مدیرکل بهزیستی تهران از تغییر روند ساماندهی کودکان کار خبر داد

مدیرکل بهزیستی استان تهران به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک در مرکز ساماندهی کودکان یاسر تهران نشست خبری برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، امین شاهرخی در این نشست خبری که معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران و مدیر بهزیستی شهر تهران حضور داشتند، به بیان توضیحات کاملی درخصوص ساماندهی کودکان کار و خیابان پرداخت.

خبرنگاران در جشن کودکان مقیم مرکز یاسر شرکت کرده و از نزدیک در جریان فعالیت این کودکان در کارگاه‌های حرفه آموزی و فروش محصولات آنان قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ما، نشست خبری شاهرخی به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک در فضایی متفاوت و در کنار کودکان کار مرکز ساماندهی کودکان یاسر برگزار شد.
روزی متفاوت در کنار کودکان کار که این‌بار نه می‌خواستند به کسی گل بفروشند و نه قصد پاک کردن شیشه ماشین کسی را داشتند بلکه با افتخار، توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش گذاشته بودند. درِ مرکز کاملاً باز بود و جالب اینکه هیچ بچه‌ای قصد فرار نداشت و با خوشحالی در کنار مسئولان و میهمانان از درس و آموزش‌هایشان حرف می‌زدند.
در ابتدای این نشست، گروه سرود این مجموعه مطلبی قرائت و ضمن تاکید بر اینکه نیاز ندارند به آنها ترحم شود و در تلاش برای توانمند شدن و حمایت از خانواده‌های خود هستند، از دست‌اندرکاران بهزیستی برای حمایت از کودکان کار تشکر و در ادامه به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند.

امین شاهرخی، مدیرکل بهزیستی استان تهران، سعید آرام، مدیر بهزیستی شهر تهران و رئیس طرح شناسایی، جذب و حمایت از کودکان کار خیابان و خانکه، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان تهران نیز از دستاوردها و فعالیت‌های کودکان کار توانمند شده در این مرکز از جمله صنایع دستی تولید شده ازسوی کودکان بازدید کردند.

پس از این بازدید، شاهرخی مدیر کل بهزیستی استان تهران در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه کودکان کار زاییده فقر و محیط هستند، گفت: از اسفندماه سال ۹۸ پس از کارشناسی موضوع، طرح شناسایی، جذب و ساماندهی کودکان کار خیابان در استان تهران آغاز شده است. شروع این طرح با شیوع کرونا همزمان شد و به همین دلیل در ابتدا فقط به توزیع اقلام بهداشتی و آموزش کودکان و خانواده‌های آنها پرداختیم و در ادامه به شناسایی و ساماندهی کودکان اقدام و طرح حالت فرایندی پیدا کرد و از شکل بگیر و ببندهای قبلی کاملاً خارج شد.

وی به آمار کودکان ساماندهی شده در این طرح اشاره کرد و گفت: در اصل طی شش ماه اخیر طرح به صورت جدی اجرا و طی این مدت ۹۲۳ کودک شناسایی شدند که ۷۶۳ کودک اتباع و ۱۶۰ نفر ایرانی هستند؛ یعنی ۸۰ تا ۸۵ درصد کودکان جذب شده اتباع هستند.

شاهرخی در تشریح روند اجرای این طرح، گفت: محور طرح توانمندسازی خانواده‌هاست. برای شناسایی و تشکیل پرونده برای بچه‌ها از عنبیه آنها اسکن گرفته می‌شود تا مشخصات کودکان ثبت شود. پس از شناسایی خانواده‌ بچه‌ها نیز از آنها تعهدات لازم گرفته می‌شود تا دیگر کودک را برای کار وارد خیابان نکنند. تاکنون ۷۲۴ کودک از این مراکز ترخیص شده‌اند که مددکاران بهزیستی پیگیر توانمندسازی خانواده آنها هستند و نخواهیم گذاشت بچه‌ها دوباره به خیابان برای کار بازگردند.

وی با اعلام این مطلب که بهزیستی چندین مرکز بزرگ برای نگهداری و ساماندهی کودکان کار در نظر گرفته که هنوز خالی هستند، گفت: آمادگی داریم تمام بچه‌ها را ساماندهی کنیم. اکنون در تهران دو هزار کودک کار و حدود چهار هزار کودک زباله‌گرد وجود دارد که شهرداری نیز درحال کمک به ما برای ساماندهی کودکان زباله‌گرد است.

کد خبر 38067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد