خود را به محلات و در پاتوق ها و مراکزی که ترافیک و تراکم افرادی که زمینه گرفتاری در زمینه اعتیاد را دارند، مراجعه و با توزیع اقلام بهداشتی و گفت‌وگو با این افراد، آن‌ها را نسبت به تبعات مصرف مواد مخدر آگاه کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با تصریح بر اینکه آموزش و پرورش هم اعتباراتی از طریق شورای مبارزه با مواد مخدر دریافت کرده و موظف است در این زمینه فعالیت‌هایی داشته باشد، عنوان کرد: یکی دیگر اقداماتی که در این راستا از سوی سازمان بهزیستی در حال انجام است، مربوط به فعالیت ها در حوزه مراکز ماده ۱۵، مراکز کاهش آسیب چون شلتر، دی.آی.سی، مرکز غربالگری معتادین متجاهر و غیره است.

این مسئول خاطرنشان کرد: ریشه اصلی فرآیند اعتیاد، سه فاکتور اجتماع، فرهنگ، اقتصاد است و ما ۱۸ ارگان دست به دست هم دادیم تا در جهت پیشگیری از اعتیاد اقداملات لازم را با هماهنگی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان انجام دهیم.

افتتاح مرکز جامع درمان اعتیاد در هفته بهزیستی

دیناری در این راستا به افتتاح مرکز ماده ۱۶ نهاوند با همکاری سپاه در هفته گذشته اشاره کرد و از افتتاح مرکز جامع درمان اعتیاد با ظرفیت ۵۰ نفر در هفته بهزیستی خبر داد و گفت: از سوی دیگر، آماده سازی برای شغل و بحث بیمه بهبودیافتگان و ارائه تسهیلات در این زمینه نیز از سوی سازمان بهزیستی در پیش گرفته شده است.

وی در این زمینه با تصریح بر اینکه با اهدای تسهیلات، بیمه و اشتغال از این افراد حمایت کردیم همچنین ۴۳ کمپ در استان داریم که سه کمپ، ویژه پذیرش بانوان است، بیان کرد: در سال گذشته به ۳۱۲ نفر از افرادی که اعتیاد خود را ترک کردند در مجموع ۱۷ میلیارد تومان یعنی به هر نفر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد اعطا شده که این مبلغ در سال جاری به صد میلیون تومان رسیده است.

این مسئول در پاسخ به سوال وضعیت برنامه ها در جهت پایش و ارتقای سطح کیفی برای مرکز شلتر همدان نیز اظهار کرد: در این راسا برآنیم تا ارتقای کمی و کیفی نگهداری از این افراد را در مرکز شلتر مدنظر قرار داده و در پیش بگیریم بدین ترتیب، شناسایی ها و کارها را علمی تر پیش خواهیم برد.

دیناری با بیان اینکه هدف از اجرای این روند، این است که بدانیم این افراد کی می آیند و کی می روند، اظهار کرد: بر اساس قانون و دستورالعمل موظف هستیم مکانی برای حضور خانم‌های بی‌خانمان داشته باشیم و در آنجا یک وعده غذای گرم، صبحانه، جای خواب و اقلام بهداشتی برای آن‌ها در نظر بگیریم تا بتوانیم از آسیب‌های دیگر جلوگیری کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در زمینه وضعیت جانمایی این مکان و نزدیکی آن به محل سکونت بخشی از مردم همدان نیز مطرح کرد: بایستی این واقعیت را پذیرفت که در جامعه همه با هم هستیم و این مرکز بر اساس قانون جمهوری اسلامی راه اندازی شده است، این مرکز ایجاد شده است تا آسیب های دیگری را کاهش دهد اما اگر دستگاهی در این زمینه مشکلی دارد، باید به آن ها گفت که این وضعیت اگر به وجود آمده، مشکل شما بوده است  نتیجه آن به وجود آمدن این آسیب ها بوده است.

وی در ادامه صحبت های خود در خصوص وضعیت پیشگیری از اعتیاد در کنار آمارهای افزایشی اعتیاد نیز مطرح کرد: در طول ۴۰ سال گذشته به محل ترانزیت مواد مخدر تبدیل شده ایم، افزایش جمعیت و وقوع پدیده حاشیه نشینی و مهاجرت را تجربه کرده ایم و افزایش بیکاری نیز در جامعه ما وجود دارد از طرفی مسئله سوداگری موادمخدر هم معضلی است که درآمد بسیار بالایی دارد اما با تمام این مشکلات مسئله مبارزه با مواد مخدر همیشه وجود داشته‌ است.

دیناری با تاکید بر فعالیت سوداگران مرگ ادامه داد: در گذشته، تهیه مواد مخدر سخت تر از امروز بود اما حال بدون امکانات و در یک مکان کوچک شاهدیم که مواد مخدر صنعتی و بسیار مخربی تولید می شود.

وی با تاکید بر اینکه قبول داریم معتاد متجاهر در استان همدان داریم و این مشکل بدی است، اظهار کرد: اما نمی‌توانیم بگوییم عملکرد موفقی در این زمینه داشتیم یا نه، چون معیار اندازه گیری برای این کار نداریم اما می‌توانیم نمره قبولی به فعالیت ها در حوزه پیشگیری از مواد مخدر داد.

دیناری تصریح کرد: ۴۳ مرکز اقامتی ۱۰ مرکز ام ام تی، شلتر، ماده ۱۶و طرح جامع درمان ودیگر مراکز دستگاه ها تلاش می کنیم در جهت پیشگیری از اعتیاد  خدمات با کیفیت و قابل توجهی ارائه داده و آگاهی بیشتری در خانواده ایجاد کنیم تا خانواده ها در گیر این بلای خانمان سوز نشوند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در ادامه صحبت های خود به موضوع اشتغالزایی افراد بازتوان یافته اعتیاد نیز اشاره کرد و در این زمینه اظهار کرد: سال گذشته در بحث اشتغالزایی ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در کل حوزه‌ها داشتیم که امسال به یکصد میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده که از این مبلغ در سال گذشته به ۳۱۲ نفر از افرادی که اعتیاد خود را ترک کردند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۷ میلیارد تومان برای این افراد یعنی به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد در نظر گرفته شد که این مبلغ در سال جاری به یکصد میلیون تومان رسید و از کارفرمایانی که این افراد را نیز وارد حوزه کار کنند نیز حمایت و تا سقف دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلاتی با سود ۴ درصد به آن ها تعلق می گیرد

کد خبر 39170

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد