تغییر سبک زندگی از موارد موثر بر پایین آمدن سن اعتیاد در جوانان است

ایسنا/کردستان معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان کردستان گفت: یکی از موارد موثر بر پایین آمدن سن اعتیاد در جوانان، تغییر سبک زندگی است؛ امروزه در دوران پست مدرن اصل لذت بیشتر از لذت رشد و نوآوری و خلاقیت تاثیر دارد.

ناصر کریمیان در گفت و گو با ایسنا با اعلام اینکه سن مصرف مواد مخدر به میانگین ۱۳-۱۲ سالگی رسیده است، اظهار کرد: مهم ترین عوامل در پایین آمدن سن اعتیاد دسترسی جوانان و نوجوانان به فضای مجازی و مخصوصا تبلیغات سوء در مورد مواد محرک در فضای مجازی اتفاق می افتد.
وی افزود: فقدان فعالیت های جایگزین مخصوصا فعالیت های فرهنگی و هنری ورزشی یا نبود امکانات و تسهیلات رفاهی فرهنگی باعث می شود که این افراد نتوانند استعدادها و خلاقیت های خود را شکوفا کنند و در نتیجه موجب از بین رفتن شور و نشاط جمعی می شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان کردستان بیان کرد: وقتی مدرسه نمی تواند کارکرد آموزشی خود را به درستی انجام دهد و سازوکار آموزشی درستی به دانش آموزان منتقل کند، زمینه گرایش نوجوانان به سمت همسالان را که یکی از مهم ترین عوامل اجتماعی شدن است فراهم می کند؛ تحقیقات نشان داده است که بیشتر از ۶۰ درصد از معتادان وقتی از آنها سوال پرسیده می شود که چطور به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کردند از گروه همسالان یاد می کنند.

وی ادامه داد: فشار گروه دوستان و همسالان مادامی که فرد نتواند خلا عاطفی و روانی خود را پر کند، موجب جذب فرد به گروه های ناباب شده و چون در این گروه ها گرایش به برابری طلبی وجود دارد، برای آن گرایش ها و استرس ها پیشنهاد مصرف مواد مخدر را داده می شود و در نتیجه برای شانه خالی کردن از آن مشکلات به مواد مخدر گرایش پیدا می کند.

کریمیان گفت: یکی دیگر از موارد موثر بر پایین آمدن سن اعتیاد در جوانان، تغییر سبک زندگی است؛ امروزه در دوران پست مدرن اصل لذت بیشتر از لذت رشد و نوآوری و خلاقیت تاثیر دارد یعنی امروزه اصل لذت و تنوع طلبی خیلی مهم است مخصوصا در بین نوجوانان که این تغییر سبک زندگی باعث می شود برای کسب لذت آنی به مواد مخدر گرایش پیدا کنند.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان کردستان افزود: در بحث پیشگیری از هرگونه آسیب اجتماعی مخصوصا در بحث اعتیاد نیاز است که دو مقوله عوامل خطر یا زمینه ساز و عوامل محافظت کننده در برابر مصرف مواد مخدر مورد بررسی قرار گیرد.

وی عوامل خطر ساز را شامل عوامل خانوادگی، اجتماعی، مل زندگی، مدرسه، همسالان ذکر کرد و گفت: این عوامل نیز سبب عوامل محافظت کننده اجتماع، محیط خانواده، محل زندگی، مدرسه  و همسالان می شوند.
کریمیان با اشاره به عوامل خطرساز و محافظتی خانواده بیان کرد: خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است که افراد خواسته یا ناخواسته وابسته به آن هستند و اولین کانون اجتماعی بودن است که فرد در آن احساس امنیت می کند و حتی مورد پذیرش و حمایت نیز قرار می گیرد پس ساخت و ساختار و فضای خانواده نقش مهمی در عملکرد و رفتار انسان ها ایفا می کند.

وی تصریح کرد: والدین در هر خانواده ای از آن لحاظ حائز اهمیت هستند که خانواده اولین منبع اجتماعی شدن محسوب می شود، یعنی اولین و مهم ترین کانون اجتماعات خانواده است، پس نیاز است که عوامل خطر و محافظت کننده  از جمله مشکلات مربوط به مدیریت خانواده، تعارضات و اختلافات خانوادگی، نگرش و رفتارهای خانواده در مورد مواد مخدر در داخل خانواده بررسی شوند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان کردستان، عنوان کرد: مشکلات مربوط به مدیریت خانواده شامل عدم وجود انتظارات روشن در مورد هر رفتار، عدم نظارت و کنترل دقیق، تعارضات و اختلافات خانوادگی به این شکل است که در هر خانواده ای اختلافات دائمی در بین والدین وجود داشته باشد باعث خطر سوء مصرف مواد مخدر در بین بچه ها می شود.

وی افزود: نگرش ها و رفتارهای والدین در مورد مواد مخدر باعث می شود که بر روی نگرش ها و رفتارهای کودکان اثر داشته باشد مثلا اگر خانواده ای مصرف الکل یا مواد مخدر را تایید کنند باعث آسان سازی مصرف مواد برای فرزندان می شود. مهم ترین ابزار برای پیشگیری از اعتیاد حذف عوامل خطر و تقویت عوامل محافظتی است.
ناصر کریمیان خاطرنشان کرد: عوامل محافظت کننده شامل باورهای سالم و انتظارات روشن، پیوند اجتماعی مثبت در میان خانواده، خلق و خوی مثبت و انعطاف پذیری و توانمندی فردی، خودپنداره مثبت و دارای ثبات هیجانی است.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان کردستان یادآور شد: اشرافیت والدین در مورد اثرات سوء مصرف مواد مخدر را از عوامل مهم محافظت کنند ذکر و عنوان کرد: تحقیقات نشان داده که بیشتر از ۵۵ درصد والدین بعد از ۵ سال از اعتیاد فرزندشان خبردار می شوند، در خانواده دو کارکرد مهم برآورده کردن نیازهای عاطفی و نظارت وجود دارد که  باید مکمل هم باشند.

کد خبر 38744

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد