طرح آموزش و توانمندسازی چهار گروه معلولین در ۸ شهرستان خراسان رضوی

طرح توانمندسازی معلولین بینایی، شنوایی، ضایعه‌نخاعی و سالمندان معلول از اول تیرماه در ۸ شهرستان استان خراسان رضوی اجرایی می‌شود.

به گفته‌ی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، این طرح توسط تسهیلگران آموزش دیده‌ی مراکز تحت نظارت بهزیستی انجام می‌گیرد.

حمیدرضا علیزاده افزود: عمده‌ی محتوای طرح به آموزش‌ مهارت‌های زندگی و مراقبت‌های بهداشتی اختصاص دارد.

وی خاطر نشان کرد: خانواده‌های بسیاری از معلولین بینایی، شنوایی، ضایعه‌نخاعی و سالمندان معلول، از داشتن کمترین آگاهی‌های عمومی در زمینه‌ی مراقبت از مددجو، آشنایی با مهارت‌های مختلف زندگی مانند تاب‌آوری، برخورد خلاقانه، خودآگاهی، اعتماد به نفس و مانند آن، محروم می‌باشند که این عدم آگاهی، نقش مهمی در کاهش توانایی و قدرت‌ روانی این گروه از مددجویان دارد و آنها را بیش از پیش در انزوا فرو می‌برد.

علیزاده با تأکید بر اینکه هدف کلی از این آموزش‌ها و اجرای این طرح، بازتوانی و ترغیب معلول و خانواده به خروج از محیط انزوایی و ورود به فعالیت‌های اجتماعی است گفت: در این طرح، تسهیلگران با تحصیلات مرتبط انتخاب و توسط کارشناسان ستادی بهزیستی استان آموزش می‌بینند زیرا بخشی از طرح، در قالب خدمات نیمه تخصصی پرستاری و مراقبت در منزل انجام می‌شود و نیاز به آگاهی‌های تخصصی دارد.

وی همچنین یادآور شد: در بخشی از این طرح، افراد دارای معلولیت‌های بینایی، شنوایی و سایر گروه‌های تحت پوشش، برای استفاده از فناوری‌های نوین در کاهش محدودیت‌های ناشی از معلولیت و امکان استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مرتبط برای انجام امور و کارهای روزمره زندگی، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند تا بتوانند همچون سایر شهروندان به محیط کار و فعالیت وارد شوند و از انزوا و افسردگی ناشی از اقامت طولانی مدت در منزل، خارج گردند.

علیزاده تأکید کرد: یکی از گروه‌های هدف این طرح، معلولین ضایعه نخاعی هستند که باید در ۵ سال اول معلولیت که ما آن را دوران طلایی درمان می‌نامیم مورد آموزش قرار گیرند تا ضمن پذیرش معلولیت خود که یکی از اهداف اصلی طرح است، روش‌های کنار آمدن با محدودیت‌ها و چگونگی غلبه بر آنها را یاد بگیرند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: جمعیت هدف این طرح با توجه به اعتبار محدودی که به آن اختصاص یافته امسال ۲۶۰ مددجو هستند که به ازای هر مددجو دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: به ازای هر ۱۵ مددجو، یک تسهیلگر کار اجرای طرح را عهده‌دار می‌شود که در شهر و روستا انجام وظیفه می‌کند و اجرای این طرح برای مددجو و خانواده، هیچ‌گونه هزینه‌ای ندارد.

کد خبر 38381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد