همه‌ی فعالیت‌های غیر حاکمیتی بهزیستی به مراکز مثبت زندگی واگذار می‌شود

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی سازمان بهزیستی کشور از واگذاری تمام فعالیت‌های غیر حاکمیتی این سازمان به مراکز مثبت زندگی در آینده خبر داد.

دکتر محمد عباسی در نشست رؤسای بهزیستی شهرستان‌های خراسان رضوی در سالن اجتماعات بهزیستی این استان با اعلام این مطلب گفت: نخستین برنامه‌هایی که در این فرایند، به مراکز مثبت واگذار می‌شود برنامه‌ی توانبخشی مبتنی بر جامعه، فعالیت‌های پایگاه‌های خدمات اجتماعی، برنامه‌های غربالگری بینایی و شنوایی و برنامه‌ی اجتماع‌محور می‌باشد.

رئیس کارگروه تخصصی مراکز مثبت زندگی در سازمان بهزیستی کشور، تعداد کل پرونده‌های مددجویی موجود سازمان بهزیستی را یک میلیون و ۷۵۰ هزار پرونده عنوان کرد و گفت: از این تعداد حدود یک میلیون پرونده بین ۲ هزار و ۵۲۷ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور توزیع شده است.

عباسی اضافه کرد: همچنین ۸۸ هزار پرونده به خاطر نداشتن نشانی درست، فوت شدن، عدم شناسایی و دلایل دیگر، پرونده‌هایشان به بهزیستی عودت داده شده که ۵ هزارتای آنها در خراسان رضوی می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ی سازمان در مورد مراکز مثبت این است که این ۸۸ هزار پرونده، مستمری‌هایشان قطع شود و مددجویانی که در نوبت مستمری هستند جایگزین گردند.

وی با تأکید بر اینکه مددجویانی که مستمری آنها قطع می‌شود اگر به سازمان مراجعه کنند با مشخصات جدید ثبت پرونده می‌شوند و مشخصات آنها در پرونده‌ی الکترونیکی مددجویان ثبت خواهد شد.

به گفته‌ی سرگروه تخصصی مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور، تمام باقیمانده‌ی پرونده‌های مددجویان در سازمان بهزیستی، به تدریج به مراکز مثبت واگذار می‌شود.

در حال حاضر ۲۴۰ هزار افراد پشت نوبت مستمری بهزیستی کشور هستند

وی افزود: در حال حاضر ۲۴۰ هزار افراد پشت نوبت مستمری بهزیستی کشور هستند که باید توسط مراکز مثبت، ثبت پرونده شوند اما برقراری مستمری برای آنها به صورت متمرکز و از سازمان بهزیستی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی در طول شش ماه گذشته حدود ۸۵۰ هزار بازدید از منازل مددجویان داشته‌اند گفت: این حجم از بازدید و گزارش مددکاری، در طول سال‌های گذشته انجام نشده است.

وی یادآور شد: تصمیم در مورد قطع یا ادامه مستمری افرادی که پرونده‌هایشان بازگشت شده با رئیس شهرستان است و پس از تأیید رئیس شهرستان، در سازمان بهزیستی، این تصمیم عملیاتی می‌شود.

دکتر عباسی اظهار داشت: خیال داریم در هفته بهزیستی دست کم ۵۰ درصد افراد پشت نوبت مستمری را وارد سیستم مستمری کنیم که حدود ۱۲۵ هزار نفر خواهند بود و این قدم بزرگی برای رضایت‌مندی جامعه هدف است.

وی همچنین در مورد فعالیت‌ها و کارمزدهای مراکز مثبت زندگی گفت: هر فعالیتی که در قالب فعالیت‌های ۲۲ گانه اولیه باشد در قالب همان قرارداد به مرکز پرداخت صورت می‌گیرد و اگر برنامه‌ی جدیدی خارج از این فعالیت‌ها توسط مرکز اجرا گردد کارمزد جداگانه به مرکز داده خواهد شد.

تشکیل انجمن ملی مراکز غیر دولتی در آینده‌ی نزدیک

وی همچنین از تشکیل انجمن ملی مراکز غیر دولتی در آینده‌ی نزدیک خبر داد و گفت: انتخابات این انجمن در هفته بهزیستی انجام می‌شود.

وی همچنین از واگذاری بخش پذیرش و هماهنگی استان‌ها به مراکز مثبت زندگی خبر داد و گفت: کارکنان بخش پذیرش و هماهنگی به سایر قسمت‌های سازمان منتقل می‌شوند تا در سایر بخش‌ها خدمت خود را ادامه دهند.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: در گذشته ۴۶۰ کلینیک مددکاری در سطح کشور داشتیم که فقط ۳۸۰ واحد آنها فعال بودند و پرونده‌ی مددجویی به آنها واگذار شده بود که تعدادشان محدود بود.

عباسی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور فعال هستند که در مجموع حدود یک میلیون پرونده به آنها واگذار شده و ۱۱ هزار مددکار و روان‌شناس در این مراکز به ارائه خدمات تخصصی به مددجویان اشتغال دارند.

وی در پایان یادآور شد: کمیسیون‌های پزشکی از امور آینده است که به این مراکز واگذار می‌گردد.

وی همچنین گفت: تشکیل کمیته‌های بررسی و تأیید خروج مددجویان از پوشش مستمری در استان‌ها به صورت الکترونیکی تشکیل و اعضای آن که مشخص خواهند شد به بخشی از سامانه که در این کمیته فعال است دسترسی دارند و می‌توانند موارد را بررسی و تأیید یا رد کنند و در مجموع، نظر این کمیته برایمان ملاک عمل است که در نهایت به تأیید رئیس شهرستان می‌رسد.

کد خبر 38683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد