کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیازمند همت همگانی است/ سری‌دوزی کارگشا نیست

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند همت همگانی است و یک دستگاه نمی‌تواند به تنهایی مشکلات مربوط به این حوزه را کاهش دهد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین، «محسن روشن‌پژوه» معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در کمیته نظارت و هماهنگی بر مراکز ترک اعتیاد استان قزوین، گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی به اندازه‌ای مهم است که جزو اولویت‌های سطوح مختلف اجرایی کشور و یکی از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی مردم است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: اعضای این کمیته در جایگاه مهم و اساسی قرار دارند و باید از طرفی جوابگوی مطالبات مردمی و از طرفی هم پاسخگوی دستورالعمل‌های سطوح اجرایی باشند و اقدامات این کمیته در دنیا و آخرت آنها تاثیرگذار است.

این مسئول، گفت: آسیب‌های اجتماعی و مسائل اجتماعی بسیار پیچیده است و عواملی مختلف دست به دست هم می‌دهد تا آسیب اجتماعی به وجود بیاید و کنترل آن هم نیازمند اجرای اقدامات مختلفی است.

روشن‌پژوه، اضافه کرد: بهبود وضعیت اجتماعی کشور بدون توجه به اصلاح عرصه‌های کارکردی جامعه، حوزه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و عملکرد نهادهای مرتبط انتظار دست نیافتنی است و کنترل آسیب‌های اجتماعی نیازمند همت همگانی است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: وقتی که دستگاهی اسم اعتیاد را بر روی خود گذاشت به معنای این نیست که کنترل آن تنها وظیفه آن سازمان است و در درمان و کنترل آسیب‌های مربوط به اعتیاد یک دستگاه نمی‌تواند به تنهایی تاثیرگذار باشد.

این مسئول، گفت: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی وظیفه هدایت این مسیر را دارند ولی تمامی دستگاه‌های مختلف تاثیرگذار هستند و باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه در کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید چند اصل را رعایت کنیم، افزود: توجه به کرامت و جایگاه انسانی افراد مهمترین اصل در زمینه کنترل آسیب‌های اجتماعی است که باید به بهترین شکل ممکن مورد توجه قرار بگیرد.

روشن پژوه تأکید کرد: در حوزه درمان و کاهش آسیب، سری‌دوزی کارگشا نیست و باید تک‌دوزی کردن خدمات را موردتوجه قرار دهیم و خدمات باید با توجه به ملاحظات اختصاصی فرد به لحاظ سن، جنسیت، مسائل خانوادگی، مسائل اجتماعی، داشتن یا نداشتن فرزند موردتوجه قرار بگیرد.

وی یادآور شد: ساماندهی افراد جمع‌آوری‌شده طی یک روز، امکان ارائه خدمات تک‌دوزی را از ما می‌گیرد، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما تک‌دوزی کردی خدمات است، ما باید جامعیت خدمات، خدمات پیوسته و سطح‌بندی شده داشته باشیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ما در کشور به دنبال استقرار نظام سطح‌بندی شده و جامع مداخلات کنترل آسیب‌های اجتماعی هستیم که ملاحظات هر فرد باید تک‌دوزی و قابل رصد باشد؛ درمان و کاهش آسیب در نظام اعتیاد باید شبکه‌ای شود و مسیر ارائه خدمت در شبکه مشخص باشد.

وی در پایان یادآور شد: سطح‌بندی خدمات در حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد بسیار مؤثر است، پراکندگی جغرافیایی متناسب با پراکندگی گروه هدف نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 38013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد