پرداخت ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای اشتغال و خودکفایی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی کشور، گفت: سال گذشته ما به زنان سرپرست خانوار ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌کردیم تا کسب و کارشان را بتوانند شروع کنند. الان با توجه به مساله تورم و مسائل خاصی که وجود دارد درخواست رقم بیشتری را مطرح کرده‌ایم، اما هنوز نتوانسته ایم این مبلغ جدید را تخصیص بدهیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از میزان، «فاطمه عباسی» مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور درباره اقدامات انجام شده برای رفع موانع مربوط به اشتغال و خودکفایی زنان سرپرست خانوار، گفت: ما درباره زنان سرپرست خانوار غیر از حمایت‌های مالی و مستمری و کمک‌های معیشتی دیگری که انجام می‌گیرد برای توانمندسازی آن‌ها هم برنامه داریم. یعنی از اساس اولویتی که ما داریم توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است تا بتوانند از چرخه حمایت سازمانی خارج بشوند. مگر اینکه یکی از زنان سرپرست خانوار قابلیت بازتوانی را نداشته باشد و مثلا سالخورده باشد و امکانی برای کار در این زمینه نداشته باشیم. البته درباره چنین زنانی هم اگر دارای فرزندی باشند ما این امکان را داریم که برای توانمندسازی فرزندانشان اقداماتمان را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: در رابطه با توانمندسازی زنان سرپرست خانوار آماده‌سازی شغلی آن‌ها از طریق آموزش‌های خاصی مانند مدیریت مالی، مدیریت کسب و کار و مهارت‌های زندگی مثل کلینیک‌های مددکاری و مراکز مثبت زندگی انجام می‌شود. در این رابطه همکاران ما باید توانایی‌های این زنان و علایقی که دارند را بررسی بکنند و بر اساس این توانایی‌ها و علایق آماده سازی شغلی را انجام بدهند. بعد از این مرحله هم بحث پرداخت سرمایه کار به خانواده‌های تحت پوشش مطرح می‌شود.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان خاطرنشان کرد: البته اگر فردی این توانایی و مهارت را داشته باشد که خودش بتواند کار ایجاد کند بلافاصله مشمول بحث سرمایه کار می‌شود. اما اگر خود فرد این توانایی را نداشته باشد به کارفرماهایی که می‌توانند این افراد را جذب کنند معرفی می‌شوند. در این راستا ما بحث بیمه این افراد و وام‌های قرض الحسنه را به این کارفرماها می‌دهیم تا تشویق بشوند و برای کارهایشان از این گروه هدف استفاده بکنند. مساله دیگری که باید به آن اشاره کنم بحث گروه‌های همیار است که حدود ۵ تا ۷ نفر از این بانوانی که آموزش‌های لازم را دریافت کرده اند برای شروع یک شغل در این گروه‌ها عضویت پیدا می‌کنند.

عباسی اظهار داشت: تا سال گذشته ما به این بانوان ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌کردیم تا کار را بتوانند شروع کنند. الان با توجه به مساله تورم و مسائل خاصی که وجود دارد درخواست رقم بیشتری را مطرح کرده ایم، اما هنوز نتوانسته ایم این مبلغ جدید را تخصیص بدهیم. با این حال امیدوار هستیم این اتفاق در آینده نزدیک رخ بدهد. من فعلا رقم کمک بلاعوض جدید به زنان سرپرست خانوار را اعلام نمی‌کنم، ولی ما در تلاش هستیم که مبلغ را بالاتر ببریم که این زنان سرپرست خانوار بتوانند کسب و کارهایشان را رونق بدهند و به صورت گروهی کار بکنند.

وی افزود: همچنین ما طرح دیگری را تحت عنوان گروه‌های خودیار در دست انجام داریم که با کمک بانک کشاورزی و سازمان بهزیستی و یک موسسه غیردولتی به عنوان واسط که آموزش‌های مربوط به مدیریت مالی را برای زنان سرپرست خانوار و افراد حاشیه نشین شهری عرضه می‌کنند این طرح را ساماندهی می‌کنیم. در این طرح با پس انداز خردی که خود این زنان سرپرست خانوار در بانک کشاورزی خواهند داشت سرمایه کسب و کارشان فراهم می‌شود. امروز هر فردی در هر کجا که بخواهد وام بگیرد باید حتما ضامن داشته باشد. اما این زنان سرپرست خانوار، چون ضامن ندارند با اعتباری که با گروه‌ها داریم بدون داشتن ضامن می‌توانند از بانک کشاورزی وام بگیرند. این وام هم در قبال کسب و کار داده می‌شود. یعنی هم ما از کسب و کار این زنان بازدید می‌کنیم و هم خود بانک زمانی که بخواهد وام را پرداخت کند از محیط کسب و کار این زنان بازدید می‌کند تا این اطمینان حاصل شود که واقعا این وام در راستای کسب و کار پرداخت می‌شود و صرف مسائل دیگری نمی‌شود.

کد خبر 38884

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =