در رسانه | اعتیاد باتلاقی که هر روز جوانان و زنان بیشتری را فرو می‌کشد

قزوین - ایرنا- اعتیاد که هر روز در میان جوانان و زنان رواج بیشتری می‌یابد، بهترین دوران زندگی آنها را ذره‌ذره همچون باتلاق در درون خود فرو می‌بلعد.

به گزارش ایرنا، اعتیاد به مواد مخدر و کاهش سن ابتلا به این بلای خانمان‌سوز، مهمترین آسیب جهانی هزاره سوم است و بسیاری از جرائم، طلاق‌ها و بزه‌های اجتماعی ریشه در این پدیده شوم دارد.

به گفته کارشناسان و مسوولان، زنگ خطر کاهش سن مصرف مواد مخدر در استان قزوین به صدا در آمده است که غفلت از آن منجر به صدمات و ضررهای جبران ناپذیری در آینده خواهد شد.

اگرچه در چند سال گذشته مساله اعتیاد به عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در کشور مطرح بود و مسوولان در رده‌های مختلف استانی تا ملی برای مبارزه با آن به ارائه برنامه و راهکار پرداختند اما با وجود کارهای انجام شده امروز اعتیاد به مردابی تبدیل شده است که هر روز عمیق‌تر از قبل،آحاد جامعه به ویژه نسل جوانان و زنان خانه دار را در کام خود فرو می کشد.

مبارزه با اعتیاد، پیشگیری و تلاش برای آگاه سازی مردم از مضرات این بلای خانمان سوز در سال‌های گذشته با تمرکز ویژه بر اعتیاد سرپرستان خانوار انجام شده و توانسته است تصویری واضح از خانواده درگیر با اعتیاد ارائه کند و نقش والدین درگیر با اعتیاد را در متلاشی شدن و از هم پاشیدگی خانواده ها به تصویر بکشد.

اعتیاد مردابی که هر روز جوانان و زنان بیشتری را در کام خود فرو می‌کشد

۳۳ هزار دانش آموز قزوینی در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه ۳۳ هزار دانش آموزان قزوینی در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، گفت: پیشگیری از رفتارهای پرخطر و ترویج سبک زندگی سالم در مدرسه از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

حسن رحیم خانی افزود: شیوع بیماری کرونا، دوری دانش آموزان از فضای آموزشی و مشکلاتی که قرنطینه‌های طولانی مدت در خانواده ایجاد کرده است موجب شده تا شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی نو ظهور نظیر انواع انحرافات اجتماعی، ارتباطات ناسالم با جنس مخالف، اعتیاد به فضای مجازی، خشونت و حتی اعتیاد به مواد مخدر باشیم.

وی اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری غربالگری در سه حوزه شامل خطرات فردی مانند خودزنی، اقدام به خودکشی، مصرف سیگار به ویژه در پسران و ازدواج زودهنگام در دختران، در بخش مشکلات خانوادگی مانند طلاق، بی‌سرپرستی و سرپرستی با مادر یا پدر و موضوعاتی همچون درگیری دانش‌آموزان با عوامل مدرسه یا با یکدیگر، غیبت طولانی در مدرسه، خرید و فروش مواد مخدر در اطراف مدرسه و ترک تحصیل انجام شد.

این مسوول خاطرنشان کرد:طبق این غربالگری بیش از ۱۰ هزار دانش آموز قزوینی در معرض آسیب‌های فردی نظیر خشونت، اعتیاد و مصرف سیگار و ۲۱ هزار نفر در معرض خطرات خانوادگی قرار دارند.

وی از اجرای طرح نماد در ۲۹۶ واحد آموزشی استان خبر داد و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و وضعیت خاص مدارس، طرح نماد در سال تحصیلی ۹۹ با جدیت و در بستر شبکه شاد پیگیری و اجرا ‌شد.

رحیم خانی با بیان اینکه طرح نماد از سال ۹۶ در استان قزوین آغاز شده است، اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری نیز طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی) به صورت پایلوت در شهرستان البرز و در چند واحد آموزشی ناحیه یک قزوین و در تمام مقاطع تحصیلی اجرا شد.

سرپرست معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: در اجرای این طرح معلمان و مدیران مدارس، ارتباط صمیمانه‌ای با دانش‌آموزان خود برقرار می‌کنند تا از این طریق ریشه یابی برخی از مشکلات و آسیب‌های که این قشر از جامعه با آن درگیر هستند، بررسی شود و همچنین مشاوره‌های مرتبط با این مسائل در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

اعتیاد مردابی که هر روز جوانان و زنان بیشتری را در کام خود فرو می‌کشد

۷۰ درصد زنان معتاد قزوین در سن ۲۵ تا ۳۵ سال قرار دارند

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه ۷۰ درصد زنان معتاد در سن ۲۵ تا ۳۵ سال قرار دارند، گفت: میانگین سن اعتیاد در زنان به ۲۶ سال رسیده که این نگرانی را باید با آموزش، مهارت آموزی و مراقبت‌های خانوادگی برطرف کنیم.

زهرا غلامرضایی افزود: اگرچه جمعیت زنان معتاد بسیار کمتر از مردان است اما با رویکرد اجتماعی به دنبال حفظ پاکی بانوان هستیم تا حتی یک نفر هم اسیر دام اعتیاد نشود و به همین منظور اقدامات بسیاری در راستای پیشگیری از اعتیاد توسط بهزیستی در حال انجام است و استراتژی کشور به سمت آموزش خانواده برای مقابله با مواد مخدر با محوریت زنان حرکت می کند.

وی با بیان اینکه افزایش درصد اعتیاد در زنان و کاهش سن اعتیاد در جامعه نگران کننده است، اظهار داشت: در بحث زنان باید دو فرایند آموزش و کاهش آسیب‌های اجتماعی آنان با توجه به شعار سال اتفاق بیفتد.

غلامرضایی تصریح کرد: در خصوص اعتیاد بانوان نیز برنامه‌های مدونی طراحی و اجرا شده است که با کمک دستگاه‌های مرتبط به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم اما کار همچنان باید با قدرت ادامه یابد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته در مراکز درمان و کمپ‌های نگهداری از معتادان، ۸۸ زن معتاد پذیرش شدند که ۵۵ نفر تمایلی و ۳۳ نفر به صورت دستگیری و ارجاع از سوی نیروی انتظامی بود.

این مسوول با بیان اینکه مصرف مواد صنعتی در استان رو به افزایش است، تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد از معتادان، مواد مخدر سنتی و ۹۰ درصد صنعتی مصرف می‌کنند.

غلامرضایی افزود: بر اساس یک ارزیابی انجام شده حدود ۶ درصد معتادان بهبود یافته در آن ارزیابی، مجدداً به دام اعتیاد بازگشته‌اند ولی حدود ۴۹ درصد آنها پاک باقی مانده و مابقی در دسترس نیستند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: در سال گذشته تعداد ۶۸۰ نفر در کمپ‌ها پذیرش شدند که ۲۰ درصد آنها پاک هستند و حدود ۳۵ درصد آنها تحصیلات دیپلم،پنج درصد بالای دیپلم و ۱۰ درصد بی سواد هستند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد معتادان زن، مجرد و ۲۰ درصد متأهل هستند، افزود: از این تعداد ۷۰ درصد افراد مراجعه کننده به کمپ‌های ترک اعتیاد در استان، اهل شهر و ۳۰ درصد روستایی هستند و بیشتر معتادان روستایی از مواد سنتی استفاده می‌کنند.

این مسوول یادآور شد: بیشترین فعالیت‌های بهزیستی قزوین تحت تأثیر اعتیاد قرار گرفته و در حوزه مرکز درمان دادگاه مدار اقدامات مؤثر و مفیدی در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد انجام شده و مورد توجه قرار گرفته است.

غلامرضایی افزود: در استان قزوین یک مرکز شبانه روزی ویژه بانوان معتاد و کارتن خواب و مرکز توانمندسازی زنان بهبود یافته راه اندازی شده است و این افراد می‌توانند بین چهار تا ۶ ماه در این مرکز اقامت رایگان داشته باشند و بعد از حرفه آموزی و توانمندی مالی به زندگی اجتماعی خود برگردند.

طرح یاریگران زندگی موجب کاهش اعتیاد در بین جوانان می شود

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین با اشاره به اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس استان، گفت: این طرح در راستای کاهش اعتیاد در بین جوانان مؤثر بوده و هم اکنون ۳۰ هزار دانش آموز در ۵۰۴ مدرسه در سطح استان تحت پوشش این طرح قرار دارند.

علی رحمانی افزود: هدف اصلی از اجرای این طرح اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است چون تا زمانی که اجتماع تصمیم به مقابله با اعتیاد نگیرد، اقدامات دولتی در زمینه پیشگیری از اعتیاد نمی‌تواند جوابگو باشد.

وی اظهار داشت: یکی از علل اصلی روی آوردن به اعتیاد ناآگاهی کافی و برخوردار نشدن از مهارت "نه گفتن" است که موجب ایجاد پیامدهای فردی و اجتماعی نامطلوبی می‌شود.

رحمانی، خود مراقبتی را مهمترین اصل برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد به مواد مخدر دانست و تصریح کرد: آگاهی لازم باید از خانه و مدرسه شروع شود تا رفتارها و الگوهای سالم در جامعه به‌ ویژه در بین دانش آموزان به خوبی اجرا شود که در طرح "یاریگران زندگی" به این مهم توجه ویژه شده است.

اعتیاد مردابی که هر روز جوانان و زنان بیشتری را در کام خود فرو می‌کشد

این مسوول با بیان اینکه مدارس و دانشگاه‌های استان در اولویت اصلی برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند، افزود: متاسفانه باندهای قاچاق مواد مخدر آلوده کردن نسل جوان و نوجوان ما را هدف گذاری کرده‌اند.

وی با اشاره به شیوع اعتیاد در حوزه زنان، افزود: با همکاری اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین تصمیم گرفتیم تا امسال کارگاه‌های ویژه‌ای را در خصوص پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر برگزار کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال، پیشگیری از زنان در معرض آسیب، مراقبت از مادران آسیب دیده و خلاصه توانمندی زنان سرپرست خانوار با هدف جلوگیری از آلودگی این افراد به مواد افیونی از دیگر برنامه‌های شورای مبارزه با مواد مخدر در استان قزوین است.

رحمانی تاکید کرد: موضوع مبارزه با مواد مخدر کار پیچیده‌ای است که به همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی و خانواده‌ها نیاز دارد و این مشارکت باید همه جانبه باشد.

وی با اشاره به در معرض خطر بودن دانش‌آموزان و دانشجویان به عنوان نسل آینده‌ساز کشور به آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، ضمن تاکید بر لزوم توجه ویژه به این قشر خواستار ورود جدی همه دستگاه‌های متولی از جمله آموزش و پرورش در این عرصه شد.

رحمانی افزود: شیوع مواد مخدر در سطح جامعه نگران کننده است و باید دستگاه‌ها با توان حداکثری و استفاده از ظرفیت‌هایی مردمی و سازمان‌های فعال با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به آگاه‌سازی از مضرات و آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر و روان‌گردان اقدام لازم را به عمل‌ آورند.

کلام آخر:

اعتیاد در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و زنان در سال های اخیر شیوع بسیار زیادی یافته و زنگ خطر جدی را در جامعه به صدا درآورده است.

اگر مسوولان و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط برای مقابله با این آسیب اجتماعی در رده های سنی پایه و از مدارس و آموزشگاه ها اقدام نکنند خسارات های جبران ناپذیری بر پیکره جامعه وارد می شود

کد خبر 38658

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد