آغاز کارگاه کشوری پیشگیری از خودکشی در بهزیستی خراسان رضوی

کارگاه کشوری پیشگیری از خودکشی برای مشاوران مراکز دولتی و مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ با تدریس دو عضو هیأت علمی دانشگاه و به صورت آنلاین آغاز شد.

در این کارگاه دو تن از استادان دانشگاه، در خصوص علل، نحوه‌ی پیشگیری، چگونگی مشاوره و راهکارهای مداخله و خروج از بحران در زمینه‌ی خودکشی را برای مشاوران شرکت‌کننده در کارگاه تشریح می‌کنند.

به گفته‌ی کارشناس مسؤول مراکز مشاوره دولتی و غیر دولتی بهزیستی خراسان رضوی در این کارگاه ۴ روزه ۲۵۰ مشاور از سراسر کشور شرکت می‌کنند.

این کارگاه که صبح امروز آغاز شد، چهارشنبه همین هفته و همچنین دو روز در هفته‌ی آینده ادامه دارد.

دکتر طاهره سادات علوی با بیان اینکه مشاوره ۱۴۸۰ به عنوان اولین مرحله مشاوره می‌توانند گام مؤثری در پیشگیری از خودکشی باشد به همین دلیل مشاوران این مراکز باید در زمینه‌های مرتبط با اقدام به خودکشی آموزش ببینند.

وی افزود: با توجه به اینکه خودکشی یک تلاش آگاهانه برای پایان دادن زندگی فرد توسط خودش می‌باشد می‌تواند یک احساس، یک فکر یا نهایت یک اقدام باشد.

وی ادامه داد: بنا بر این مشاوران می‌توانند در مراحل مختلف، شرایط خودکشی یا علت‌ یابی آن اقدام به حل مسئله نمایند.

علوی گفت: در این زمینه مشاوران دولتی ۱۴۸۰ می‌بایست برای مواجهه با مشکلات تماس‌گیرندگان از لحاظ علمی به روز شوند که کارگاه‌هایی از این قبیل می‌تواند کمک شایانی به افزایش معلومات و تجربیات مشاوران نموده و در ارتقای علمی ایشان مؤثر باشد.

وی اظهار داشت: همچنین در آموزش‌های کاربردی می‌توان به بررسی علل اقدام به خودکشی از قبیل ارتباطات نامناسب خانوادگی، مسائل و اختلالات روان‌شناختی پرداخته و راهکارهای آن بررسی گردد.

به گفته‌ی این مسؤول، مشاورین در مراجعات حضوری یا تلفنی، با کنکاش پیرامون علل گرایش به خودکشی، علت‌ها و زمینه‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کنند و سپس راهکار مناسب را ارائه می‌نمایند.

دکتر علوی گفت: اگر چه مشاورین ۱۴۸۰ معمولا کار مداخله‌ای ندارند اما اگر وضعیت حادی برای تماس‌گیرنده ایجاد شده باشد با آرام کردن فضا و مداخله‌ی روان‌شناختی فوری، شرایط را به سمت تعادل و آرامش پیش می‌برند و سپس راهکار مناسب همچون روان‌درمانی، دارو درمانی و روانکاوی را به مراجعه کننده پیشنهاد می‌دهند.

وی با یادآوری اینکه مرکز مشاوره ۱۴۸۰ خراسان رضوی ۲۴ کارشناس دارد گفت: این کارشناسان که همگی دارای تحصیلات تخصصی روان‌شناسی در گرایش‌های مختلف هستند روزانه به ۱۵۰ تماس‌گیرنده مشاوره می‌دهند و شهروندان را در زمینه‌های مختلف مسائل فردی، خانوادگی، اجتماعی و اختلالات روانی راهنمایی می‌کنند.

این متخصص روان‌سنجی خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد از مراجعه کنندگان ۱۴۸۰ خراسان رضوی را خانم‌ها و ۱۰ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

شایان ذکر است مرکز مشاوره دولتی بهزیستی به صورت تلفنی و حضوری خدمات روان‌شناختی به کلیه اقشار جامعه ارائه می‌دهد.

کد خبر 38002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد