اولین کارگاه متمرکز تربیت مربی مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران برگزار شد

اولین کارگاه متمرکز تربیت مربی مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا) ویژه تسهیلگران داوطلب شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر و برخوار در سالن آموزش هفتم تیر اداره کل بهزیستی برگزار شد.  

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، کارشناس مسئول پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: بررسی رویکردها و راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد، مشارکت اجتماعی و ظرفیت‌سازی برای جلب حمایت و نیز توانمندسازی مخاطبان و ذی‌نفعان در طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند موجب افزایش کارایی و اثربخشی اقدامات پیشگیرانه  شود.

دکتر محمدعلی سلطان‌الکتابی، گفت: این رویکرد، در گروه سنی نوجوانان، بدلیل تاثیر همساالان بر یکدیگر، علاوه بر ارتقاء دانش و آگاهی، توانمندی و ظرفیت لازم برای ترویج پیام‌های پیشگیری، شناخت مسائل، مخاطرات و چالش‌های اولویت‌دار و در نتیجه، ارائه راه حل‌های خلاقانه برای حل مسائل و طراحی پروژه‌های کوچک همیاری به منظور اجرا در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را برای نوجوانان، فراهم می‌کند.

وی افزود: برنامه مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران(مانا) با هدف کلان ارتقای توانمندی‌های نوجوانان در زمینه شیوه‌های همیاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچنین ایجاد و توسعه ظرفیت‌های مشارکت نوجوانان ویژه اوقات فراغت آنان از سال ۱۳۹۸ شروع شده است که این برنامه پیرو برنامه مشارکت اجتماعی دانش آموزان (ماد) برنامه ریزی و اجرا شد.

  سلطان‌الکتابی، افزود: ارتقای توانمندی‌های نوجوانان مانند؛ افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیب‌های اجتماعیِ نوجوانان – اصلاح نگرش در جهت جمع‌گرایی و کارگروهی– افزایش مهارت‌های کارگروهی و مشارکتی، ایجاد و توسعه ظرفیت‌های مشارکت نوجوانان، مانند ایجاد ظرفیت برای تمرین و انجام فعالیت‌های مشارکتی در محله‌ها با همکاری موسسات و مراکز غیردولتی – ایجاد سازوکار تشویقی برای حمایت از برنامه‌های جمعی نوجوانان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی – ایجاد و توسعه شبکه روابط مشارکتی نوجوانان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از اهداف اصلی این برنامه است.

کارشناس مسئول پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، یادآور شد: این برنامه در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کوید ۱۹ اجرا نشد و  در سال جاری قرار است با اجرای سه کارگاه تربیت مربی(دو کارگاه متمرکز و یک کارگاه نیمه متمرکز برای شهرستان‌های دور و حاشیه‌ای استان) با حضور ۱۲۲ نفر تسهیلگر در فضای مجازی و حضوری  اجرا شود.

وی ادامه داد: گروه سنی نوجوانان شرکت کننده در برنامه ۱۵ تا ۱۸ سال می‌باشد که در طول تابستان برنامه برای جامعه هدف اجرا خواهد شد.


 

کد خبر 38462

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد