اجرای طرح پنجگانه برای کودکان کار و خیابان

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرحی پنجگانه‌ برای کودکان کار در جهت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان خبر داد و گفت: این طرح در ۱۲ استان کشور اجرا می‌شود.

محمود علیگو  روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: توانمندسازی خانواده کودک، جمع‌آوری مشخصات بیومتریک کودکان، اجرای طرح دوستدار کودک، بهره‌گیری از نظام تبلیغی، ترویجی و رسانه‌ای و رصد مستمر وضعیت کودک کار از طریق سامانه ویژه‌ای از سطوح پنجگانه این طرح به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون این طرح در ۱۲ استان کشور از جمله تهران، البرز، خراسان رضوی، خوزستان، هرمزگان، مازندران، قم، بوشهر و سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود. این استان‌ها براساس تعداد کودکان کار و خیابان در آنها انتخاب شدند

علیگو با بیان اینکه در این طرح ما چند کار اساسی انجام دادیم؛ اضافه کرد: محوریت پروژه در این طرح با کودک نیست بلکه خانواده و توانمندسازی آن مساله اساسی است. اجرای طرح کار مشکلی است چون تامین منابع موجود برای ساماندهی کودکان کار و خیابان سخت است چراکه نظام خانواده باید به سطح متوسطی از رفاه و تامین اجتماعی برسد.

جمع‌آوری مشخصات بیومتریک کودکان

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: بهره‌گیری از فناوری و شناسایی هویت کودکان کار و خیابان از روی عنبیه چشم، بانک اطلاعاتی جامعی از این کودکان در اختیار ما قرار می‌دهد و از تکرار شمارش این کودکان در طرح ساماندهی، جلوگیری می‌شود.

علیگو افزود: برخی از کودکان کار و خیابان، مدارک هویتی ندارند که این مساله موجب می‌شود خدمات تکراری از تشکل‌های مردم‌نهاد دریافت کنند اما با بهره‌گیری از فناوری بیومتریک، این کودکان دوباره شمارش نمی‌شوند.

اجرای طرح دوستدار کودک

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح دوستدار کودک خبر داد و گفت: طرح دوستدار کودک، نظامی دارد که بر اساس آن هر کودک مسیر متفاوتی در جهت ساماندهی را براساس گروه سنی و حسب اتباع طی می‌کند.

علیگو اضافه کرد: همچنین براساس این طرح، ساماندهی هر کودک دستورالعمل متفاوتی دارد و تلاش شده تا کودک در جریان ساماندهی، آسیب کمی ببیند. چون به‌هرحال کودک که از خانواده جدا می‌شود به او آسیب وارد می شود اما گاهی خانواده تا آن‌ اندازه آسیب‌زا است که ماندن کودک در خانواده منجر به پیدایش مسائل پیچیده‌تری می‌شود.

ورود کمک‌های نقدی مردم به کودکان به چرخه آسیب‌های اجتماعی

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در اجرای طرح جامع ساماندهی کودکان کار و خیابان، کارزار تبلیغی، ترویجی و رسانه‌ای در حال اجرا است.

علیگو با بیان اینکه درآمد کودکان کار و خیابان از کمک‌های مردم در بستر خیابان تامین می‌شود، افزود: ضروری است که کمک‌های مردم به کودکان کار و خیابان سازماندهی شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است به جای‌اینکه مردم به کودکان کمک مالی پرداخت کنند و این کمک‌های مالی وارد چرخه آسیب‌های اجتماعی مانند رشد حاشیه‌نشینی و خرید و فروش موادمخدر شود به تشکل‌های مردم نهاد کمک کنند و این نهادها کار کمک به کودکان کار و خیابان را سازماندهی‌شده پیش ببرند.

وی تاکید کرد: باید تبلیغ کنیم که کودک کار و خیابان به تمسخر گرفته نشود و با او با احترام برخورد شود چراکه این کودک آینده‌ساز است. برخورد ناشایست با کودک کار و خیابان موجب آسیب روانی به کودک می‌شود که این آسیب تا سالها می تواند باقی بماند.

رصد مستمر وضعیت ۱۴ هزار کودک کار و خیابان از طریق سامانه

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: ۱۴ هزار پرونده کودک کار و خیابان در بهزیستی وجود دارد که لازم است پیگیری و وضعیت کودک به صورت مستمر رصد شود.

علیگو افزود: برای انجام این کار، سامانه‌ای طراحی شده که دسترسی آن داخلی است. وضعیت کودکان کار و خیابان از طریق این سامانه به‌طور مستمر رصد و گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه خدمات تلاش شده باعث شده تا کودکان در خیابان کمتر حضور داشته باشند و تلاش می‌شود شرایط به گونه‌ای باشد تا برگشت کودکان ساماندهی‌شده به خیابان اتفاق نیفتد.

کد خبر 38657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =