اجرای برنامه‌های حمایتی برای ۲۴۵ هزار زن سرپرست خانوار

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۲۴۵ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش این سازمان قرار دارند و برنامه‌های حمایتی متعددی از مستمری و وام اشتغال تا پرداخت شهریه فرزندان آنها برای آنها اجرا می‌شود.

حبیب‌الله مسعودی فرید روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال مستمری زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد افزایش پیدا کرده و به‌ طور مثال مستمری یک خانواده زن‌سرپرست تک‌نفره به ۳۵۰ هزار تومان و مستمری یک خانواده زن‌سرپرست پنج نفره به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در ماه رسیده است.

وی ادامه داد: در موضوع تحصیلات دانشگاهی نیز حمایت‌های خوبی از خانواده‌های زن‌سرپرست انجام می‌گیرد و شهریه دانشگاه آزاد و دولتی فرزندان این خانواده‌ها تحت حمایت بهزیستی است و این سازمان شهریه‌ها را پرداخت می‌کند.

وام کم‌بهره ۵۰ میلیونی برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در بحث اشتغال نیز طرح‌های متعددی در قالب وام‌های کم‌بهره و کمک‌های بلاعوض صورت می‌گیرد. وام‌های کم‌بهره به مبلغ ۵۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد به خانواده‌های زن‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی اعطا می‌شود.

مسعودی فرید در پاسخ به سئوال ایرنا درباره پشت‌نوبتی‌های زنان سرپرست خانوار برای دریافت مستمری افزود: اکنون ۵۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار، پشت نوبت دریافت مستمری بهزیستی هستند؛ ما چند بار آمار پشت‌نوبتی‌های زنان سرپرست خانوار  را صفر کردیم اما به خاطر شرایط اقتصادی باز هم پشت‌نوبتی داریم.

وی گفت: آمار پشت‌نوبتی‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش نیافته بلکه پشت‌نوبتی‌ها، گروه‌های جدیدی هستند. دو سال قبل همه پشت‌نوبتی‌ها با اعتبارات مصوب تحت پوشش قرار گرفتند اما همواره خانواده‌های جدید به خانوارهای زن‌سرپرست افزوده می‌شوند.

وجود ۴ میلیون خانواده زن‌سرپرست در کشور

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: طبق آخرین آمار اعلام‌شده نزدیک چهار میلیون خانواده زن‌سرپرست در کشور وجود دارد. هر سال عده‌ای از مردان جان خود را از دست می‌دهند و همسران آنها سرپرست خانواده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر مرد شغلی داشته باشد، خانواده حقوق مستمری او را می‌گیرد اما اگر بیکار بوده یا درآمد پایین داشته است، آنگاه به عنوان خانواده‌نیازمند شناسایی می شوند و طبق چهارچوب‌های بهزیستی و کمیته‌امداد تحت پوشش قرار گرفته و مستمری آنها برقرار می‌شود.
 
طبق آخرین آماری که در سال ۹۵ به طور مستند منتشر شد، سه میلیون و ۱۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند که با افزایش میزان تحت پوشش، تعداد آنان به ۲۴۵ هزار نفر افزایش یافت. سرپرستی خانواده به دلیل تصادفات و از کارافتادگی یا مرگ همسر به زنان منتقل می شود؛ اینگونه مسائل فشار اقتصادی زیادی روی مددجویان تحمیل می کند.

کد خبر 38473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =