در رسانه|  کمبود فضای نگهداری بیماران روانی در مراکز بهزیستی

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان از کمبود فضای نگهداری بیماران روانی در مراکز بهزیستی خبر داد.

سیاوش رهبر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان از رشد ۵۰ درصدی شهریه مراکز شبانه‌روزی و روزانه بهزیستی در استان خبر داد و اظهار کرد: برخی از خانواده‌ها بیماران خود را در منزل نگهداری می‌کنند اما زیر پوشش بهزیستی هستند که مستمری پرداختی به آنها از سال ۹۲ تاکنون حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: امسال مستمری هر نفر در بهزیستی در حوزه معلولان به این شکل است که به تک نفره‌ها ۳۵۰ هزار، دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، سه نفره ۷۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۹۰۰ هزار و بالای چهار نفر یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه ۳۱ هزار نفر زیر پوشش بهزیستی هستند گفت: این افراد در ۱۴ مرکز شبانه‌روزی، ۲۰ مرکز روزانه، ۱۳ مرکز توانبخشی مبتنی بر جامعه، پنج مرکز ویزیت در منزل و ۶ مرکز مراقبت در منزل نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۹۹ برای اولین بار حق پرستاری خانوارهایی که حق پرستاری خانواده محور دریافت می‌کنند از مراکز شبانه‌روزی پیشی گرفت گفت: سال گذشته حق پرستاری ۶۰۰ هزار تومان بود که امسال به ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته که باعث شده خانواده‌ها از این طرح استقبال کنند.

رهبر با اشاره به راه‌اندازی مراکزی با عنوان خانه کوچک برای بیماران روان اظهار کرد: در حال حاضر یک خانه کوچک معلولین ذهنی سالمندان و بیماران روان داریم که هر خانه برای ۱۰ نفر ظرفیت دارد و یارانه هر نفر ۳ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه در شهرهای مختلف هشت مرکز خانه کوچک راه‌اندازی می‌شود گفت: متاسفانه به دلیل اینکه آمار پذیرش بیماران روان و سالمندان بالا رفته است، جا نداریم، مجوز ۳۰ نفره برای همدان صادر شده و طی دو تا سه ماه آینده این مراکز راه‌اندازی می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان با تاکید بر اینکه معاونت توانبخشی هر سال دو بار ارزشیابی می‌شود عنوان کرد: طی ارزشیابی صورت گرفته، طی ۶ ماه دوم سال ۹۹ همدان از ۲۰ به رتبه ۱۴ رسیده که امیدواریم در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ جزو ۱۰ رتبه برتر قرار بگیریم.

وی مهمترین مشکل بهزیستی را علاوه بر معیشت مشکلات درمانی و ودیعه مسکن دانست و یادآور شد: در این زمینه اعتبار محدودی داریم اما با توجه به اینکه مشکل اصلی مددجویان ما کمک هزینه درمان و مسکن است امیدواریم گروه‌های خیریه به این مشکل ما برسند.

رهبر با تاکید بر اینکه باید موسسه خیرین درمان و مسکن مددجویان ساخته شود افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه بیماران زخم بستر نیازمند کمک هزینه وسایل بهداشتی هستند و اهدای ما کفایت نمی‌کند، وجود این خیریه‌ها ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود چند برابری شدن مستمری‌ها، تورم سبقت گرفته و این پول‌ها دردی را دوا نمی‌کند افزود: امیدواریم خیرین دست ما را در یاری به بیماران نیازمند بگیرند.

کد خبر 38715

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد