مراکز مثبت زندگی؛ امکانی برای غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۵ سال در کشور

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، گفت: با افتتاح بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور بهترین امکان فراهم شد تا غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۵ بیش از پیش فراگیر شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از برنا، تنبلی چشم اگر چه در ظاهر پیدا نیست اما لازم است برای پیشگیری از این بیماری کودکان به طور مداوم معاینه شوند تا از بروز آن جلوگیری شود. سال هاست سازمان بهزیستی کشور طرح ملی غربالگری بینایی را در سراسر کشور اجرا می‌کند تا از این طریق به ارتقای سطح سلامت بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال و کاهش شیوع و بروز تنبلی چشم در این کودکان کمک کند.

«فاطمه رضوان مدنی» معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، گفت: سال‌هاست غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۵ برای پیشگیری از تنبلی چشم انجام می‌شود چراکه کودکان در این سن امکان دارد بینایی ضعیفی داشته باشند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اگر اقدامات درمانی به موقعی برای این کودکان انجام شود در آینده مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید، گفت: سن معاینه کودکان سنی است که امکان درمان برای آنها وجود دارد و اگر در این سن غربالگری نشوند، میزان درمان آنها ضعیف‌تر می‌شود.

وی، گفت: یکی از راه‌هایی که دسترسی ما را به این کودکان آسان‌تر می‌کرد مهدهای کودک بود و آن هم به معنی این نیست که همه طرح هم در مهدکودک انجام می‌شود.

رضوان مدنی، ادامه داد: با افتتاح بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور بهترین امکان را فراهم کرده است که این طرح اجرا شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بنا داریم امسال این طرح را در مراکز مثبت زندگی اجرا کنیم، گفت: در برخی از استان‌ها غربالگری آغاز شده است و بنا داریم تا هفته آینده غربالگری بینایی در سراسر کشور به اجرا درآید.

وی، ادامه داد: ساختارها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای غربالگری طراحی شده است.

رضوان مدنی با اشاره به تعداد غربالگری‌های انجام شده نسبت به سال گذشته، افزود: سال گذشته به دلیل وجود محدودیت‌های بیشتری کرونایی، تعطیلی مهدهای کودک و ملاحظات والدین میزان و درصد غربالگری‌های بینایی انجام شده کمتر بود و بعضا دارای مشکلاتی نیز بود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور درباره شیوه کار مراکز گفتار درمانی در ایام کرونا، گفت: در بهزیستی مراکزی داریم که کار گفتار درمانی را انجام می‌دهند که هر کسی نیاز داشته باشد می‌تواند برای بهره‌گیری از خدمات به آن جا مراجعه کند و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خدمات انجام خواهد گرفت.

وی در پایان درباره سرنوشت تولیت و مدیریت مهدهای کودک، یادآور شد: مدیریت مهدهای کودک سراسر کشور به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است و سازمان بهزیستی کشور در این زمینه دخالتی ندارد.

کد خبر 38310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =