وجود ۸ هزار زن معتاد در اصفهان

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان این که حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در استان وجود دارد، گفت: حدود ۱۰ درصد یا حدود ۸ هزار نفر آن‌ها زن هستند که ۸۷ مرکز اقامتی، ۵۲ مرکز درمان سرپایی، دو مرکز شلتر زنان و مردان، پنج مرکز گذری، سه موبایل ون به این افراد خدمات ارائه می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایمنا، علی‌اکبر ابراهیمی _ شنبه پنجم تیرماه_ در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر امسال "حقایق مربوط به مواد اعتیاد آور را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم" است.

وی ادامه داد: اجرای سیاست‌های مبارزه با عرضه مواد مخدر با نیروهای انتظامی و اطلاعاتی است و این حجم کشفیات تنها ۲۰ درصد از کل مواد مخدری است که جابه‌جا می‌شود، اما سیاست مقابله با تقاضا و پیشگیری از مصرف مواد مخدر با بهزیستی است. باید در جهت کاهش آسیب برای معتادانی که تمایل به ترک ندارند، گام برداریم و لازم است به این افراد نیز خدمات ارائه دهیم تا درگیر آسیب‌های اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی کمتری شوند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه پیشگیری یعنی جلوگیری از بروز هر اقدامی که باعث آسیب می‌شود، تصریح کرد: بهزیستی به رفاه اجتماعی می‌اندیشد و سیاست‌های پیشگیری شش اصل از جمله انتشار اطلاعات، آموزش، شناخت سریع مشکل و ارجاع به مراکز درمانی، خدمات جایگزین برای رشد، برنامه‌های اجتماع محور در مدارس و کارخانه‌ها در جهت ارتقای سلامت، تدوین سیاست‌ها و قوانین در مجلس مانند منع فروش سیگار به زیر ۱۸ سال از جمله سیاست‌های پیشگیری بهزیستی است.

هر پنج دقیقه یک نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کند
وی با بیان اینکه در کشور آمریکا هر ۳۰ ثانیه یک نفر بر اثر مصرف سیگار می‌میرد، افزود: در کشور هر پنج دقیقه یک نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کند و حدود دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده دائمی مواد مخدر در کشور وجود دارد و حدود یک میلیون و ۶۰۰ نفر نیز تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند.

ابراهیمی با اشاره به آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در استان اصفهان، اظهار کرد: حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر مصرف کننده در استان وجود دارد که حدود ۱۰ درصد آنها معادل حدود ۸ هزار نفر زن هستند، همچنین در مورد پیشگیری از مسائل اجتماعی باید از دانش و ارتباطات بهره گرفت اما معمولاً بهتر است به نوجوانان تا سن دبیرستان به صورت مستقیم این دانش را منتقل نکنیم.

متادون راهکار درمان اعتیاد نیست
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص دلایل مصرف مواد مخدر، گفت: مصرف مواد مخدر بر اساس چهار دلیل داشتن احساس خوب، بهتر کردن احساس، عملکرد و کنجکاوی و فشار گروه همسالان رخ می‌دهد و بهزیستی در زمینه پیشگیری از اعتیاد با کمترین منابع در حال انجام بیشترین اقدامات است و از پیشگیری اولیه در مهدهای کودک تا کارخانه‌ها در این زمینه برنامه داریم این در حالی است که امکانات و منابع بهزیستی محدود است و همه دستگاه‌های ذی ربط باید در این مورد ما را یاری کنند.

وی افزود: مرکز جامع درمان اعتیاد اجتماع درمان مدار است، یعنی افراد در اجتماع معتاد می‌شوند و در اجتماع هم باید درمان شوند، باید بدانیم متادون هم فرصتی برای تغییر عادت است و اصلاً درمان اعتیاد نیست، هدف مرکز تی سی تغییر سبک زندگی و هویت است و مددجویان ۱۷ ساعت در روز در این مرکز برنامه دارند.

فعالیت ۵۲ مرکز درمان سرپایی در استان اصفهان
ابراهیمی خودمراقبی، خود کنترلی، خود راهبری، خود مدیریتی، درک و هویت را لازمه ترک اعتیاد دانست و تصریح کرد: فرد مصرف کننده اگر مراحل لازم برای ترک اعتیاد را طی کند، احتمال اینکه به سمت مواد مخدر نرود بسیار بالا است و یا اگر هم معتاد شود، مانند قبل نخواهد بود و اثربخشی مراکز تی سی در دنیا تا ۴۰ درصد است و یکی از بهترین و گران‌ترین درمان‌های ترک اعتیاد است که خدمات مؤثری از جمله مشاوره، ورزش، نیایش و … را طی چهار ماه برای درمان مؤثر دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که یک سال در حالت پرهیز بمانند تا ۵۰ درصد پاک خواهند ماند، اضافه کرد: افرادی که پنج سال پاک بمانند، مانند سایر افراد جامعه سالم هستند علاوه بر این از هر ۱۰۰ معتادی که به مراکز درمان استاندارد مراجعه می‌کنند، نرخ بهبود طی سه ماه ۲۰ درصد است و طی شش ماه اگر درمان مکمل انجام نشود ۹۰ درصد عود خواهد کرد چرا که اعتیاد یک اختلال مغزی مزمن عود کننده است که با جستجوی اجباری جهت به دست آوردن و مصرف مواد باوجود پیامدهای منفی مشخص خواهد شد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به انواع درمان سوءمصرف مواد مخدر، خاطرنشان کرد: درمان اجباری و اختیاری، دارویی و غیر دارویی، روزانه و شبانه‌روزی از جمله انواع درمان‌های سوءمصرف مواد مخدر است که بر اساس آن می‌توان مراکز متعددی تعریف کرد، مراکز ماده ۱۵ و ماده ۱۶ برای درمان اختیاری و اجباری معتادان فعالیت می‌کند و در کشور برخی مراکز تی سی به مراکز درمان جامع تبدیل شدند که به صورت پایلوت در برخی استان‌ها اجرا شده است بنابراین هنوز چالش‌هایی دارد که باید برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه به حدود ۴۰ هزار نفر از معتادان در سال ۹۹ خدمات درمانی توسط بهزیستی ارائه شده است، گفت: ۸۷ مرکز اقامتی، ۵۲ مرکز درمان سرپایی، دو مرکز شلتر زنان و مردان، پنج مرکز گذری، سه موبایل ون برای ارائه خدمات در پاتوق‌ها و تیم‌های سیار موتوری در استان اصفهان فعال هستند که به پاتوق‌های مصرف مواد مخدر می‌روند همچنین خدمات را در مناطق پرخطر در دسترس افراد قرار می‌دهیم و حدود ۲۸۰ پرونده برای پیگیری داریم تا ارائه خدمات مؤثری به آن‌ها داشته باشیم.

منابع بهزیستی برای ارائه خدمات محدود است
ابراهیمی با اشاره به اینکه مراکز جامع توانمندسازی برای پیگیری معتادان بعد از بهبودی است، تصریح کرد: منابع بهزیستی برای ارائه خدمات محدود است با این حال تمام تلاش خود را برای درمان و پیگیری بعد از درمان افراد معتاد می‌کنیم تا از اعتیاد رهایی یابند و به جامعه بازگردند.

وی با اشاره به اینکه از ۳۶۰ تا ۸۰۰ مواد مخدر شناخته شده وجود دارند، اضافه کرد: برخی مواد عوارض جدی و شدیدتری دارند و در مدت زمان کوتاه‌تری فرد را به شدت درگیر اعتیاد می‌کنند، در دنیا ۳۲ میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر وجود دارد و ایران، لائوس و قرقیزستان بیشترین مصرف مواد را دارند که دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر در ایران مصرف کننده هستند و پول در گردش بالایی در حوزه مواد مخدر وجود دارد که این تجارت را سودمند و مقابله برای ریشه‌کنی آن را به شدت سخت می‌کند.

درمان هر معتاد برای مراکز تی سی حدود دو میلیون در ماه هزینه دارد
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: اعتیاد در سال حدود ۱۶۷ هزار میلیارد تومان خسارت مالی به کشور وارد می‌کند و این در حالی است که ۲۷ درصد این خسارت را افرادی می‌پردازند که نقشی در آن ندارند، اما اگر هر کس وظیفه خود را انجام دهد، قطعاً می‌توانیم زندگی‌های فراوانی را از این بلای خانمان سوز نجات دهیم.

وی با اشاره به هزینه‌های درمان در مراکز تی سی، اظهار کرد: خدمات درمانی اعتیاد هر نفر در مراکز تی سی در ماه حدود دو میلیون تومان هزینه دارد، تی سی در سال ۱۹۵۴ برای اولین بار در آمریکا برای تربیت کودکان بزه دیده اجرا شد که اختلالات روانی داشتند، اما اثر بخشی خوبی نیز در حوزه اعتیاد داشته است و اثر تربیتی تی سی این است که به فرد می‌آموزد می‌تواند رشد کند و از اعتیاد رهایی داشته باشد.

ابراهیمی تصریح کرد: حدود ۹۰ مرکز ترک اعتیاد در استان اصفهان داریم و برای درمان افراد معتاد مجموعه‌ای از خدمات را برای رفع نیازهای آن‌ها در دسترس قرار داده‌ایم.

کد خبر 38700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد