در رسانه|  اختلال طیف اوتیسم محصول شهرنشینی/ میزان شیوع بالا است

همدان- معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه در برخی مطالعات مشخص شده است که در کشورهای صنعتی و کلانشهرها اختلال طیف اوتیسم بیشتر از کشورهای درحال توسعه و روستاها است، اظهار کرد: این اختلال را می توان محصول شهرنشینی و عصر حاضر و تکنولوژی دانست

قلم | qalamna.ir

سیاوش رهبر در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری قلم در خصوص وضعیت افراد دارای اختلال طیف اوتیسم، مطرح کرد: این افراد مشکلاتی را برای خانواده هایشان ایجاد می کنند و خانواده های آن ها دچار فرسایش روحی و مشکلات روحی شدید می شوند بدین سان، یکی از مطالبات در این بین ایجاد مراکز موقتی شبانه روزی بود.

وی با بیان اینکه در این خانواده ها، عموماً طلاق، آسیب های روحی و روانی و گاهاً خودکشی را شاهد هستیم، تصریح کرد: بدین ترتیب، مراکز موقتی شبانه روزی کودکان و نوجوانان دارای اختلال طیف اوتیسم فعلاً در کلانشهرها ایجاد خواهد شد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: علت درگیری افراد با این اختلال هم چنان ناشناخته است اما برخی علت آن را ضربه به سر می داستند و امروزه، مطرح می شود که ناهنجاری هایی در مخچه و چندین ژن در ترکیب با عوامل محیطی نقش زیادی در ایجاد اختلالات طیف اوتیسم در افراد دارند.

رهبر در پاسخ به اینکه علت اینکه افراد درگیر با این اختلال بیشتر از گذشته است، آیا آگاهی بیشتر و شناخته تر شدن اوتیسم نسبت به گذشته است؟ عنوان کرد: این روزها، هم آگاهی های خانواده ها نسبت به این موضوع بیشتر از گذشته است، هم از سویی، چنین پدیده ای حاصل تغییرات اجتماعی امروزی در عصر حاضر است به نوعی که صنعتی شدن، استرس های محیطی و سبک زندگی های امروزی همه و همه در ایجاد و افزایش اختلالات طیف اوتیسم در جامعه اثرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مطالعات مشخص شده است که در کشورهای صنعتی و کلانشهرها اختلال طیف اوتیسم بیشتر از کشورهای درحال توسعه و روستاها است، اظهار کرد: این اختلال را می توان محصول شهرنشینی و عصر حاضر و تکنولوژی دانست و از سویی، این روزها آگاهی نسبت به این اختلال و علائم آن نیز بالاتر رفته است بدین سان، شناسایی افراد درگیر با آن نیز بیشتر شده است.

رهبر در ادامه گفتگو خاطرنشان کرد: پرسشنامه ای ۱۰ سوالی توسط سازمان بهزیستی تهیه شده است که والدین می توانند در سن طلایی یعنی بازه سنی ۲ تا ۵ سال این پرسشنامه را پُر کنند (ورود به سامانه غربالگری طیف اتیسم)

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه در صورت نیاز به اقدامات بعدی والدین می توانند به پایگاه اوتیسم در شهرستان های همدان یا نهاوند و یا به پشکان متخصص کودکان یا شبکه های بهداشت مراجعه نمایند.

وی با بیان این موضوع خاطرنشان کرد: هرچه زودتر روند توانبخشی شروع شود و در زمان طلایی این روند آغاز شود، بهتر بوده و سرعت درگیری با این اختلال را می توان تاحدی کم کرد تا کودک بتواند در دوران مدرسه زندگی نسبتاً عادی ای را تجربه کند.

کد خبر 38251

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد