در رسانه/ ارائه خدمات مراکز ترک اعتیاد بهزیستی آذربایجان شرقی به ۱۹هزار و۵۰۰ نفر

تبریز- ایرنا- مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: ۸۹ مرکز ارائه خدمات به معتادان و بهبود یافتگان در استان فعال است که از تیرماه سال گذشته تا به امروز ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر از این مراکز خدمات دریافت کردند.

فرگل صحاف روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر افزود: این اداره کل در حوزه پیشگیری اقدامات مختلفی در سه سطح انجام داده است که در سطح اولیه اقدامات مختلف آموزشی و آگاه سازی در محیط های شهری و روستایی، مدارس، دانشگاه ها و محیط های کاری اعم از ادارات دولتی، مراکز صنعتی و نظامی بوده که جامعه آماری این طرح ها آحاد مردم از کودک تا بزرگسال می باشد.


وی ادامه داد: ۲۲۶ سازمان مردم نهاد در استان فعال هستند که از تیرماه سال گذشته تا به امروز ۹ هزار نفر را تحت پوشش برنامه‌های مختلف، آموزشی، آگاه سازی و اطلاع‌رسانی قرار داده اند.


صحاف با اشاره به فعالیت ۳۴ مرکز سرپایی درمان اعتیاد در استان، گفت: در این مراکز خدمات مختلف پزشکی، مددکاری، پرستاری، خانواده درمانی و گروه درمانی به صورت روزانه ارائه می شود.


وی اظهار کرد: همچنین در ۲۴ مرکز ماده ۱۵ که مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادان به شکل غیر دارویی و پرهیز مدار می باشد معتادان به مدت یک تا سه ماه نگهداری و خدمات شبانه روزی دریافت می کنند.


مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: در این مراکز پزشک، روانشناس، مددیار خانواده و اعتیاد حضور دارند که در طی یک سال گذشته به ۶ هزار و ۱۹۹ نفر خدمات ارائه شده است.


وی اضافه کرد: یک مرکز اجتماع درمان مدار یا تی سی در شهرستان شبستر فعال است که در این مرکز به افرادی که سم زدایی شده و ترک کرده اند ولی روابط بین فردی و کارکرد اجتماعی آنها به شدت کاهش یافته و به صورت داوطلبانه درخواست ادامه درمان دارند خدمات شبانه روزی به مدت سه تا ۶ ماه ارائه می شود.


صحاف با اشاره به اینکه الگوهای متفاوت در این مرکز امتحان می‌شود و به صورت اجتماع درمان مدار بوده و افراد در بین خود رفتارهای سالم را تمرین می‌کنند تا جایگزین رفتارهای ناسالم کنند، گفت: طی یک سال گذشته ۱۰۹ نفر در این مرکز پذیرش شده است.


وی ادامه داد: در مرکز اقامتی توانمندسازی و جامعه پذیری بهبود یافتگان که در تبریز فعال است، به بهبودیافتگانی که نیاز به مکانی برای اقامت شبانه روزی دارند، ۶ ماه فرصت داده می‌شود تا محل زندگی دائمی و شغلی ثابت پیدا کنند که به عنوان مرکز مداخلات اجتماعی بعد از درمان اعتیاد فعال بوده و طی یک سال گذشته ۴۷ نفر پذیرش شده است.


مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: این استان جزء سه استان برتر و پیشرو در راه‌اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تداوم درمان می باشد که در آن مددجو به مدت یک سال تحت درمان و مراقبت قرار دارد.


وی ادامه داد: در این مرکز فرد ۲ هفته سم زدایی شده و سپس ۱۰۵ روز تحت درمان های روانی، اجتماعی و معنوی قرار می گیرد بعد از این مدت فرد بهبود یافته به مدت ۸ ماه در ۵۳ جلسه درمانی و آموزشی شرکت می کند.


وی با اشاره به اینکه پس از چهار ماه اول فرد می تواند مقیم و یا خارج از مرکز به صورت رفت و آمد در جلسات درمانی آموزشی شرکت کند، گفت: طی یک سال گذشته ۷۶ نفر در این مرکز پذیرش و خدمات دریافت کردند.


وی با اشاره به ارائه تسهیلات به بهبود یافتگان برای اشتغال گفت: در یک سال گذشته به ۵۴۵ نفر از بهبود یافتگان، تسهیلات اشتغال تا سقف ۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.


مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی اظهار کرد: برای معتادانی که همکاری جهت ترک ندارند نیز این اداره در مراکز کاهش آسیب از طریق آموزش و اطلاع رسانی برای افراد پرخطر خدمات ارائه می دهد که در مدت یک سال گذشته ۲ هزار و ۱۲۴ نفر تحت پوشش این مراکز بودند.


وی افزود: در مراکز گذری نیز برای بیماران پرخطر، بی خانمان و کارتن‌خواب خدمات روزانه ارائه می شود و در مرکز دی سی آی DCI نیز فرد در مرکز حاضر و خدمات روزانه اعم از استحمام، تغذیه و بسته های بهداشتی دریافت می کند.


صحاف با اشاره به اینکه سه مرکز شیلتر در استان فعال است، گفت: این مراکز به عنوان اسکان شبانه معتادان با رفتار پرخطر و بی‌خانمان بوده و طی یکسال از این مراکز ۱۷۸ نفر خدمات دریافت کردند.


مدیر کل آذربایجان شرقی با اشاره به ارائه خدمات به صورت تیم های سیار و حضور در پاتوق معتادان اظهار کرد: هفت تیم دو نفره در شهرستان های مرند، مراغه، میانه و تبریز فعال هستند که طی سال گذشته به ۷۶۲ نفر خدمات ارائه کرده اند.


وی گفت همچنین یک بند در زمان و مکان مشخص جهت ارائه خدمات کاهش آسیب در نظر گرفته شده که در این مدت به ۸۷ نفر خدمت ارائه شده است.


صحاب افزود: ۲ کانکس به عنوان ایستگاه کاهش آسیب در مناطق آسیب خیز نیز در سطح شهرستان تبریز مستقر است که در این مدت ۵۰ نفر از خدمات آن بهره مند شده اند.

کد خبر 38821

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد