بهزیستی کشور سابقه ی بیش از ۲۰ سال فعالیت در امر پیشگیری و کاهش اعتیاد دارد

مدیرکل بهزیستی استان : از سال ۱۳۸۱ رویکرد اجتماع محور در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در سازمان بهزیستی کشور مورد بهره برداری قرار گرفت است

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان علیرضا ایزدپور مدیرکل بمناسبت  ۵ تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گزارشی از دفتر پیشگیری ازاعتیاد این اداره کل ارائه داشتند .

ایزدپور در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای راه مبارزه با نواد مخدر و تبریک این روز به کلیه زحمتکشان این عرصه اعتیاد را یکی از پیچیده ترین آسیب های اجتماعی و تهدید جدی برای سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی افراد که جبهه اول مقابله با آن افزایش آگاهی ها و اطلاعات آحاد جامعه نسبت به این مشکل بیان و علل و عواملی که موجب می شود تا فرد دچار آسیب های اجتماعی مخصوصا" اعتیاد" شود را بسیار متنوع و متفاوت دانسته و ابراز داشتند : به دلیل تنوع در علل و عوامل درگیری با اعتیاد باید برنامه ریزی برای درمان و پیشگیری از آن نیز متنوع و متعدد باشد .

ایشان با اشاره به این مطلب که از سال ۱۳۸۱ رویکرد اجتماع محور در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در سازمان بهزیستی کشور مورد بهره برداری قرار گرفت افزودند : برنامه های پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور در محلات شهری و روستایی، محیط های آموزشی و محیط های کاری با دو هدف اختصاصی: افزایش عوامل محافظتی در برابر اعتیاد و کاهش عوامل خطر گرایش به اعتیاد اجرا می گردد که در این برنامه خدمت گیرندگان آن مردم هستند(همه گروه های سنی) با اولویت مناطق آسیب پذیر و افراد درمعرض خطر اعتیاد، با استفاده از راهبردهایی مثل آموزش و آگاه سازی، مهارت سازی و تقویت عمل محله ای، مشارکت و توانمند سازی توسط تیم های اجتماع محور و با کمک تسهیل گر تلاش میشود تا جامعه را به سمت ارتقای سلامت روانی اجتماعی و نهایتا اقتدار افزایی سوق دهند.

ایزدپور گفت : در سال گذشته ۴۸ محیط شامل شهری ، روستایی،آموزشی و کاری تحت پوشش برنامه های پیشگیری از اعتیاد بوده اند.که اکثر فعالیتها با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در ۳ محور؛ برنامه های پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی و آموزش های انفرادی در محیط های تحت پوشش، اقدامات مقابله با شوع ویروس کرونا و کارزار های رسانه ای توسط ۷۸ تیم فعال  در محیط های تحت پوشش انجام گرفت.

ایشان در ادامه برنامه های پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی و محیط های تحت پوشش : توزیع بروشورهای آموزشی و ارائه مشاوره انفرادی و آموزش گام های مهم در پیشگیری و مقابله با اضطراب ویروس کرونا و آگاهسازی پیشگیری از اعتیاد در مناطق آسیب پذیر و محیط های تحت پوشش، برنامه کیان( کارمند یاری پیشگیری از اعتیاد در نهاد های اداری) در محیط کار، فعالیت های مرتبط با پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی شامل ۴۷ کانال و گروه با عضویت ۲۵۱۷۸ نفر در محلات و محیط های تحت پوشش، وبینار آموزشی اصول و مبانی منتورینگ ویژه تسهیلگران را بخش دیگر قعالیت های اجرای بهزیستی استان بیان داشتند .

مدیرکل بهزیستی استان اقدامات این اداره کل را در مقابله با شیوع ویروس کرونا ، تهیه و توزیع پک های بهداشتی شامل  مایع دستشویی، مواد ضدعفونی، دستمال کاغذی، ماسک، دستکش یکبار مصرف و بسته های حمایتی و سبد کالا در مناطق و مراکز اشاره و تصریح کردند : یکی دیگر از فعالیت های سازمان بهزیستی کشور در امر پیشگیری و کاهش اعتیاد طرح های کار زار رسانه ای بوده است که این طرح ها در قالب طرح آگاهسازی افراد جامعه و آشنایی ایشان با خط ملی اعتیاد (۰۹۶۲۸) ، پیشگیری از مصرف ماده اعتیاد آور گل ، برنامه مصون سازی خانواده محور کودکان در برابر اعتیاد و پیشگیری از اعتیاد در محیط کار که در سال گذشته بوده است که با پیگیری معاون و کارشناسان معاونت توسعه پیشگیری به نتایج قابل قبولی دست یافت است .

ایزدپور با اشاره به سابقه بیش از ۲۰ سال سازمان بهزیستی کشور در امر پیشگیری و کاهش اعتیاد ، از جمله فعالیت های این سازمان را در زمینه پیشگیری از اعتیاد به شرح  خدمات مراکز سرپایی درمان اعتیاد که در این مراکز سم زدایی و درمان نگهدارنده  با دارو به صورت روزانه انجام  گرفته و خدمات پزشکی، پرستاری، مددکاری و روانشناسی به وی ارایه میشود. در حال حاضر تعداد  ۱۰ مرکز درمان سرپایی تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان سمنان به ارائه خدمات درمانی مشغول می باشند. خدمات  مراکز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد (ماده ۱۵) که این مراکز توسط اشخاص حقوقی (تشکلها و سازمانهای غیر دولتی در راستای اهداف سلامت و خدمات اجتماعی فعالیت میکنند و در اساسنامه آنها به فعالیتهای درمان، بازتوانی یا بهبودی اعتیاد اشاره شده است ) این دسته از مراکز به شکل غیر دارویی و درمان پرهیزمدار  و به مدت ۲۱ الی  ۲۸ روز به معتادین مراجعه کننده به صورت شبانه روزی خدمات ارایه می کنند. در صورت لزوم تا سه دوره تمدید می شود. درحال حاضر ۱۴ مرکز اقامتی میان مدت در استان فعالیت دارد. سابقا به این مراکز کمپ گفته می شد. خدمات مراکز کاهش آسیب DIC: این مراکز با هدف کاهش آسیبهای ناشی از مصرف مواد از طریق آموزش تزریق سالم و  ایمن تر، روش صحیح تزریق، عوارض موضعی تزریق( زخم، آبسه، التهاب عروق)، بیماری های منتقله ، تماس جنسی ایمن و بیماری های منتقله از راه تماس جنسی و بیماری های مقاربتی و راههای پیشگیری از انتقال بیماریهای واگیر، توزیع و ترویج استفاده از وسایل بهداشتی جهت کاهش عوارض مصرف( از قبیل توزیع سرنگ سر سوزن، پد الکی، وسایل بهداشتی، درمان دارویی، یک وعده غذای گرم ...) فعالیت دارند. این مراکز گذری بوده و معتادین فقط خدمات به صورت روزانه دریافت می نمایند. در حال حاضر یک مرکز در استان فعالیت دارند.  خدمات مراکز سرپناه شبانه (شلتر) : مکانی است که به منظور کاهش آسیب و برای اسکان  شبانه معتادان با رفتار پرخطر و بی‌خانمان راه‌اندازی می‌شود.  ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در واحد به صورت آموزش تزریق سالم، safe sex، توزیع بسته های بهداشتی، استحمام، توزیع یک وعده غذایی فراهم نمودن امکانات رفاهی و اقامت کوتاه مدت برای بیماران. در حال حاضر  ۲ مرکز شلتر در سطح استان فعال می باشند خدمات تیم های سیار: تیمی است حداقل دو نفره که به معتادانی که خود به مراکز مراجعه نمی کنند در محل پاتوق ها و تجمع معتادین بی خانمان، خدمات آموزشی وکاهش آسیب با توجه به توان و اعتبارات مالی سازمان ارائه می کند. در راستای کاهش عوارض بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی مصرف مواد و رفتارهای پر خطر فعالیت دارند. مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد، مبتنی بر تدام درمان: پس از گذشت ۲۰ سال تجربه ارائه خدمات درمانی به بیماران وابسته به مواد مخدر به دلیل چند وجهی بودن این بیماری و پیچیدگی موضوع و با توجه به آسیب شناسی صورت گرفته الگوی درمانی جدیدی از سال ۹۸ ارائه گردید که علاوه بر مداخلات سم زدایی و پرهیزمدار با بهره گیری از رویکرد های درمان و بازتوانی اعتیاد، به رفع چالش های خانوادگی و اجتماعی بیمار، مداومت بر مراقبت بیمار، مداخلات روانی- اجتماعی و توانمندسازی شغلی پرداخته و تمای این خدمات در قالب طرح درمان به صورت تک دوزی برای هر فرد طی برنامه مدیریت مورد حین درمان و پس از ترخیص ارائه می شود. در این راستا اولین مرکز جامع استان از آذر ماه سالجاری آغاز به فعالیت نموده است بیان داشتند .

کد خبر 38649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد