کارآیی قانون حمایت از اطفال و نوجوانان بستگی به نحوه اجرای آن دارد

مدیر بهزیستی شهر تهران گفت:«قانون حمایت از کودکان و نوجوانان» تمام حقوق کودکان را دربرمی‌گیرد و شامل قوانین محکم و جامعی است درواقع هیچ خلاقانونی در آن وجود ندارد اما آنچه اهمیت دارد این است که آیین نامه آن صحیح نوشته شود و به درستی نیز اجرا شود اگر این قانون در اجرا به خوبی مدنظر قرار گیرد، قطعا کمک بزرگی به احقاق حقوق کودکان خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری برنا، آیین نامه اجرایی «قانون حمایت از کودکان و نوجوانان» روز 29 خردادماه سال جاری بعد از چندین ماه تلاش به تصویب دولت رسید.  تقسیم کار بین دستگاها برای شناسایی و حمایت کودکان آسیب دیده، تقویت اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و پیشگیری و آموزش حقوق کودک برخی از مفاد این آیین نامه مهم است.

سید سعید آرام با اشاره به ابلاغ این آیین نامه اجرایی به سازمان بهزیستی گفت: خوشبختانه پس از سال‌ها، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و تبدیل به یک قانون شد اما برای اینکه آیین نامه‌های اجرایی آن تدوین شود چندماهی این قانون در دولت ماند.

او افزود: آیین نامه اجرایی این قانون باید با همکاری قوه قضائیه تدوین می‌شد تا مشخص شود هر فصل و بند آن چه دستورالعملی دارد و هر دستگاهی باید چه وظایفی را مشخصا انجام دهد که خوشخبتانه این آیین نامه در دولت نیز به تصویب رسید اما درباره اینکه به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است یا خیر هنوز اطلاعی ندارم چون طبیعتا وقتی آیین نامه‌ای از سوی دولت تصویب می‌شود تا به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها برسد، زمان می‌برد.

آرام تا تاکید بر اینکه این قانون بسیار محکم و جامع است، تصریح کرد: این قانون تمام حقوق کودکان را دربرمی‌گیرد و شامل قوانین محکم و جامعی است درواقع هیچ خلاقانونی در آن وجود ندارد و تمام جنبه‌های مورد نیاز، درنظر گرفته شده است اما آنچه اهمیت دارد این است که آیین نامه آن صحیح نوشته شود و به درستی نیز اجرا شود اگر این قانون در اجرا به خوبی مدنظر قرار گیرد، قطعا کمک بزرگی به احقاق حقوق کودکان خواهد کرد.


مدیر بهزیستی شهر تهران با اشاره به رویکر سازمان بهزیستی در اجرا به این قانون گفت: سازمان بهزیستی همین الان هم پیگیر مسائل حوزه حقوق کوکان مانند کودک آزاری، کودکان کار، کودکان بی سرپرست، بدسرپرست  و... است و موضوع آموزش و حمایت از آنها را در دستور کار خود قرار داده است بنابراین با ابلاغ آیین نامه‌های اجرایی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان همچنان به وظایف خود عمل خواهیم کرد ضمن اینکه این قانون بیشتر درنظر دارد ساز و کاری پیش بینی شود تا اگر در موضوع حقوق کودکان مانعی وجود دارد، برطرف شود و دستگاه‌هایی که می‌توانند در موضوع حوقق کودک کمک کنند موظف به انجام این کار شوند.

از آنجایی که یکی از موضوعات مهم در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان رسیدگی به کودک آزاری است، سعید آرام درباره روند کودک آزاری در ماه‌های اخیر گفت: میزان تماس با اورژانس اجتماعی و 1480 رشد زیادی داشت است اما این تماس‌ها عموما ناشی از نگرانی‌ها و اضطرابی است در خانواده‌ها به دلیل بیماری کووید 19 ایجاد شده و مشاوران ما در این راستا کمک کردند با ارائه خدمات تخصصی، نگرانی‌ها را کاهش دهند تا میان خانواده‌ها به ویژه والدین و فرزندان ناسازگاری به وجود نیاید درواقع می‌توان گفت قبل از شیوع ویروس کرونا نیز اورژانس اجتماعی همیشه مشاوره‌هایی به خانواده‌ها ارائه می‌داد تا بتوانند مشکلات خانوادگی خود را برطرف کنند.

کد خبر 38677

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد