مرکز جامع درمان اعتیاد زنجان در هفته بهزیستی افتتاح خواهد شد

مدیر کل بهزیستی از افتتاح مرکز جامع درمان اعتیاد در زنجان خبر داد و گفت: این مرکز با هدف بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد که به صورت داوطلبانه به این مرکز مراجعه می کنند در بخش مردان ، شامل بخش­های سم زدایی، سالن­های مراقبتی و اقامتی، بخش درمان و اشتغال فعالیت خواهد نمود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی در نشست خبری هفته مبارزه با مواد مخدر با اصحاب رسانه اظهار کرد : طول درمان فرد معتاد در این مراکز به مدت یکسال بوده و افراد پذیرش شده تحت درمان تخصصی، خدمات روانشناسی، پزشکی، مددکاری، آموزش های شغلی و غیره قرار خواهند.

محمدی بیان کرد: پس از پایان دوره سم‌زدایی و اقامت (چهار ماه)، فرد بهبودیافته بر اساس مدل درمان سرپایی و خودیاری درطی مدت هشت ماه و با شرکت در ۵۲ جلسه سه ساعته به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده تحت نظر مدیر مورد در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت می‌کند. در پایان اقامت افرادی که سرپناه و خانواده ندارند جهت اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع داده می‌شوندو در صورت داشتن شغل با کمک مددکار به شغل سابق خود باز می‌گردند و در غیر این صورت با مهارت آموزی به اشتغال آنان کمک می‌شود.

این مسوول با اشاره به اجرای "مدیریت مورد " طرح مددکاری بسیار جدی در توانمند سازی و بازگشت معتادین بهبود یافته به اجتماع ادامه داد: در برنامه مدیریت مورد تلاش می شود در کنار هر معتاد و با توجه به وضعیت خانوادگی، روانی، درمانی مددکارانی به عنوان تسهیلگر حضور داشته باشند و اقداماتی را با هدف بازگشت فرد به خانواده و جامعه مورد توجه قرار دهند.

وی  بازتوانی روانی و اجتماعی فرد بهبود یافته را مهم تر از مسیر درمان ارزیابی کرد و گفت: برای ۳۳ نفر از معتادین بهبودیافته دفترچه بیمه سلامت صادر شده و ۱۷ نفر از افراد نیازمند و فاقد سرپناه به مرکزسرپناه شبانه معرفی شده اند و ۷  نفر نیز به علت اشتغال و حل مشکلات ارتباطی مددجو با خانواده توسط مددکاران  بازگشت به خانواده را داشته اند.

وی با اشاره به اینکه برای ۶۹  نفر از این افراد پرونده آماده سازی شغلی تشکیل شده است، افزود : تعداد  ۱۲ نفر جهت دریافت تسهیلات اشتغال زایی به بانک های عامل معرفی گردیده اند و  تعداد ۱۰ نفر از این افراد موفق به دریافت تسهیلات هر کدام به مبلغ ۵۰ میلیون تومان جهت راه اندازی اشتغال شده اند و برای ۲۷ نفر از بهبود یافتگان نیز در مشاغل مختلف ایجاد اشتغال شده است.

وی با اشاره به برنامه های بهزیستی در پیشگیری ازبروز اعتیاد، یادآور شد: ۱۸۷ محیط شهری، روستایی، آموزشی و محیط کاری تحت نظارت بهزیستی با هدف پیشگیری از بروز اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی حاصل از آن‌ و بر اساس نیازهای محله با هدایت تسهیلگران محلی اجتماع‌محور پیشگیری از اعتیاد در استان فعالیت می‌کنند و در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر از این خدمات بهره مند شدند.

مدیر کل بهزیستی تاکید کرد: درمان معتاد هزینه بر و زمان بر است که باید در این میان هر سه جنبه زیستی، روانی و اجتماعی او را در نظر داشت و برای آن برنامه ریزی کرد.

کد خبر 38765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد