۵۰ درصد بروز معلولیت‌ها ژنتیکی است

مدیرکل بهزبستی استان زنجان با اشاره به علل ژنتیکی ۵۰ درصد از معلولیتها گفت: هم اکنون سه مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک خانواده تحت نظارت بهزیستی فعال است که یک مرکز آن دولتی و ۲ مرکز در زنجان و خدابنده بصورت خصوصی در حال خدمات رسانی هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان به نقل از ایرنا محمد محمدی افزود: طی سال گذشته تعداد ۹۰۱ نفر از خدمات مشاوره ژنتیک برخوردار و تعداد ۱۵۲ خانواده نیازمند، یارانه هزینه آزمایش ژنتیک دریافت کردند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر مراکز ژنتیک زنجان خدماتی چون مشاوره قبل از ازدواج، قبل از دوران بارداری و حین بارداری را برای تولد نوزادی سالم به زوج‌ها ارائه می‌کنند.

این مسوول ادامه داد: افرادی که قصد ازدواج دارند، قبل از ازدواج به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند چرا که پیش از ازدواج اقدامات پیشگیرانه مختلفی را می‌توان انجام داد که مانع آسیب‌های گسترده می‌شود.

محمدی افزود: آرزوی مسؤولان و افرادی که در مراکز مشاوره بهزیستی فعالیت دارند، این است که معلولی در جامعه نباشد، چرا که تحمل درد و رنج ناشی از فرزند معلول برای خانواده‌ها بسیار سخت است به همین خاطر خدمات مشاوره در این حوزه به صورت گسترده در حال ارائه است.

وی، با اشاره به اینکه امسال نیز یکی از برنامه‌های بهزیستی این است که پروژه شناسایی اختلالات ژنتیکی را اجرایی کند که آیا معلولیت‌ها اکتسابی است یا ژنتیکی است، یادآورشد: در همین راستا طی سال گذشته طرح غربالگری برای ۲ هزار نفر اجرا شد.

مدیرکل بهزبستی استان زنجان ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته تلاش می شود تا سال ۱۴۰۰ تمامی معلولانی که در بهزیستی پرونده دارند، در راستای پیشگیری از تولد کودک معلول مشاوره ژنتیک می‌شوند.

وی، با اشاره به اجرای طرح غربالگری ژنتیک توسط بهزیستی استان خاطرنشان کرد: فاز یک غربالگری ژنتیک در سال ۹۸ آغاز شد و در این راستا خانواده‌های دارای پنج تا هشت معلول غربالگری شدند.

این مسوول با بیان اینکه ارائه خدمات ژنتیک در بهزیستی از سال‌ها قبل در حال انجام است و در این مدت اقدامات قابل توجهی در پیشگیری از معلولیت‌ها انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در قانون ششم توسعه ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به عهده وزارت بهداشت گذاشته شده بود.

کد خبر 38654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد