اجرای طرح استیفای حقوق مددجویان محجور و بلاصاحب خراسان رضوی

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: طرح استیفای حقوق مددجویان محجور و بلاصاحب مراکز تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی، با همکاری دادستانی مشهد اجرایی می‌شود.

حمیدرضا علی‌زاده که در حاشیه‌ی نشست با معاون دادستان و سرپرست دادسرای صغار و محجورین مشهد در خصوص ساماندهی، ترخیص و استیفای حقوق مددجویان مجهول الهویه با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلایل مختلف از جمله عدم نظارت کافی و دستورات قضایی صادره از مراجع مختلف مبنی بر پذیرش مددجویان، جمعیت مددجویان مجهول الهویه مراکز تحت نظارت بهزیستی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با ورود فعال دادستانی و همکاری بسیار نزدیک و تنگاتنگ بهزیستی و دادسرای صغار و محجورین مشهد، موضوع پایش و شناسایی هویت مددجویان مجهول الهویه مراکز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کار پایش مراکز توسط یک تیم تخصصی بهزیستی از هفته گذشته آغاز شده است گفت: در این پایش، مددجویانی که واجد شرایط ترخیص هستند شناسایی می‌شوند و اگر مجهول الهویه باشند با همکاری دادستانی، وارد تشخیص و تعیین هویت آنان شده و خانواده‌هایشان شناسایی می‌شوند.

علی‌زاده با تأکید بر اینکه تنها در یک مرکز بیماران روانی مزمن، ۴۰ مددجو واجد شرایط ترخیص شناسایی شدند گفت: از این تعداد مددجو، تعداد زیادی خانواده دارند و خانواده با حکم دادستانی، مکلف به پذیرش و نگهداری بیمار خود هستند.

وی تصریح کرد: اگر خانواده شناسایی نشوند و یا از نگهداری مددجو سر باز زنند وی مجهول الهویه تلقی می‌شود و مراحل تعیین و نصب قیم جهت این مددجو اقدام می‌گردد.

وی یادآور شد: پایش مراکز توانبخشی شبانه‌روزی بهزیستی، با هدف شناسایی مددجویان واجد شرایط ترخیص، مددجویان مجهول الهویه و محجور و تعیین تکلیف قانونی آنها و اموال‌شان می‌باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با یادآوری اینکه بسیاری از این افراد دارای خانواده، اموال و دارایی‌هایی هستند گفت: با همکاری دادستانی، اموال این افراد مورد شناسایی قرار می‌گیرد و چنانچه مجهول الهویه باشند اموال آنان تحت نظر دادستان قرار می‌گیرد و تصرف در این اموال از سوی مدعیان احتمالی، ممنوع می‌شود.

علی‌زاده تأکید کرد: اگر خانواده‌های مددجویان، پیش از تعیین تکلیف قانونی، خودشان داوطلبانه برای نگهداری مددجویان اقدام کنند، بهزیستی کمک‌هزینه‌ی نگهداری مددجو را به خانواده پرداخت می‌کند.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه ورودی‌های بهزیستی در حال افزایش است و سیاست‌های مرکز زدایی نیز ادامه دارد بنا بر این اگر پایش و ترخیص در مراکز صورت نگیرد، افزایش ظرفیت که هم اکنون در مراکز دیده می‌شود مشکل‌ساز خواهد شد.

وی تصریح کرد: رسالت مراکز توانبخشی، توانمندسازی و بازتوانی مددجو و در نهایت، ایجاد توانایی در وی برای زندگی مستقل در جامعه است و رسوب کردن مددجو در این مراکز، باید متوقف شود چرا که با حقوق انسانی توانخواهان به عنوان شهروند آزاد در تضاد است.

وی خاطر نشان کرد: مددجو باید در مراکز فرایند درمان و توانمندسازی را طی کرده و سپس در مسیر استقلال و خانواده‌محوری قرار بگیرد چون هدف ما بازتوانی و بازگشت مددجو به خانواده است و اگر خانواده‌ نداشته باشد تحت نظر دادستان قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار مددجو در بخش‌های معلولین جسمی حرکتی، ذهنی، چند معلولیتی، بیماران روانی مزمن و سالمندان در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی پذیرایی و نگهداری می‌شوند.

بنا بر برآوردهای اولیه، دست کم ۳۰ درصد جمعیت این مراکز قابل ترخیص هستند و در نتیجه‌ی این ترخیص‌ها ظرفیت برای پذیرش ورودی‌های جدید ایجاد می‌شود.

کد خبر 38091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد