در رسانه| پیشگیری از اعتیاد در ایام کرونا رنگ باخته است

ایسنا/همدان مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه بحث پیشگیری از اعتیاد در ایام کرونا رنگ باخته، مطرح کرد: در این ایام مراکز درمان ماده ۱۵، مرکز جامع درمان اعتیاد، مراکز ماده ۱۶ و یک شلتر فعال بوده است.

مهدی دیناری چهارشنبه ۹ تیرماه در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار کرد: با اهدای تسهیلات، بیمه و اشتغال از افراد بهبودیافته از اعتیاد حمایت کردیم همچنین ۴۳ کمپ در استان داریم که سه کمپ، ویژه پذیرش بانوان است.

دیناری اضافه کرد: در سال گذشته به ۳۱۲ نفر از افرادی که اعتیاد خود را ترک کردند در مجموع ۱۷ میلیارد تومان یعنی به هر نفر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد دادیم که این مبلغ در سال جاری به صد میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در هفته بهزیستی از برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰ رونمایی خواهیم کرد که در آن برنامه ۱۵۰ فعالیت را برای خود احصاء کردیم که ۴ برنامه و ۱۶ فعالیت، مختص دفتر پیشگیری از اعتیاد است.

دیناری تصریح کرد: پیشگیری اجتماع محور، مراکز بازتوانی، مراکز کاهش آسیب و حمایت از بهبودیافتگان برنامه‌های ما در دفتر پیشگیری از اعتیاد است و باید نظارت در انجام این برنامه‌ها را هوشمند کنیم و بالا ببریم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان ادامه داد: افتتاح مرکز ماده ۱۶ نهاوند با همکاری سپاه در هفته گذشته انجام شده و در هفته بهزیستی نیز مرکز جامع درمان اعتیاد با ظرفیت ۵۰ نفر به صورت رسمی افتتاح خواهد شد که در این مراکز افراد به صورت داوطلبانه حضور پیدا می‌کنند و پس از چهارماه سم‌زدایی در هشت‌ماه به آن‌ها حرفه‌ای آموزش می‌دهیم تا به وسیله آن بتوانند شغلی داشته باشند.

دیناری در رابطه با اعتراض یکی از ادارات استان که در نزدیکی شلتر شهر همدان است، گفت: بر اساس قانون و دستورالعمل موظف هستیم مکانی برای حضور خانم‌های بی‌خانمان داشته باشیم و در آنجا یک وعده غذای گرم، صبحانه، جای خواب و اقلام بهداشتی برای آن‌ها در نظر بگیریم تا بتوانیم از آسیب‌های دیگر جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد خدمات بهزیستی به صورت برونسپاری است، توضیح داد: در حوزه مشارکت‌ها و پیشگیری اجتماع محور، وظیفه بهزیستی این است که تیم‌های تخصصی از بدنه خود و یا شرکای کاری خود را به محلات و در پاتوق ها و مراکزی که ترافیک و تراکم افرادی که زمینه گرفتاری در زمینه اعتیاد را دارند، مراجعه و با توزیع اقلام بهداشتی و گفت‌وگو با این افراد، آن‌ها را نسبت به تبعات مصرف مواد مخدر آگاه کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان ادامه داد: در سال گذشته با وجود پاندمی کرونا ۱۰۲ طرح اجتماع محور در ۱۰۲ محله با مشارکت ۴۰۰ هزار نفر داشتیم، البته آموزش و پرورش هم اعتباراتی از طریق شورای مبارزه با مواد مخدر دریافت کرده و موظف است در این زمینه فعالیت‌هایی داشته باشد.

 دیناری در رابطه با عملکرد بهزیستی در حوزه پیشگیری از اعتیاد، مطرح کرد: در طول ۴۰ سال گذشته به محل ترانزیت مواد مخدر تبدیل شدیم، افزایش جمعیت داشتیم، با مهاجرت بسیار زیاد از روستا به شهرها شاهد گسترش حاشیه نشینی هستیم و افزایش بیکاری نیز در جامعه ما وجود دارد از طرفی مسئله سوداگری موادمخدر هم معضلی است که درآمد بسیار بالایی دارد اما با تمام این مشکلات مسئله مبارزه با مواد مخدر همیشه وجود داشته‌است.

وی ادامه داد: قبول داریم معتاد متجاهر در استان داریم و این مشکل بدی است اما نمی‌توانیم بگوییم عملکرد موفقی در این زمینه داشتیم یا نه، چون معیار اندازه گیری برای این کار نداریم اما می‌توانیم نمره قبولی به همه افرادی که داریم در کنار هم کار می‌کنیم، بدهیم.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در رابطه با بحث اشتغالزایی افراد بازتوان یافته اعتیاد، گفت: سال گذشته در بحث اشتغالزایی ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در کل حوزه‌ها داشتیم که امسال به صد میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده که از این مبلغ در سال گذشته به ۳۱۲ نفر از افرادی که اعتیاد خود را ترک کردند در مجموع ۱۷ میلیارد تومان یعنی به هر نفر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد دادیم که این مبلغ در سال جاری به صد میلیون تومان رسیده است.

کد خبر 39077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد