۷۸ درصد کودکان کار در مراکز نگهداری تهران به کانون خانواده بازگشتند

مدیر بهزیستی شهر تهران گفت: در راستای اجرای طرح حمایت از کودکان کار از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون، ۷۸درصد کودکان کار از مراکز نگهداری این سازمان ترخیص شدند و به کانون خانواده بازگشتند.

به گزارش اقتصاد آینده نیوز به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان تهران؛  سید سعید آرام در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان اظهار داشت: درباره طرح ساماندهی کودکان و با بیان اینکه اواسط مردادماه سال ۹۹ طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار به صورت جدی آغاز شد و طی دو تا سه هفته تمام نیروهای اورژانس اجتماعی در مناطق مختلف تهران مشغول آگاه‌سازی کودکان و جلب اعتماد آنها بودند و از اوایل شهریور ماه جذب کودکان آغاز شد، اظهار کرد: کودکان پس از جذب به مراکز غربالگری انتقال و پس از احراز هویت و ارزیابی اولیه سلامت جسمانی، ساماندهی آنها آغاز و مداخلات روانشناسی و مددکاری برای آنها صورت می‌گیرد.  
وی اظهار داشت: از بین ۹۲۳ کودک کار جذب شده در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی، ۲۸ کودک از اتباع بودند که هیچ سرپرستی نداشتند و به مراجع قضایی معرفی شدند.   
آرام با اشاره به اینکه ۲۱ کودک از مجموع کودکان شناسایی شده فاقد هرگونه خانواده‌ای بودند، گفت: این کودکان در مراکزی مانند مرکز یاسر مورد حمایت قرار می‌گیرند. بچه‌های اتباع غیرقانونی هم که به خانواده‌هایشان تحویل داده شده‌اند در صورت بازگشت کودک به خیابان رد مرز می‌شوند که تاکنون سه خانواده رد مرز شده‌اند. وی به مشکل نبود نظارت قوی بر مرزها و قاچاق انسان از مرزها اشاره کرد و گفت: وقتی ما خانواده‌ای را رد مرز می‌کنیم به صورت غیرقانونی دوباره به کشور بازمی‌گردد و این روند، ساماندهی را با مشکل مواجه کرده است.
آرام تاکید کرد: با توجه به اقداماتی که از گذشته صورت گرفته است طرح حمایت از کودکان کار از اواخر سال ۹۸ شروع شد ولی به خاطر کرونا ابتدای کار اقدام به آگاه سازی و توزیع ۱۶ هزار بسته ضدعفونی کردیم.   
وی با بیان اینکه کودکان کار یک معضل هستند، گفت: از خرداد ماه سال ۹۹ طرح حمایت از کودکان کار به صورت رسمی شروع و از شهریور ماه جذب کودکان انجام شد و سه گشت در سطح شهر داشتیم، در این مدت بیشترین حضور کودکان کار در مناطق ۱، ۳، ۵، ۶ و ۱۲ تهران مشاهده شد.
وی بیان داشت: از ۹۲۳ کودک جمع آوری شده، ۵.۸ درصد کودکان ساماندهی شده دختران کار بودند.
مدیر بهزیستی شهر تهران درباره طرح حمایت از کودکان کار ابراز داشت: از زمان آغاز این طرح تاکنون، کودکان پس از انتقال به ۲ مرکز غربالگری، احراز هویت، سلامت جسمانی و اسکن عنبیه می شدند و بانک اطلاعاتی خوبی از کودکان جمع آوری شد که در کل ۲ هزار و ۴۰۰ کودک ثبت عنبیه شدند و خدمات بهزیستی دریافت می کنند.
وی افزود: با خانواده های کودکان کار نیز ارتباط برقرار کردیم و کار توانمندسازی این خانواده ها انجام شد.   
به گفته وی، در شهرستان های استان تهران نیز طرح حمایت از کودکان کار در حال پیگیری است.   
مدیرکل بهزیستی شهر تهران اعلام کرد؛
تدوین آیین‌نامه منع به‌کارگیری کودکان در کارگاه‌هادر دستور کار قرار دارد 
مدیر کل بهزیستی شهر تهران جزئیات طرح شناسایی، جذب و حمایت کودکان کار را تشریح کرد و گفت تدوین آیین‌نامه‌ برای منع به‌کارگیری کودکان در کارگاه‌ها در دستور کار قرار دارد.
وی تاکید کرد: ساماندهی کودکان کار ممکن است منجر به بردن کودکان به کارگاه‌های زیرزمینی و بهره‌کشی از آنها شود البته تدوین آیین‌نامه برای منع کار کودک در کارگاه‌ها در دستور کار است تا کودکان از خیابان به داخل کارگاه‌ها گسیل نشوند. حضور در ایستگاه‌های مترو را نیز در دستور کار داریم زیرا این کودکان برای کار به مترو می‌روند.
آرام گفت: ۹۰ درصد کودکان کار در جهان پسر هستند و از میان کودکان جمع‌آوری شده ۵۴ نفر دختر بودند که عمدتاً ایرانی هستند. ۸۰ درصد این کودکان حداقل یک نوع آزار جسمی و روحی را تجربه کرده‌اند و مهم‌ترین مشکل این کودکان سوء تغذیه است.
در ادامه مهدی خانکه، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، موضوع کودکان کار را موضوعی چند وجهی دانست و گفت: این موضوع فقط با مداخله حاکمیت مرتفع نمی‌شود و نیاز به کمک مردم داریم. براساس آمار سازمان کودکان ملل متحد یونیسف ۱۶۰ میلیون کودک در جهان در حال کار کردن هستند.
خانکه تصریح کرد: مردم باید بدانند بخش عمده پولی که به بچه‌ها می‌دهند به آنها نمی‌رسد. لازم است در ایران وزارت خانواده تشکیل شود.
وی با انتقاد از کوچک شدن ساختار بهزیستی، گفت: ساختارهای حمایت اجتماعی در دنیا حق کوچک‌سازی ندارند اما ما در حال کوچک شدن هستیم. نیروهای بهزیستی بازنشسته می‌شوند و نیروهای جدید جایگزین آنها نمی‌شوند. در آینده با بازنشسته شدن ۱۵ تا ۳۰ درصد پرسنل‌ خود دچار مشکل خواهیم شد

کد خبر 38075

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد