مافیای مواد مخدر ریشه کنی اعتیاد را منسوخ کرد

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه به دلیل مافیای مواد مخدر در دنیا دیگر شعار ریشه کنی مواد مخدر منسوخ شده است، گفت: هم اکنون برنامه‌ها به پیشگیری و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد سوق پیدا کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایسنا/اصفهان، ولی اله نصر امروز (شنبه_۵ تیرماه) در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در یکی از مراکز درمان اعتیاد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مواد مخدر و آسیب‌های ناشی از آن را نمی توان ریشه کن کرد، اما می توان آسیب‌های آن را کاهش داد. سیاست بهزیستی نیز ارائه خدمات اجتماعی در مقابله با اعتیاد است.

وی یکی از وظایف معاونت اجتماعی بهزیستی را مسائل مرتبط با اعتیاد دانست و افزود: همیشه شعار پیشگیری مقدم بر درمان را داده ایم. زمانیکه فردی دچار بلای اعتیاد می شود، چندین نفر را درگیر اعتیاد خود می کند و آمارها در دنیا نشان می دهد اثربخشی درمان اعتیاد آن چنان که باید باشد، نیست و فرد تلاطم زیادی تجربه می کند، به همین دلیل پیشگیری اهمیت زیادی دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه پیشگیری بر چهار اصل پیشگیری اولیه از اعتیاد، درمان، کاهش آسیب و همکاری های بین بخشی استوار است، گفت: سه سطح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالث را برای درمان اعتیاد دنبال می کنیم.

به گزارش ایسنا، نصر با بیان اینکه مافیای مواد مخدر به نحوی عمل می کند که مداخلات کشورها را روز به روز کم اثربخش تر کند، افزود: سیاست گذاران باید توجه بیشتری به مقوله پیشگیری داشته باشند. شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر «حقایق درباره مواد اعتیاد آور را به اشتراک بگذاریم تا زندگی ها را نجات دهیم» در همین راستا است.

لزوم توجه بیشتر مدیریت شهری به موضوع پیشگیری از اعتیاد

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از افراد حقایق مواد مخدر را نمی دانند، گفت: مافیای مواد مخدر هر روز شکل و نوع مواد مخدر را تغییر داده و جوانان را در معرض آسیب قرار می دهد، پس مهم است که حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم.

 مدیرکل بهزیستی استان اصفهان فعالیت های جایگزین، شناخت مشکل و ارجاع، برنامه های اجتماع محور، وجود مراکز مختلف درمانی و کاهش آسیب را از فعالیت های بهزیستی در این عرصه برشمرد و افزود: توانمندسازی، جامعه پذیری و اشتغال این افراد نیز مقوله بسیار مهم و یکی از مشکلات این افراد است.

نصر با بیان اینکه برای توانمندسازی، جامعه پذیری و اشتغال معتادان نیاز به همکاری بین بخشی داریم، تصریح کرد: ارتباط خوبی با مراکز فنی حرفه ای و درمانی و انتظامی داریم، اما لازم است تمام دستگاه های عضو ستاد مقابله با مواد مخدر به وظایف خود عمل کنند تا اثربخشی برنامه ها به نحو مطلوب حاصل شود.

وی ادامه داد: از مدیریت شهری گلایه و انتظار داریم، همانطور که ما فعالیت می کنیم به پیشگیری از اعتیاد اهمیت دهند. اگر در هر شهری یک قرارگاه اجتماعی ایجاد شود و همه دستگاه ها تحت نظر آن فعالیت کنند، اثربخشی فعالیت ها بیشتر می شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به ایسنا، با بیان اینکه به خاطر مافیای مواد مخدر در دنیا دیگر شعار ریشه کنی مواد مخدر سال هاست که منسوخ شده، گفت: برنامه ها در راستای پیشگیری و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد سوق پیدا کرده است.

نصر با بیان اینکه رویکرد مقابله با مواد مخدر از اول انقلاب تاکنون چندین با تغییر کرده است، یادآور شد: اول انقلاب رویکردها شامل برخوردهای قهری و شدید بود، اما سال ها طول کشید تا مشخص شود معتاد بیمار است یا مجرم؟ درحال حاضر رویکرد جدید دنیا که ما هم اجرا می کنیم این است که اعتیاد را به عنوان یک مشکل پذیرفته ایم، اما عوارض و آسیب های آن را کاهش می دهیم.

وی با بیان اینکه مقابله و برخورد با پدیده های اجتماعی معمولا به راحتی محقق نمی شوند، تصریح کرد: مانند برخورد با ماهواره؛ در مورد دیگر پدیده های اجتماعی جامعه با آن کنار می آید، اما ریشه کن‌ نمی شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه رکود اقتصادی، کرونا، بیکاری، مشکلات اقتصادی معیشتی، همه در بروز اعتیاد اثربخش است، گفت: اگرچه بهزیستی تنوع و سطوح خدمات در زمینه مقابله با اعتیاد دارد، اما نمی توانیم در این زمینه جزیره ای عمل کنیم.

نصر با بیان اینکه شرایط اقتصادی، مشکلات اجتماعی زیادی ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۲ درصد خانواده های تحت پوشش بهزیستی در مناطق شهری استان به دلیل افزایش نرخ رهن و اجاره مجبور به سکونت در مناطق حاشیه نشین شده اند. بنابراین هرچقدر خدمات بدهیم وقتی تولید معضلات زیاد باشد، اثربخشی خدمات خود را نشان نمی دهد و باید وضعیت معیشتی خانواده ها را بهبود بخشیم تا جلوی معضلات اجتماعی گرفته شود.

وی از رسانه‌ها خواست صدای مظلومیت بهزیستی را برسانند و گفت: با حداقل اعتبار حجم گسترده ای از فعالیت ها انجام می شود و مطالبات زیادی داریم، همچنین دستگاه‌هایی که ترک فعل می کنند نیز با گفت و گو و تفاهم تلاش می کنیم جلب مشارکت شوند.
 

کد خبر 38702

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد