در رسانه | قربانیان خاموش کودک آزاری در حاشیه شهر/ تمهیدات قانونی باید جدی‌تر شود

گروه استان‌ها- کودکان در حاشیه شهر بعضا مورد کودک آزاری قرار می‌گیرند و البته این مسئله تا حد زیادی خاموش و پنهان باقی می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، کودکان گرانبهاترین ذخایر یک کشور و ارزشمندترین منبع ثروت ملی یعنی نیروی انسانی آن هستند، از این رو سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر و خردمندانه‌تر در جهت بهبود کیفیت زندگی کودکان مترادف با افزایش سرعت در نیل به توسعه پایدار است.

تشکیل پلیس اطفال یکی از راهکارهایی است که در بسیاری از کشورهای دنیا برای مقابله با کودک آزاری به عنوان یک تهدید جدی سلامت کودکان، اجرایی شده است.

هر سال میلیون‌ها کودک در سراسر جهان تحت تاثیر استثمار جسمی، جنسی، عاطفی، اقتصادی قرار می‌گیرند، سازمان بهداشت جهانی (WHO )اعلام کرده که در سراسر جهان از هر ۴ کودک، یک کودک قربانی خشونت فیزیکی می‌شود که ۲۳ درصد این کودکان در معرض خشونت فیزیکی و ضرب و شتم و ۳۶ درصد در معرض آزارهایی مثل تهدید، تحقیر، توبیخ...قرار می‌گیرند.

قربانیان خاموش کودک آزاری در حاشیه شهر

پدر آیدا هیچ دندان سالمی در دهانش ندارند و بوی سیگارش آنقدر مشمئز کننده است که مجبور می‌شوی چند متر از او فاصله بگیری. تمام رگ‌های دستش بیرون زده و به زور روی پاهایش بند است.  با لحن خیلی تندی صحبت می‌کند و ناخودآگاه هر چند ثانیه کمربند رنگ و رو رفته‌اش را لمس می‌کند.

آیدا که ۸ سال دارد، از پشت پرده رنگ و رو رفته و چرکی که اتاق را به دو قسمت تقسیم کرده است، یواشکی و مات و مبهوت نگاهت می‌کند، مادرش می‌گوید: آیدا خیلی خجالتی است. بیشتر که دقت می‌کنی متوجه می‌شوی آیدا از روبرو شدن با غریبه‌ها وحشت دارد و اصلا اسمش را هم یادش نمی‌آید. بغلش که بکنی متوجه لرزش قلبش درون سینه‌اش می شوی! قلبش می‌لرزد درست مثل گنجشکی که چند لحظه دیگر خواهد مرد!

مادر آیدا می‌گوید: همسرم خیلی پسر دوست داشت برای همین همیشه  آیدا را  کتک می‌زند؛ چند بار گلویش را آنقدر فشار داده که تا ۳ روز آیدا سردرد داشت و چشمش درد می‌کرد...

امثال آیدا در کوچه پس کوچه‌های این شهر فراوان هستند،  بویژه در مناطق حاشیه شهر اذیت و آزار کودکان به وضوح دیده و شنیده می شود. در محلات و سکونت گاه های فقیرنشین، خیلی وقتها  روایت های واقعی از پسر بچه و دختر بچه‌هایی را می‌بینی با حجم زیادی از  سوختگی و کبودی قسمتی از بدن...اینها همان قربانیان خاموشی هستند که به تکرار مورد کودک آزاری قرار می‌گیرند و دم نمی‌زنند.

در رسانه | قربانیان خاموش کودک آزاری در حاشیه شهر/ تمهیدات قانونی باید جدی‌تر شود

شهره شاهرودی معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تحصیلات و سطح اجتماعی و فرهنگی و حتی  اعتیاد والدین در بروز کودک آزاری تاثیر گذار است، می‌گوید: در خانواده‌هایی که از نظر تحصیلات و شغل در سطح پایین تری هستند، احتمال بروز کودک آزاری بیشتر است و اعتیاد نقش بسیار زیادی در مسامحه و غفلت از فرزندان را دارد، سرمایه فرهنگی به عنوان عاملی تاثیرگذار و یکی از مهمترین عوامل پیش بین بر آگاهی و عملکرد والدین نسبت به مسئله کودک آزاری است.  

وی ادامه می‌دهد:کودک آزاری جسمی، صورت آشکار بد رفتاری با کودک است و عمدتا به جراحات و صدمات قابل مشاهده منجر می‌شود، در مقابل آزار جنسی، امری پنهان و غیر قابل مشاهده است و عموما با چشم غیر مصلح قابل مشاهده نیست، کودک آزاری عاطفی به هر گونه رفتار نامناسبی که بر عملکرد رفتاری، شناختی، عاطفی و جسمی کودک تاثیر منفی داشته باشد، تعبیر می‌شود و آزارهای کلامی، غیر کلامی، سرزنش، تحقیر، ناسزاگویی و مسخره کردن را شامل می‌شود.  

کودک همسری بدترین نوع کودک آزاری است

شهره شاهرودی با تاکید بر اینکه روانشناسان کودک همسری را نوعی از بدترین کودک آزاری می‌دانند، می‌گوید: عوارضی که به خاطر ازدواج زودهنگام و بارداری ناشی از آن بر کودک وارد می‌شود، جبران‌ناپذیر است و البته ازدواج در سن پایین یک نوع کودک آزاری آشکار و البته غیر قانونی است.

وی می‌گوید:کودک همسری یکی از آسیب‌هایی است که به علت فقر اقتصادی، فرهنگی، اعتیاد، موضوعات قومی و قبیله‌ای...شکل می‌گیرد.

شاهرودی افزود: مشکلات معیشتی و اقتصادی که این روزها خانواده‌ها درگیر آن هستند روی احساسات اعضا خانواده تاثیر گذاشته و روی افزایش کودک آزاری قطعا تاثیرگذار است اما مصادیق کودک آزاری در خانواده‌هایی با وضعیت اقتصادی مطلوب هم قابل مشاهده است.  

در رسانه | قربانیان خاموش کودک آزاری در حاشیه شهر/ تمهیدات قانونی باید جدی‌تر شود

گزارش ۱۴۶ مورد کودک آزاری

معاون اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی تعداد تماس‌ها در اورژانس اجتماعی خط ۱۲۳ را در شش ماه اخیر ۷۷۲۹۸ تماس ذکر کرد و گفت: این تعداد تماس مربوط به تمامی گروه‌های هدف است و تاکید کرد که در سال جدید گزارش کودک آزاری مبتنی بر فوت یا آسیب جدی را نداشته‌ایم.  

وی افزود: در شش ماه گذشته ۱۴۶ مورد کودک آزاری توسط بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به اورژانس اجتماعی اطلاع رسانی شده است.

شاید یکی از مهمترین عوامل موثر در شیوع کودک آزاری، عدم دسترسی به آمار دقیق از موارد کودک آزاری، پنهان کاری در ارائه آمار و گزارش‌های مربوط به کودک آزاری و نبود بسترهای قانونی مناسب در برخورد با والدین کودک آزار باشد لذا ضروری است ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با این موضوع در برنامه و سیاست‌گذاری‌های خود این موضوع را در اولویت قرار داده و بسترهای لازم جهت آگاهی در خانواده و جامعه با هدف آشنا ساختن آنان با مسئولیت‌هایشان در قبال کودک و آموزش والدین جهت ایفای نقش یک والد خوب و همچنین آشنا نمودن کودکان با حقوق خود را فراهم سازند. از سوی دیگر اصلاح قوانین موجود و توجه به برنامه های پیشگیری از جمله مواردی است که باید در کشور مد نظر مسولین مربوطه قرار گیرد.

در رسانه | قربانیان خاموش کودک آزاری در حاشیه شهر/ تمهیدات قانونی باید جدی‌تر شود

کد خبر 39039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد