تقاضای واکسیناسیون فوری ۲۰۰ مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی خراسان رضوی، بی‌پاسخ مانده است

مدیران و کارکنان ۲۰۰ مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی که جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند در انتظار واکسیناسیون هستند.

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، ضرورت و فوریت واکسیناسیون مسؤولان و کارکنان مراکز مشاوره‌ و خدمات روان‌شناختی تحت نظارت بهزیستی به دادگستری اعلام شده است.

غلامحسین دلبری گفت: دادگستری عین نامه بهزیستی را به معاونت درمان دانشگاه منعکس کرده اما هنوز از واکسیناسیون خبری نشده است.

وی با بیان اینکه دادگستری در مشاوره‌ها تأکید دارد که حتی‌الامکان به صورت حضوری انجام شود گفت: این موضوع بخصوص در مشاوره‌های طلاق و مشاوره های پیش از ازدواج که هر دو در حیطه‌ی تحکیم بنیان خانواده می‌باشد بیشتر مد نظر نهادهای مرتبط می‌باشد.

دلبری یادآور شد: ۲۰۰ مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی در استان فعالیت دارند که ۷۲ مرکز آن به مشاوره طلاق اختصاص دارد و ۳۲ واحد از این مراکز در مشهد فعال هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها کلینیک‌های مددکاری، کارشناسان خط ۱۴۸۰ مشاوره تلفنی و سایر مراکز و پرسنل بهزیستی که به صورت ثابت و سیار با مراجعین گروه‌های مختلف اجتماعی سر و کار دارند و به نوعی، نقش کادر درمان اجتماعی را ایفا می‌کنند نیز باید هر چه سریع‌تر واکسینه شوند زیرا مطابق پروتکل‌ها، جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند و امکان انتقال طرفینی ویروس در این مراکز خیلی بالاست.

وی اظهار داشت: ما دفاتر پیشگیری از آسیب‌ها، پیشگیری از معلولیت و پیشگیری از اعتیاد را داریم و همچنین ده‌ها کمپ ماده ۱۵ و ۱۶ که همه‌ی این مراکز، جزو مراکز پرخطر طبقه‌بندی می‌شوند و قطعا پیش از واکسیناسیون عمومی باید به صورت ویژه مورد توجه مسؤولان بهداشتی استان قرار گیرند.

کارشناس مسؤول مراکز مشاوره طلاق بهزیستی نیز در این رابطه گفت: مشاوره طلاق به صورت آنلاین، عملا به جایی نمی‌رسد و نتیجه‌ی لازم بدست نمی‌آید و از طرفی، دادگستری و مدیران بهزیستی هم انتظار و تأکید دارند که این مشاوره‌ها به صورت حضوری انجام شود.

حسن حاجی‌پور گفت: به طور کلی، مشاوره‌های روان‌درمانی و مشاوره‌ی عمیق روان‌شناختی، بصورت آنلاین، اصلا نتیجه نمی‌دهد و حتما باید حضوری برگزار شود.

وی ادامه داد: با توجه به لزوم حضوری بودن مشاوره و ایجاد رابطه‌ی شناختی بین مشاوره گیرنده و مشاور، ضرورت واکسیناسیون مراکز مشاوره، بر همه‌ی نهادهای دست‌اندرکار و از جمله سازمان نظام روان‌شناسی، آشکار است.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع علاوه بر بهزیستی، از طرف سازمان نظام روان‌شناسی استان نیز به دادگستری و معاونت درمان منعکس شده و با اینکه بیش از یک ماه از طرح موضوع می‌گذرد هنوز پاسخی از سوی دانشگاه به این درخواست‌ها ارائه نشده است.

حاجی‌پور تأکید کرد: شاید در کمتر کار درمانی و گفتگوی رو در رو، حدود یک ساعت، ارتباط چهره به چهره، وجود داشته باشد اما روان‌شناسان هر روز با این حالت مواجه هستند و چندین نفر را به صورت چهره به چهره و با فاصله‌ی کمتر از دو متر ویزیت و مشاوره می‌کنند که تعدادی از آنها وقت مشاوره دارند که بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد یعنی چندین برابر زمان ویزیت یا خدمات پرستاری به طول می‌انجامد پس واکسیناسیون این گروه، ضرورت بسیار بالایی دارد.

وی همچنین یادآور شد: مراکز مشاوره جزو مشاغل سطح یک کرونایی طبقه‌بندی شده‌اند که حتی در شرایط قرمز نیز باید دایر باشند و این نشانه‌ی حساسیت کار این مراکز است.

کد خبر 38380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد