در رسانه | مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در همدان بهره برداری می‌شود

همدان-ایرنا- مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان از بهره برداری مرکز «جامع درمان» و بازتوانی افراد با اختلال مصرف موادمخدر با هدف تداوم و استمرار درمان هفته بهزیستی (۲۱ تا ۲۷ تیرماه) در همدان خبر داد.

به گزارش ایرنا «مهدی دیناری» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این مرکز با ظرفیت ۵۰ نفر به مدت یکسال معتاد را تحت درمان قرار می دهد اظهار داشت: ارائه خدمات مشاوره پزشکی و دارو درمانی، خانواده درمانی و گروه درمانی، ارائه خدمات روانشناسی، ارائه خدمات مددکاری و پیگیری پس از درمان و مشاوره های فردی و گروهی از فعالیت های این مراکز است.

وی با بیان اینکه بهزیستی تنها دستگاهی است که در حوزه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب پذیری به جامعه هدف در حوزه اعتیاد خدمات ارائه می‌دهد عنوان کرد: مراکز ماده ۱۵ و ۱۶، مرکز نگهداری بانوان بی سرپرست (شلتر)، خدمات کامل کاهش آسیب موسوم به DIC، غربالگری معتادان متجاهر از مراکز جامعه محور در حوزه درمان اعتیاد هستند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: ۴۳ کمپ ترک اعتیاد برای درمان معتادان در استان همدان دایر شده که سه کمپ از این تعداد متعلق به بانوان در شهرستان های همدان، نهاوند و تویسرکان است.

دیناری ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و با عنایت به بخشنامه ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمهیدات ویژه‌ای برای جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان همدان اجرا شده و یک مرکز قرنطینه با ظرفیت ۳۰ نفر و با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله گذاری تجهیز شده است.

وی یادآور شد: بر همین اساس معتادان متجاهر پس از جمع‌آوری از سطح شهر به مرکز قرنطینه ارجاع و پس از انجام تست کرونا چنانچه علائمی نداشته باشند در این مراکز نگهداری و پس از گذشت ۲ هفته در مراکز ماده ۱۶ پذیرفته و در صورت مثبت بودن تست در مرکز ایزوله تحت نظر کادر درمان نگهداری و درمان می‌شوند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان اظهار داشت: مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ همدان ۶۶۵ فرد معتاد را در سال گذشته پذیرش کرده که از این تعداد ۲۷۸ نفر مجرد، ۲۶۰ نفر متاهل و ۱۲۷ نفر نیز مطلقه بودند، از مجموع معتادان پذیرش شده در این مرکز ۱۲۴ نفر بیکار و مابقی شاغل (کارگر و شغل آزاد) هستند.

دیناری اعلام کرد: معتادان متجاهر پذیرش شده به تفکیک شهرستانی شامل ۵۰۵ نفر در شهرستان همدان، ۱۳ نفر ملایر، ۱۷ نفر تویسرکان، چهار نفر نهاوند، ۳۳ نفر اسدآباد، ۸۲ نفر کبودراهنگ، هفت نفر رزن و چهار نفر بهار هستند.

به گفته وی مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ محل نگهداری و درمان معتادان متجاهر و کارتن خواب هستند که فرد معتاد در یک دوره سه ماهه علاوه بر درمان در کلاس های حرفه و مهارت آموزی نیز شرکت می‌کند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان در خصوص حمایت از اشتغال بهبود یافتگان و آماده سازی برای حرفه آموزی گفت: سال گذشته ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شد که امسال این رقم به ۱۰۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به گفته وی از این مبلغ در سال گذشته به ۳۱۲ نفر از افرادی که اعتیاد خود را ترک کردند در مجموع ۱۷ میلیارد تومان و به هر نفر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود چهار درصد پرداخت شد که این مبلغ در سال جاری به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

دیناری، افزایش جمعیت، مهاجرت از روستاها، درآمد بالای قاچاق مواد مخدر و افزایش بیکاری در جامعه را از مشکلات مبارزه با مواد مخدر دانست و عنوان کرد: در سال گذشته با وجود شیوع بیماری کرونا ۱۰۲ طرح اجتماع محور در ۱۰۲ محله با مشارکت ۴۰۰ هزار نفر در زمینه مبارزه با مواد مخدر اجرایی شد.

به گزارش ایرنا، هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر از ۲۶ ژوئن برابر با پنج تیرماه آغاز می‌شود، این نامگذاری توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان‌سوز مواد مخدر، کنترل آن و انجام اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر انجام گرفته و شعار سال ۲۰۲۱ میلادی اعلامی از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد "حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم" است.

تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی در استان همدان ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر است که بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ و فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر معلول است و ۶۰ درصد آنها را مرد و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 39040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد