۸ هزار زن مصرف کننده موادمخدر در اصفهان

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار مصرف کننده مواد مخدر وجود دارد که هشت هزار نفر معادل ۱۰ درصد آنها بانوان هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایسنا، علی اکبر ابراهیمی امروز (شنبه_۵ تیرماه) در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در یکی از مراکز درمان اعتیاد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه اعتیاد سه نوع سیاست داریم؛ سیاست اول مقابله با عرضه مواد مخدر که برعهده نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعات است. درحالی که هرچقدر مواد مخدر کشف می کنند ۲۰ درصد کل محموله ای است که وارد کشور می شود.

وی افزود: سیاست دوم مقابله با تقاضا است که کار پیشگیری از اینجا شروع می شود تا دستی به سوی مواد دراز نشود. سیاست سوم کاهش آسیب است که معتادانی که تمایلی به قطع مصرف ندارند، آسیب بیشتری به خود و جامعه نزنند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه پیشگیری یعنی هر نوع اقدام جهت جلوگیری از وقوع شرایط بد که موجب ناتوانی و اختلال می شود، تصریح کرد: بهزیستی در کلان به دنبال رفاه اجتماعی است و هر نوع سیاست گذاری که منجر به کاهش آسیب شود در جهت رفاه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه پیشگیری اولیه شش استراتژی دارد که شامل انتشار اطلاعات از سوی رسانه ها، آموزش، شناخت مشکل، فعالیت‌های جایگزین، برنامه‌های اجتماع محور و تدوین قوانین است، افزود: دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مواد مخدر مستمر در کشور داریم که یک میلیون و ۶۰۰ هزار مصرف کننده تنفنی هستند. در استان اصفهان نیز ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار مصرف کننده مواد مخدر داریم که ۱۰ درصد بانوان، یعنی حدود هشت هزار مصرف کننده زنان داریم.

ابراهیمی تاکید کرد: در مورد پیشگیری از مسائل اجتماعی باید از دانش و ارتباطات بهره گرفت، اما معمولا بهتر است به نوجوانان تا سن دبیرستان به صورت مستقیم دانش منتقل نکنیم.

وی دلایل چهارگانه مصرف مواد مخدر را داشتن احساس خوب، بهتر کردن احساس، بهتر کردن عملکرد و کنجکاوی و فشار گروه هم سال عنوان کرد و افزود: بهزیستی در زمینه پیشگیری از اعتیاد با کمترین منابع درحال انجام گسترده ترین اقدامات است و از پیشگیری اولیه در مهدهای کودک تا کارخانجات برنامه داریم، اما امکانات ما محدود است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه مرکز جامع درمان اعتیاد قبلا اجتماع درمان مدار بود، گفت: یعنی افراد در اجتماع معتاد می شوند و در اجتماع هم باید درمان شوند، اما هدف این مرکز ترک اعتیاد نیست. متادون هم فرصتی برای تغییر عادت است و اصلا درمان اعتیاد نیست. هدف این مرکز تغییر سبک زندگی و هویت است و مددجویان ۱۷ ساعت در روز برنامه دارند.

وی افزود: خودمراقبی، خود کنترلی، خود راهبری، خود مدیریتی، درک و هویت مراحلی است که باید فرد معتاد برای درمان طی کنند و بعد از دوره درمان دیگر معتاد نمی شود. اگر هم معتاد شود به شکل قبل نخواهد بود. اثربخشی این روش در دنیا تا ۴۰ درصد است و یکی از بهترین و گران ترین درمان ها است که خدمات بسیار خوبی برای مدت چهار ماه دریافت می کنند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: کسانی که یک سال در حالت پرهیز بمانند تا ۵۰ درصد پاک می مانند، اما کسانی که پنج سال پاک بمانند، یک انسان سالم اند و با بقیه افراد فرقی ندارند. ‌

وی با بیان اینکه از هر ۱۰۰ معتادی که به مراکز درمان استاندارد مراجعه می کنند، نرخ بهبود طی سه ماه ۲۰ درصد است، ادامه داد: در طول شش ماه اگر درمان مکمل انجام نشود، ۹۰ درصد عود خواهد کرد، چون اعتیاد یک اختلال مغزی مزمن عود کننده است که با جستجوی اجباری جهت به دست آوردن و مصرف مواد باوجود پیامدهای منفی مشخص می شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به ایسنا، با بیان اینکه درمان را به چند مدل می توان تقسیم کرد، اظهار کرد: ازجمله درمان اجباری و اختیاری، دارویی و غیر دارویی، روزانه و شبانه روزی است که براساس آن می توان مراکز متعددی تعریف کرد، قانونگذار مراکز ماده ۱۵ و ماده ۱۶ را تعریف کرده است. برخی مراکز TC تبدیل به مراکز درمان جامع شدند که به صورت پایلوت در اصفهان اجرا شده است، به همین خاطر هنوز اتفاقات زیادی نیفتاده و یک مرکز پایلوت است.

وی از ارائه خدمات درمان به ۴۰ هزار نفر از معتادان در سال ۹۹ اشاره و اظهار کرد:  ۸۷ مرکز اقامتی، ۵۲ مرکز درمان سرپایی، دو مرکز شلتر زنان و مردان، پنج مرکز گذری، سه موبایل ون برای ارائه خدمات در پاتوق ها و تیم های سیار موتوری داریم که به پاتوق ها می روند، همچنین خدمات را در مناطق پرخطر در دسترس قرار می دهیم.

ابراهیمی با بیان اینکه معتاد وقتی از مراکز درمانی ترخیص شود رها نمی شود، گفت: مراکز جامع توانمندسازی برای بهبود یافتگان داریم، البته منابع ما برای ارائه خدمات محدود است، اما نهایت تلاش خود را می کنیم.

به گزارش ایسنا، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد درمان مواد مخدر صنعتی، گفت: مکانیزم اثر مواد مخدر بر روی مغز است، اما انتقال دهنده های عصبی تفاوت دارد، پس مکانیزم های درمان پکیج گسترده ای ندارد. مواد جدید از ۳۶۰ تا ۸۰۰ مواد شناخته شده، اما الزاما در ایران و ضمن اینکه اسامی تغییر می کند و مواد اسم علمی و خیابانی دارند. برخی مواد جدی عوارض شدیدتر دارد.

وی با بیان اینکه استعمار نو در حوزه اعتیاد نیز فعالیت می کند، تصریح کرد: در دنیا ۳۲ میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر وجود دارد و ایران جزو کشورهایی با بالاترین مصرف مواد مخدر هست که دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر در ایران مصرف کننده هستند. پول در گردش بالایی در حوزه مواد مخدر وجود دارد که این تجارت را سودمند می کند.

ابراهیمی با اشاره به ۱۶۷ هزار میلیارد تومان خسارت سالانه اعتیاد به کشور، گفت: مشکل این است که ۲۷ درصد این خسارت را افرادی می دهند که نقشی در آن ندارند، اما اگر هر کس نقش خودش را ایفا کند می توان زندگی های زیادی را نجات و وضعیت جامعه خود را بهبود دهیم.
 

کد خبر 38699

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد