اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان درخراسان شمالی

معاونت امور پیشگیری سازمان بهزیستی با مشارکت فعال جامعه، برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم را برای کودکان 3 تا 6 ساله در پایگاههای دائمی و غیر دائمی غربالگری بینایی اجرا میکند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی، تنبلی چشم یکی از شایع ترین علل نابینایی و کم بینایی خفیف تا شدید میباشد به طوریکه تنبلی چشم شایع ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر 40 سال است و دومین علت کاهش بینایی در کودکان میباشد.

غربالگری بینایی یک روش کارآمد و مقرون به صرفه برای شناسایی کودکان مبتلا به اختلال چشمی یا دارای عوامل خطر آن ،به طوری که ارجاع به موقع میتواند فرصت ارزیابی های بیشتر و مراقبت و درمان مناسب و تخصصی چشم را فراهم کند.

معاونت امور پیشگیری سازمان بهزیستی با مشارکت فعال جامعه، برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان ۳تا ۶ ساله  را در طی ۳ سطح در پایگاههای دائمی و غیر دائمی غربالگری بینایی اجرا میکند.

در سطح نخست کودک توسط افراد آموزش دیده در محل پایگاه غربالگری تنبلی چشم، مورد غربالگیری قرار میگیرد و در صورت نیاز به معاینات تخصصی به سطح دوم یعنی بینایی سنج ارجاع داده میشود و آن دسته از کودکان بیمار که نیاز به معاینات دقیق تری داشته باشند به چشم پزشک ارجاع میشوند و تحت درمان قرار میگیرند.

شناسایی کودکان دارای تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی، ارتقاءسلامت بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله استان، کاهش شیوع و بروز آمبلیوپی و عوامل خطر آن در کودکان ۳  تا ۶ ساله و همچنین افزایش میزان آگاهی مردم در زمینه آمبلیوپی و عوامل خطر آن از اهداف اصلی اجرای این برنامه کش.ری بشمار می آید.

کمک هزینه تهیه شیشه و فرم عینک، کمک هزینه عمل جراحی، کمک هزینه ویزیت بینایی سنج و چشم پزشک، در صورت نیاز ارجاع کودک به بیمارستان های تخصصی استانهای همجوار از جمله خدمات سازمان بهزیستی به خانواده های کم بضاعت در این برنامه است.

درسال گذشته با حضور ۱۳ همکار بینایی سنج و یک چشم پزشک در غالب ۵ دستگاه غربالگر بیش از ۲۰  هزار و ۳۶۹ کودک ۳ تا ۶ ساله  تحت پوشش برنامه قرار گرفته اند.

در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲ هزار و ۱۸ کودک به مراکز بینایی سنجی مراجعه کردند که از این تعداد ۵۳۴ کودک مبتلا به آمبلیوپ و سایر اختلالات بینایی بودند.

لازم به ذکر است در سال گذشته ۳۹۳ کودک کمک هزینه عینک رادریافت نموده اند.

در سال جاری این برنامه باتوجه به بیماری کووید ۱۹ نیز با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و توسط دستگاههای غربالگری بینایی جهت کودکان ۳ تا ۶ ساله استان انجام میشود.

در سال جاری این برنامه از تاریخ ۱۷/۰۳/۱۴۰۰ در کلیه شهرها و روستاها با همکاری معاونت بهداشتی علوم پزشکی در حال انجام است و مراسم افتتاحیه این برنامه کشوری در شهرستان بجنورد در چند روز اخیر اتفاق خواهد افتاد.

خانواده ها در صورت داشتن کودک ۳ تا ۶ ساله با در دست داشتن شناسنامه کودک میتوانند به پایگاههای غربالگری بینایی شهرستان خود مراجعه نمایند. (در صورت نداشتن آدرس و شماره تماس از اداره بهزیستی خود کمک بگیرید. )

کد خبر 38288

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد