در رسانه|۱۴۲مرکز اقامتی و درمانی ترک اعتیاد در خوزستان فعال است

اهواز - ایرنا - معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: ۱۴۲ مرکز اقامتی، درمانی و کاهش آسیب ترک اعتیاد در خوزستان دایر و فعال است که پارسال حدود ۳۰ هزار نفر از معتادان جامعه هدف بهزیستی از خدمات این مراکز بهره‌مند شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خوزستان،علی حسن زاده روز شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روزجهانی مبارزه با مواد مخدر و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و آگاه کردن جامعه برای مقابله با این آسیب اجتماعی بیان کرد: ۶۹ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد، که در اصطلاح عمومی به کمپ معروف هستند، در خوزستان فعال هستند،این مراکز دارای مجوز رسمی از سازمان بهزیستی خوزستان بوده و معتادان در این مراکز از خدمات ترک اعتیاد بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: ۵۸ مرکز درمان سرپایی نیز که به مراکز متادون تراپی (درمان نگهدارنده با متادون) در خوزستان فعال هستند که افراد مبتلا به اختلال مواد مخدر در این مراکز با جایگزین کردن قرص متادون به جای استفاده از مواد مخدر، عوارض و رفتارهای پرخطر ناشی از مصرف مواد را به حداقل می رسانند.

حسن زاده با اشاره به ۲ مرکز اقامتی تی سی یا اجتماع درمان مدار در خوزستان نیز گفت: نحوه خدمات و فرآیند درمان در تی سی با کمپ ها متفاوت است؛ ترک اعتیاد در نوع درمانی اجتماع مدار یا همان تی سی برگرفته از اصول علمی و روان شناختی است که یک مرکز اقامتی مردان در دزفول و یک مرکز زنان در شهر اهواز دایر است.

وی افزود: یک مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد نیز پارسال در آبادان راه اندازی شد، که طبق مطالعات انجام شده بهترین روش برای درمان اعتیاد استفاده از خدمات این مراکز است. دوره درمان در این مرکز یک ساله بوده و چهار ماه بعد به صورت اقامتی در مرکز مقیم می شوند و هشت ماه پس از ترخیص نیز پیگیری‌های بعد از ترخیص دارند. دراین مدت چهار ماه موضوع اشتغال، بازگشت به خانواده ،سلامت جسمی و روانی مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.

معاون امورتوسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان ادامه داد: مراکزکاهش آسیب نیز شامل ارایه خدمات به معتادان است و افراد دچار آسیب از استفاده از مواد مخدر مانند کارتون خواب‌ها و اشخاص دارای  بیماری خاص مانند ایدز و هپاتیت و معتادان بی‌خانمان می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. خدمات این مرکز استفاده از یک وعده غذای گرم، استحمام و توزیع لوازم پیشگیری از بیماری ایدز و هپاتیت مانند سوزن و سرنگ به مراجعه کنندگان است.

وی افزود: ۶ مرکز کاهش آسیب ترک اعتیاد در خوزستان  شامل چهار مرکز مردان و ۲ مرکز ویژه زنان در اهواز، دزفول، اندیمشک و مسجدسلیمان دایر هستند.

حسن زاده با اشاره به ارایه خدمات ۲ موبایل ون در مراکز غیر دولتی بیان کرد: کارشناسان بهزیستی در ون‌های مناسب سازی شده به سراغ پاتوق معتادان متجاهر می‌روند و خدمات کامل کاهش آسیب را به آنها ارایه می‌دهند؛ آموزش‌های ترک اعتیاد در جهت درمان و شناسایی بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت و معرفی به مراکزبهداشت از جمله این خدمات است.

وی افزود: با توجه به این که جا و مکان معتادان در سطح شهر متغیراست، و با تشکیل کلونی و امکان نقل مکان کلونی وجود دارد به جای اینکه از ساختمان ثابت استفاده کنیم از کانکس سیار برای ارایه خدمات آسیب بهره می‌بریم که از این سه کانکس ۲ عدد در اهواز و دیگری در اندیمشک فعال است.

حسن زاده ادامه داد: یک مرکز باشگاه مثبت نیز در خوزستان فعال است که در آن افراد مبتلا به ایدز و هپاتیت برای هم افزایی و اشتراک تجربیات برای کاهش عوارض بیماری‌هایی که دارند در آن جا تجمع می کنند تا  بتوانند به نوعی بهداشت روانی خود را تامین کنند. باشگاه مثبت با هدف عرضه‌ی خدمات، فراهم کردن حمایت‌های روانی و اجتماعی، و افزایش مشارکت افراد اچ. آی. وی مثبت در برنامه‌های پیشگیری تشکیل می‌شود.

وی ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان اعتیاد را یکی از راه‌های جلوگیری از بازگشت اعتیاد دانست و گفت : افرادی که مهارت خاصی داشته یا گواهی فنی و حرفه ای دارند و یا مجوز کسب و کار داشته باشند می توانند از بهزیستی وام های اشتغال زایی دریافت کنند. همچنین پیمانکارانی که این افراد را مشغول به کار کنند البته مشروط به این که پنج سال در محل کار نگه دارد و فرد حقوق دریافت کند نیز شامل دریافت وام کارفرمایی به پیمانکار می شوند.

معاون امورتوسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان با اشاره به خدمات در حوزه پیشگیری بیان کرد: در این زمینه نیز موسساتی فعال شده که نزدیک به ۲۰۰ تیم اجتماع محور در محلات  فعالیت می کنند.این تیم ها اقداماتی شامل گرایش نداشتن به مواد مخدر، مهارت فرزند پروری، مهارت شیوه‌های صحیح زندگی و زناشویی، را در محلات شهری و روستایی خوزستان آموزش می‌دهند.

وی افزود: پارسال کارزار رسانه‌ای در پیشگیری از مصرف مواد مخدر در چهار شهرستان خوزستان انجام شد که در آن با حساس سازی جامعه در قالب توزیع تراکت ، زدن بنر و برقراری کلاس آموزشی، انتشار کلیپ، توزیع جزوه سال ۱۴۰۰ با شعار خودآگاهی زمینه بهره گیری از رسانه ها و فضای مجازی در بین خانواده ها و آموزش بیش از ۱۲ محیط اداری انجام شد.

حسن زاده، گرایش افراد به مصرف مواد مخدر صنعتی را به تهدیدی جدی بیان کرد و گفت: بیشترین مصرف مواد را حشیش و ماده مخدر گل به خود اختصاص داده که بسیار خطرناک و اعتیاد آوراست که بیشترین نرخ شیوع را دارا است؛همچنین نرخ مصرف مواد صنعتی مثل شیشه نیز رو به افزایش است.

وی بهترین راه مقابله با مصرف مواد را اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدردانست و بیان کرد: ایجاد تنفر عمومی بین آحاد جامعه نسبت به مواد مخدر بسیار تاثیرگذار بوده و این تنفر عمومی نسبت به اعتیاد زمینه‌ای را به‌وجود می‌آورد که افراد با وجود دسترسی به مواد مخدر میل به استفاده از آن را نداشته باشند، لذا اگر فکر کنیم که مبارزه با مواد مخدر ما را به این نقطه می‌رساند که مواد مخدر از این جامعه رخت برمی‌بندد تفکر صحیحی نیست.

وی افزود: بهترین راه این است که با آگاه کردن جامعه برای مقابله با این معضل اجتماعی تنفر عمومی ایجاد کنیم و با روش‌های صحیح فرزند پروری افرادی با تاب آوری بالا را پرورش دهیم که در مقابل سختی ها و ناملایمات روش‌های غلطی مثل استفاده از مواد مخدر را انتخاب نکنند و آنها را از این آسیب اجتماعی دور کنیم.

حسن زاده گفت: طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده نرخ شیوع مواد مخدر در جامعه ایران ۴/ ۵ دهم درصد است که از این رقم ۱۰ درصد معتادان را زنان دارای اعتیاد به مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

پنجم تیر مصادف با ۲۶ ژوئن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است و شعار سال ۲۰۲۱ میلادی اعلامی از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد "حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم" است.

کد خبر 38697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد